torstai 31. lokakuuta 2019

Lauantain pitkä:Keskeisen southern rockin edustajan kakkosalbumi

The Allman Brothers Band:Idlewild South

23. syyskuuta 1970 ilmestynyt ja Tom Dowdin tuottama Idlewild South on The Allman Brothers Bandin toinen studioalbumi, jonka julkaisijana Yhdysvalloissa olivat Atco Records ja Capricorn Records. Vuonna 1969 ilmestyneen esikoisalbuminsa julkaisun jälkeen The Allman Brothers Band konsertoi ahkerasti ympäri Yhdysvaltoja. Vaikka yhtyeen debyytin kaupallinen menestys jäi vähäiseksi, The Allman Brothers Bandin maine live-esiintyjänä kasvoi ja esimerkiksi Eric Clapton pyysi yhtyeen johtohahmoa Duane Allmania mukaan Derek & The Dominoes-yhtyeensä tupla-albumille Layla & Other Assorted Lovesongs. Allman Brothersin tiiviin kiertueaikataulun vuoksi Idlewild Southin äänitykset ajoittuivat yli viiden kuukauden jaksolle eri kaupungeissa, kuten New Yorkissa, Miamissa ja yhtyeen kotikaupungissa Georgian Maconissa. Idlewild Southilla julkaistut kappaleet ovat mainitulta ajanjaksolta ja niitä oli ehditty testata keikkakontekstissa. Tom Dowdia oli pyydetty jo Allman Brothers Bandin esikoisalbumin tuottajaksi, mutta tuolloin hän ei ollut ollut käytettävissä. Idlewild South sisältää kaksi Allman Brothers Bandin tunnetuimpiin lukeutuvaa kappaletta. Midnight Rider päätyi myöhemmin useiden artistien versioimaksi ja In Memory of Elisabeth Reedistä muodostui eräs Allman Brothersin konserttien kohokohdista. Vaikka myös Idlewild Southin myynti oli aluksi vähäistä, vuoden 1970 aikana soitetut yli 300 konserttia alkoivat tehdä tehtävänsä ja ne loivat pohjaa yhtyeen lopulliselle läpimurtolevylle, vuonna 1971 ilmestyneelle tuplakonserttitaltioinnille The Allman Brothers Band at Fillmore East. Sen menestyksen seurauksena Allman Brothers Bandin kaksi ensimmäistä studiolevyä julkaistiin samalla tupla-albumilla nimellä Beginnings. Vuonna 1973 mainittu albumi saavutti kultalevyn yli puolen miljoonan kappaleen myynnillään. Idlewild Southin äänitykset käynnistyivät helmikuun puolivälissä 1970 Capricorn Sound -studioilla Maconissa. Kuukautta myöhemmin yhtye siirtyi Miamin Criteria-studioille, joissa työskentelyn tuottaja Tom Dowd koki miellyttävämmäksi. Suuri osa Idlewild Southin materiaalista oli äänitetty livenä. Atlantic-levy-yhtiön jazztuottajana ensisijaisesti kunnostautunut Joel Dorn tuotti albumin raidoista kappaleen Please Call Home, joka nauhoitettiin Regency Sound -studioilla heinäkuun puolivälissä kahdella otolla. Idlewild Southin kappaleista Revival oli aluksi instrumentaali. Albumin ydintuotantoon lukeutuu Gregg Allmanin käsialaa oleva Don't Keep Me Wonderin', jossa Duanea kuullaan slidekitaristina ja basisti Berry Oakleyn ystävää Thom Doucettea huuliharpistina. In Memory of Elisabeth Reed on ensimmäinen Dickey Bettsin The Allman Brothers Bandille säveltämä kappale. Muddy Watersin bluesklassikon Hoochie Coochie Man yhtye sovitti uudestaan ja Betts ja Oakley olivat soittaneet kappaletta varhaisemmassa yhtyeessään Second Comingissa. Kyseessä on ainoa Oakleyn vokalisoima Allman Brothers Bandin studioraita version ollessa lähes kaksi kertaa Watersin originaalia nopeampi. Leave My Blues at Home sisältää jopa funkvaikutteita ja kappale päättyy feidaantuvaan tuplakitarointiin. Rolling Stoneen laatimassaan arviossa Ed Leimbacher piti Idlewild Southia isona askeleena eteenpäin Allman Brothersin debyyttiin verrattuna, mutta albumin kakkospuoli oli pettymys. Vuonna 2014 Rolling Stone piti Idlewild Southia varsin merkittävänä albumina, jolla Allman Brothers Band siirtyi bluesrockista southern rockin kehittäjäksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti