keskiviikko 6. helmikuuta 2019
Torstain terävä:Merkittävä muusikko ja tuottaja
Viides helmikuuta 1944 syntynyt Alan Peter Kuperschmidt, joka tunnetaan
paremmin taiteilijanimellään Al Kooper, on yhdysvaltalainen
lauluntekijä, tuottaja ja muusikko. Hänet muistetaan ensisijaisesti
studiotyöskentelystään Bob Dylanin kanssa 60-luvun puolivälissä, Blood
Sweat and Tearsin perustajajäsenenä ja vuonna 1968 ilmestyneestä
jamilevystään Super Session, jolla kuullaan kitaristien Stephen Stills
ja Mike Bloomfield soittoa. Sittemmin Kooper on luonut suhteeellisen
menestyksekkään soolouran, säveltänyt musiikkia elokuvien
soundtrackeille ja ollut myös musiikin säveltämisen opettajana. Hän jatkaa edelleen keikkailuaan. Brooklynissa syntynyt Kooper varttui
juutalaisperheessä New Yorkin Queensin Hollis Hillsissä. Ammattimuusikon
uransa hän aloitti 14-vuotiaana yhtyeessä The Royal Teens. Se
muistetaan parhaiten ABC Recordsille vuonna 1958 levyttämästään
12-tahdin blueskappaleesta Short Shorts, jonka levytykseen Kooper ei
tosin osallistunut. Vuonna 1960 hän lyöttäytyi yhteen lauluntekijöiden
Bob Brass ja Irwin Levine kanssa ja alkoi kirjoittaa ja äänittää demoja
Sea-Lark Music Publishingia varten. Niistä suurimmiksi menestyksiksi
osoittautuivat Gary Lewis & The Playboysin ykköshitti This Diamond
Ring ja Gene Pitneyn I Must Be Seeing Things, jotka molemmat ilmestyivät
60-luvun puolivälissä. 21-vuotiaana Kooper muutti Greenwich Villageen.
Hän soitti Bob Dylanin kanssa muun muassa Newportin folkfestivaaleilla
ja osalistui klassikkoalbumien Highway 61 Revisited ja Blonde on Blonde
levytykseen. Urkuriffi Dylanin vuoden 1965 klassikkohitissä Like A
Rolling Stone on Kooperin soittama. Kyseisissä nauhoituksissa Kooper
tapasi ihailemansa kitaristin Mike Bloomfieldin, jonka kanssa hän
työskenteli tiiviisti usean vuoden ajan. Urkurina Kooperia kuultiin
jälleen vuonna 1981 Dylanin maailmankiertueella. 60-luvun puolivälissä
Kooper liittyi The Blues Projectin urkuriksi. Hän
erosi yhtyeestä hieman ennen sen keikkaa Montereyn popfestivaaleilla kesällä
1967. Bootlegit todistavat Kooperin heittäneen kuuluisilla
festivaaleilla soolosetin. Vuonna 1967 Kooper perusti Blood, Sweat and
Tearsin ja hänen osuutensa yhtyeen esikoisalbumilla Child is a Father to
the Man oli varsin merkittävä. Kooper jätti yhtyeen kuitenkin jo
seuraavana vuonna musiikillisiin erimielisyyksiin vedoten. Vuonna 1968
hän levytti Super Sessionin Bloomfieldin ja Stillsin kanssa. Seuraavana
vuonna Kooper teki yhteistyötä 15-vuotiaan kitaristin Shuggie Otisin
kanssa albumilla Kooper Session. 70-luvun puolivälissä Kooper oli
tuottajana The Tubesin esikoisalbumilla. Kooper on soittanut sadoilla
levyillä ja tehnyt yhteistyötä esimerkiksi Rolling Stonesin, The Whon,
BB Kingin, Alice Cooperin ja Creamin kanssa. Vuonna 1972 Kooper löysi
southern rock-yhtye Lynyrd Skynyrdin ja tuotti sen kolme ensimmäistä
albumia. Kooper on vastannut esimerkiksi tv-sarjan Crime Story ja
elokuvan Landlord tunnusmusiikista ja kirjoittanut musiikkia useisiin
tv-ohjelmiin. 80-luvulla Kooperilla oli oma kosketinsoitinstudionsa
Nashvillessa historiallisessa Sound Emporium äänitysstudiossa studio B:n
vieressä. Kooper julkaisi elämäkertansa Backstage Passes:Rock N' Roll
Life in the Sixties vuonna 1977. Sen laajennettu versio
Backstage Passes and Backstabbing Bastards:Memoirs of a Rock N' Roll
Survivor ilmestyi vuonna 1998. Päivitetty versio oli vuorossa vielä
vuonna 2008 Backbeat Booksin julkaisemana. Kooper toimi kirjailijoista
koostuneen yhtyeen The Rockbottom Remaindersin musiikillisena johtajana.
Sen jäseniin kuuluvat mm. Stephen King ja Amy Tan. Toukokuussa 2001
Kooper sai musiikin kunniatohtorin arvon Berkleen College of Musicilta.
Vuonna 2008 hän pääsi Nashvillessa muusikoiden Hall of Fameen ja
museoon. Martin Scorcesen vuonna 2005 PBS American Masters-sarjaa varten
tuottamassa dokumentissa No Direction Home:Bob Dylan Kooperin osuus oli
huomattava.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti