23. helmikuuta 1944 syntynyt ja 16. heinäkuuta 2014 menehtynyt,
taiteilijanimellään Johnny Winter tunnettu John Dawson Winter III oli
yhdysvaltalainen muusikko, laulaja-lauluntekijä, multi-instrumentalisti
ja tuottaja. Hänet muistetaan ensisijaisesti energisistä
live-esiintymisistään ja 60-luvun lopussa ja seuraavalla vuosikymmenellä
julkaisemistaan bluesrockalbumeista. Lisäksi Winter tuotti 70-luvun
lopussa kolme Grammyn voittanutta albumia blueslaulaja- ja kitaristi
Muddy Watersille. Lopetettuaan yhteistyönsä Watersin kanssa Winter
levytti useita Grammy-ehdokkuuden saavuttaneita bluesalbumeita. Vuonna
1988 hän pääsi Blues Foundation Hall of Fameen ja vuonna 2003 Winter
sijoittui sijalle 63. Rolling Stonen sadan kaikkien aikojen parhaan
kitaristin listalla. Beaumontissa, Teksasissa syntynyt Johnny ja hänen
reilut kaksi vuotta nuorempi veljensä Edgar päätyivät vanhempiensa myötä
musiikillisten harrastusten pariin jo nuorina. Johnnyn ollessa
kymmenvuotias veljekset esiintyivät paikallisessa lastenohjelmassa
Johnnyn soittaessa ukulelea. Johnnyn levytysura alkoi
viisitoistavuotiaana hänen yhtyeensä Johnny and the Jammersin
julkaistessa singlen School Day Blues houstonilaisella levy-yhtiöllä.
Samoihin aikoihin Johnnylle tarjoutui tilaisuus todentaa Muddy Watersin,
B. B. Kingin ja Bobby Blandin kaltaisten bluesin klassikoiden
konsertteja. Beaumontin alueella Johnny esiintyi joskus Roy Head and the
Traitsin kanssa. Vuonna 1967 hän levytti The Traitsin kanssa Universal
Recordsin julkaisemana singlen Tramp/Parchman Farm. Seuraavana vuonna
austinilainen Sonobeat Records julkaisi Winterin esikoisalbumin The
Progressive Blues Experiment. Winter oli jamitellut Mike Bloomfieldin
kanssa Chicagossa ja Winterin suuri tilaisuus koitti joulukuussa 1968
Bloomfieldin kutsuessa hänet esittämään biisin New Yorkin Fillmore
Eastissa Bloomfieldin Al Kooperin kanssa pitämässä konsertissa. Columbia
Records oli julkaissut Bloomfieldin ja Kooperin top teniin nousseen
albumin Super Session. Levy-yhtiön henkilökuntaa oli paikalla ja Winter
esitti B. B. Kingin kappaleen It's My Own Fault suurten aplodien kera.
Muutamaa päivää myöhemmin hänet sainattiin Columbia Recordsin artistiksi
aikakauden kovinta summaa, eli 600, 000 dollaria vastaan. Winterin
nimikkoalbumi, joka oli samalla hänen Columbia-debyyttinsä,
nauhoitettiin ja julkaistiin vuoden 1969 aikana. Edeltäjänsä tavoin
sillä Winteriä säestivät basisti Tommy Shannon ja rumpali Uncle John
Turner. Willie Dixonia kuultiin pystybasistina ja Big Walter Hortonia
huuliharpistina edellisen käsialaa olleessa kappaleessa Mean Mistreater.
Koskettimista ja saksofonista albumilla vastasi Edgar Winter. Albumi
sisälsi muutamia standardeiksi muodostuneita kappaleita, eli Sonny Boy
Williamsonin Good Morning Little Schoolgirlin, B. B. Kingin Be Careful
with a Foolin ja Winterin omaa tuotantoa edustavan akustisen bluesin Dallas.
Albumin menestyksen myötä Imperial Records poimi The Progressive Blues
Experimentin laajempaan julkaisuun. Samana vuonna Winterin johtama trio
esiintyi useilla rockfestivaaleilla Woodstock mukaan lukien. Veli
Edgarista tuli yhtyeen täysaikainen jäsen ja vuoden 1969 aikana
ehdittiin Nashvillessa äänittää kakkosalbumi Second Winter. Vaikka
kyseessä on tupla, se sisältää ainoastaan kolme levypuoliskoa musiikkia.
Albumin kappaleista uusiksi standardeiksi Winterin ohjelmistoon
muodostuivat Chuck Berry-klassikko Johnny B Goode ja Bob Dylanin
vastaavan statuksen saavuttanut Highway 61 Revisited. Näihin aikoihin Johnnylla oli
lyhytaikainen suhde Janis Joplinin kanssa ja hän vieraili kitaristina ja
solistina Joplinin New Yorkin Madison Square Gardenissa pitämässä
konsertissa. Vastoin yleistä legendaa Winter on kieltänyt esiintyneensä
New Yorkin Scene-clubilla vuonna 1968 taltioidulla Jimi Hendrixin
bootlegilla Woke up this Morning and Found Myself Dead, jolla Jim
Morrison sitä vastoin oli mukana. Vuonna 1969 ilmestyi ensimmäinen niistä
useista epävirallisista albumeista, joka sisältää Winterin ennen
Columbia Recordsin artistiksi siirtymistä levyttämiä singlejä. Monien
niiden tuottajana 14. elokuuta
2003 66-vuotiaana menehtynyt Roy Ames. Hänen masteräänitystensä omistusoikeudet ovat jääneet
epäselviksi, mutta Winter ei muistellut Amesia hyvällä.
Vuonna 1970
Edgar Winterin julkaistua sooloalbuminsa Entrance ja perustettua yhtyeen
Edgar Winter's White Trash Johnnyn originaali yhtye hajosi. Hänen uuteen
kokoonpanoonsa liittyivät aikaisemmin The McCoysissa vaikuttaneet
kitaristi Rick Derringer, basisti Randy Jo Hobbs ja rumpali Randy Z,
joka oli Derringerin veli. Yhtyeen originaalinimeksi suunniteltiin
Johnny Winter & McCoysia, mutta se lyheni muotoon Johnny Winter And,
joka oli myös yhtyeen esikoisalbumin nimi. Se sisälsi muun muassa
Derringerin kappaleen Rock N' Roll, Hootchie Koo ja merkitsi Winterille
siirtymistä rockorientoituneempaan soundiin. Johnny Winter Andin
aloittaessa keikkailun Randy Z:n paikan rumpalina otti Bobby Caldwell.
Sekä uusia rockkappaleita että Johnnyn blueskappaleita kuultiin
konserttitaltioinnilla Johnny Winter And Live. Se sisälsi myös uuden
näkemyksen B. B. Kingin It's My Own Faultista, kappaleesta, jonka versio
oli herättänyt Columbia Recordsin huomion. Johnny Winter And -aikoihin
Johnny kärsi heroiiniaddiktiosta. Puhdistauduttuaan hän palasi vuonna
1973 blues- ja hardrockia yhdistäneellä albumilla Still Alive and Well,
jonka nimikappale on Rick Derringerin käsialaa. New Yorkin Naussau
Coliseumilla pidetyssä paluukonsertissa Winteriä säesti And -kokoonpano
Derringeriä ja Caldwelliä lukuun ottamatta. Vuonna 1974 ilmestyneet
albumit Saints & Sinners ja John Dawson Winter III jatkoivat
edeltäjäänsä viitoittamaa musiikillista ilmaisua. Seuraavana vuonna
Johnny palasi Louisianaan ja tuotti southern rock -yhtye Thunderheadin
albumin. Kyseisessä yhtyeessä vaikuttaneet Pat Rush ja Bobby "T" Torello
soittivat myöhemmin Winterin yhtyeessä. Vuonna 1976 ilmestynyt Winterin
toinen konserttitaltiointi Captured Live! sisälsi muun muassa pitkän ja
vakuuttavan näkemyksen Dylanin Highway 61 Revisitedista.
Livekeikoillaan Winter kertoi usein tarinaa siitä, kuinka hän lapsena
toivoi pääsevänsä soittamaan Muddy Watersin kanssa. Tilaisuus tarjoutui
vuonna 1974, jolloin bluesin eri sukupolvia edustaneet artistit
saapuivat kunnioittamaan bluesin Chicagoon tuonutta Watersia. Toteutunut
konsertti esitteli monia bluesin klassikoita ja oli alku arvostetulle
tv-sarjalle Soundstage. Sen kyseinen jakso oli nimeltään Blues Summit in
Chicago. Kun Watersin pitkäaikainen levy-yhtiö Chess Records lopetti
toimintansa vuonna 1977 Winter kutsui hänet levyttämään albumin Hard
Again Winterin managerin perustamalle ja Columbian jakelemalle Blue Sky
Recordsille. Winter oli albumilla sekä kitaristina että tuottajana ja
Watersin kanssa pitkään työskennellyt James Cotton huuliharpistina.
Winter tuotti Watersille vielä studioalbumit I'm Ready ja King Bee sekä
menestyksekkään konserttitaltioinnin Muddy "Missisippi" Waters-Live.
Niistä ensin mainitulla huuliharpistina kuultiin Big Walter Hortonia.
Yhteistyö tuotti Watersille kolme Grammya. Winter vastaanotti itse yhden
vuonna 1977 ilmestyneestä albumistaan Nothing But the Blues, jonka
taustamuusikkoina kuultiin Watersin yhtyeen jäseniä. Teoksen Deep Blues
kirjoittaneelle Robert Palmerille Waters kertoi Winterin tehneen suuren
työn tuottaessaan uudestaan hänen 50-luvun Chess-levytystensä soundin ja
ilmapiirin. Blue Sky Recordsin jätettyään Winter levytti
bluesorientoituneita albumeita eri levy-yhtiöille, kuten Alligatorille,
Virginille ja Point Blankille. Vuodesta 2007 alkaen useita Winterin
livelevyjä ilmestyi sarjassa Live Bootleg Series. Ne kaikki sekä livedvd
nousivat kymmenen suosituimman joukkoon Billboardin blueslistalla.
Vuonna 2009 ilmestynyt albumi The Woodstock Experience sisältää
uusioversiot kahdeksasta kappaleesta, jotka Winter oli esittänyt vuoden
1969 festivaalilla. Kahta vuotta myöhemmin ilmestynyt Roots on Megaforce
sisälsi näkemykset 11 blues- ja rockklassikosta ja albumilla
vierailivat esimerkiksi Warren Haynes ja Derek Trucks. Winterin
viimeiseksi albumiksi jäi toinen syyskuuta 2014 ilmestynyt Step Back,
jolla vierailivat esimerkiksi Joe Bonamassa, Eric Clapton, Billy
Gibbons, Leslie West, Brian Setzer ja Joe Perry. Vuonna 2015 Winter ja
Paul Nelson voittivat kyseisellä albumilla parhaan bluesalbumin Grammyn.
Winter jatkoi konsertointiaan esiintyen useilla festivaaleilla
Yhdysvalloissa ja Euroopassa. Hän oli myös mukana The Allman Brothers
Bandin 40-vuotisjuhlakonsertissa New Yorkin Beacon Theatressa. Vuosina
2007 ja 2010 Winter oli mukana Eric Claptonin Guitar Festivaaleilla.
Viimeisen keikkansa Winter soitti kaksi päivää ennen kuolemaansa
Ranskassa Cathors Blues Festivaalilla 14. heinäkuuta 2016 70 vuoden
ikäisenä. Hän menehtyi Sveitsissä lähellä Zurichiä. Winterin virallista
kuolinsyytä ei julkistettu, mutta tuottaja Paul Nelsonin mukaan Winter
menehtyi keuhkokuumeeseen yhdistyneeseen emphysemaan. Winterin kuoleman
jälkeen Rolling Stoneen kirjoittaneen David Marchesen mukaan Winter oli
yksi ensimmäisistä bluesrockkitaran virtuooseista. Hän julkaisi sarjan
menestysalbumeita ja tuli areenaluokan artistiksi. Winter teki elämästään
ikonisen soittamalla bluesia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti