Monen muun suuren nimen tavoin myös Doors siirtyi kevyempään
soundiin vuoden 1969 pitkäsoitollaan The Soft Parade. Albumin singlehitti,
kolmanneksi noussut Touch Me oli tosin julkaistu jo samaisen vuoden alussa ja
maininnan ansaitsevat ehdottomasti lisäksi ainakin Wild Child sekä yhtyeen
pitkiin teoksiin lukeutuva nimiraita The Soft Parade. The Doors oli
live-esiintyjänä laadullisesti vaihteleva, mutta vaikka yhtyeen
konserttitaltiointi, tupla Absolutely Live ilmestyikin vasta vuonna 1970, antaa
se yhtyeestä mainion kuvan. Morrisonin suurteos Celebration of the Lizard on
viimein mukana kokonaisuudessaan ja studioalbumeilta löytymätöntä herkkua
edustavat lisäksi Universal Mind sekä harvinaislaatuisesti Ray Manzarekin leadvokalisoima Close to
You. Viimeisillä pitkäsoitoillaan Morrison Hotel ja LA Woman Doors siirtyi
jälleen lähemmäksi bluesvaikutteitaan, jotka olivat idullaan myös yhtyeen esikoisalbumilla. Morrison Hotel jakautui Hard Rock Cafe ja Morrison
Hotel-puoliskoihin niistä edellisen sisältäessä myös todella tiukkaa rockia
esimerkiksi Roadhouse Bluesin ja You Make Me Realin kaltaisten kappaleiden muodossa. Vaikka LA Womanilla
lauloi äänensä menettänyt Morrison, on albumi kappalemateriaaliltaan eräs
yhtyeen parhaista. Erityisesti nimiraita, Manzarekin kosketinsoitintaiturointia
hyödyntävä Riders on the Storm sekä The Changeling lukeutuvat pitkäsoiton
jalokiviin. Yhtyeen hajoamisen jälkeen julkaistujen livetaltiointien määrä on
luonnollisesti melkoinen, mutta parhaimmistoa edustanevat vuonna 1983
ilmestynyt Alive She Cried sekä vuonna 2008 julkaistu, vuoden 1967
mielenkiintoisia äänityksiä sisältävä Live at Matrix.
tiistai 9. joulukuuta 2014
Tiistain tukeva:Eräs psykedeelisen rockin kiistattomista klassikoista
Kesällä 1965 Los Angelesissa perustettu The Doors on eräs
rockin historian kiistattomista klassikkoyhtyeistä. Jim Morrison (8.joulukuuta 1943-3.
heinäkuuta 1971) opiskeli elokuvaa ja tapasi näissä yhteyksissä Ricky the
Ravens-yhtyeessä vaikuttaneen kosketinsoittaja Ray Manzarekin (12. helmikuuta 1939–20.
toukokuuta 2013.) Yhtyeen kokoonpanon täydensivät Psychedelic Rangers-yhtyeessä
soittanut, jazztaustaa omannut, joulukuun ensimmäisenä 1944 syntynyt rumpali John Densmore ja kitaristiksi flamencon
parissa aloittanut, kahdeksas joulukuuta 1946 syntynyt Robbie Krieger. Nimi The Doors napattiin Aldous Huxleyn teoksesta The Doors of
Perception. Syyskuussa 1965 yhtye teki kuuden kappaleen demonauhan.
Esiintyminen Whisky A Go Go-clubilla toi yhtyeelle levytyssopimuksen Elektran
kanssa ja tuottajaksi valikoitui pitkään yhtyeen kanssa yhteistyötä tehnyt Paul
A Rothchild. Esikoisalbumi The Doors ilmestyi tammikuussa 1967. Kyseessä on
eräs rockin historian keskeisimmistä debyyttilevyistä. Light My Fire nousi
singlenä listakärkeen vasta seuraavana kesänä ja pitkäsoiton muista
merkittävimmistä kappaleista mainittakoon erityisesti avausraita Break on
through (to the Other Side) sekä levyn päättävä yksitoistaminuuttinen,
keikkakontekstissa runsaasti improvisaatiota sisältänyt The End. Samaisen
vuoden lokakuussa ilmestynyt kakkosalbumi Strange Days oli vielä esikoisalbumia
mielikuvituksellisempi. Sen avainkappaleista nostettakoon esiin hittisinglet
People Are Strange ja Love Me Two Times, nimikappale Strange Days sekä yhtyeen
pitkiin teoksiin kuuluva päätösraita When the Music’s Over. The Doorsin kolmas
albumi, vuoden 1968 kesällä ilmestynyt Waiting for the Sun ei koskaan
saavuttanut kahden edeltäjänsä veroista mainetta. Hello I Love You nousi silti singleformaatisa listakärkeen ja albumin muista huippuhetkistä mainittakoon Love
Street, Unknown Soldier, josta yhtye teki promovideon, loppujen lopuksi
studioversiona levyttämättömältä teokselta Celebration of the Lizard poimittu
Not to Touch the Earth sekä päätösraita One to Five, jonka tekstin kohta No-One
Here Gets Out Alive antoi nimen Danny Sugermanin ja Jerry Hopkinsin
erinomaiselle Jim Morrisonin elämäkerralle. Albumi sisälsi myös huomattavan iäkästä
tuotantoa, esimerkiksi Summer’s Almost Gone edusti vuoden 1965 satoa.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti