Black
Oak Arkansas on southern rockia edustava yhtye, joka on saanut nimensä
kotikaupunkinsa mukaan. Sen suosion huippukausi ajoittui 70-luvulle.
Black Oakin tunnusmerkkejä olivat useiden muiden syvän etelän yhtyeiden
tavoin tupla- ja jopa triplakitarointi sekä solisti Jim Dandy Mangrumin
karhea vokalisointi ja lavakarisma. Yhtye perustettiin vuonna 1963.
Tuolloin se käytti nimeä The Knowbody Else ja yhtyeen muodostivat
solisti Ronnie Smith, kitaristit Rickie Lee Reynolds, Stanley Knight ja
Harvey Jett, basisti Pat Daugherty ja rumpali Wayne Evans. Ronnie
Smithin ja yhtyeen muusikoiden yhteisestä päätöksestä yhteinen ystävä
Jim Mangrum olisi parempi keulakuva ja Smith siirtyi lavamanagerin
tehtäviin. Yhtyeen ensimmäinen PA varastettiin Monette High Schoolista.
Sen seurauksena yhtye tyhjensi kaupungin laidalla sijainneen
hautakammion ja alkoi käyttää sitä treenitilanaan. Yhtyeen
tuonaikaisessa musiikissa oli vaikutteita rockista, bluesista,
countrysta ja gospelista. Yhtyeen jäseniä syytettiin suurvarkaudesta ja
heidät tuomittiin vankilaan 26 vuodeksi. Kyseinen tuomio toki
keskeytettiin myöhemmin. Yhtye siirtyi asumaan Arkansasin
vuoristoalueelle, missä se kehitti musiikillista tyyliään edelleen.
Yhtye asui myös Long Beachissa ja soitti paikallisessa tanssisalissa.
Tässä vaiheessa sen musiikilliseen ilmaisuun vaikuttivat myös Beatles ja
The Byrds. Vuonna 1969 The Knowbody Else muutti Memphisiin ja solmi
sopimuksen Stax Recordsin kanssa. Yhtyeen nimeä kantanut debyyttialbumi
meni suurelta yleisöltä ohi. Tässä vaiheessa yhtyeen jäsenet
kiinnostuivat psykedeliasta ja itämaisesta spiritualismista. Ne
yhdistettynä etelävaltiolaiseen uskonnolliseen kasvatukseen vaikuttivat
yhtyeen musiikilliseen ilmaisuun.
Useiden Los Angelesiin tehtyjen
matkojen jälkeen yhtye teki sopimuksen Atlantic Recordsin tytäryhtiön
Atcon kanssa vuonna 1970 ja muutti nimekseen Black Oak Arkansas. Yhtyeen
nimeä kantanut debyyttialbumi ilmestyi seuraavana vuona ja monet
diggarit pitävät sitä yhtyeen kaikkien aikojen parhaana. Sen
klassikoihin lukeutuvat erityisesti Hot and Nasty, Lord Have Mercy on My
Soul, When Electricity Came to Kansas sekä Harvey Jettin isoenolle
tribuuttina kirjoitettu Uncle Lijiah. Yhtye konsertoi tiiviisti ja
70-luvun alussa se keräsi mainetta ensisijaisesti erinomaisena
live-esiintyjänä Yhdysvalloissa ja myöhemmin myös Euroopassa.
Kakkosalbumi Keep the Faith ilmestyi vuonna 1972 ja sen kappaleista
mainittakoon erityisesti todelliseksi keikkabravuuriksi muodostunut
Fever in My Mind. Yhtyeen seuraavalla pitkäsoitolla If An Angel Would
Come to See You Would You Make Her Feel at Home rumpaliksi Wayne Evansin
tilalle oli vaihtunut Tommy Aldridge. Yhtyeen musiikillista tyyliä
rikastanut albumi sisälsi muun muassa keikkasuosikkeihin lukeutuneen
raidan Mutants of the Monster. Black Oak Arkansasin neljäs pitkäsoitto,
vuonna 1973 ilmestynyt Raunch n' Roll Live oli konserttitaltiointi, joka
tavanomaisesta poiketen sisälsi myös ennenjulkaisematonta tuotantoa,
kuten Hot Rod ja Aldridgen pitkän ja käsin soittaman rumpusoolon
sisältävän kappaleen Up. Vuonna 2007 Rhino Records julkaisi albumin uudelleen
tuplacd:nä, joka sisälsi kokonaisuudessaan molemmat konsertit, joista
originaali vinyyli oli kasattu. Vuonna 1973 ilmestyi myös seuraava
studioalbumi High on the Hog, jota voi pitää Black Oak Arkansasin
suosion huipentumana. Se nousi sijalle 52 Billboardin listalla. Solisti
Ruby Starr keikkaili näihin aikoihin yhtyeen kanssa ja hänen
vokalisointiaan kuultiin myös Black Oak Arkansasin näkemyksellä La
VernBakerin vuoden 1957 hitistä Jim Dandy. Se sijoittui Billboardin
listalla sijalle 25 ja levytettiin yhtyeen Gracelandiin kutsuman Elvis
Presleyn pyynnöstä. Pitkäsoiton muista huippuhetkistä mainittakoon Happy
Hooker, instrumentaali Moonshine Sonata sekä Red Hot Lovinin ja Mad
Manin kaltaiset koukukkaaammat kappaleet. Black Oak Arkansas oli mukana
Ontariossa kuudes huhtikuuta 1974 pidetyllä California Jam
-festivaalilla, jonka muista esiintyjistä mainittakoon Black Sabbath,
The Eagles ja Deep Purple. ABC Televisio lähetti konsertista pätkiä
Yhdysvalloissa ja tämä lisäsi entisestään tietoisuutta myös Black
Oakista. Vuoden 1974 pitkäsoitto Street Party oli melko hyvätasoinen
esimerkiksi sellaisten kappaleiden kuin Son of a Gun, Hey Ya'll ja Dixie
ansiosta. Samana vuonna julkaistiin myös vanhoja Stax-kauden
hyllytettyjä The Knowbody Else -äänitteitä nimellä Early Times, mutta menestyksettä
. Kitaristi Harvey Jett jätti yhtyeen Street Partyn
jälkeen ja hänet korvasi Jimmy Henderson, joka oli mukana yhtyeen
viimeisellä Atco Recordsille tehdyllä pitkäsoitolla Ain't Life Grand.
Kyseessä oli onnistunut albumi kohokohtinaan Fancy Nancyn, Rebelin,
Cryin' Shamen, Let Life Be Good to Youn ja onnistuneen Beatles-cover
Taxmanin kaltaiset raidat.
Yhtye solmi uuden sopimuksen MCA Recordsin
kanssa ja loppuvuodesta 1975 ilmestyi seuraava pitkäsoitto X-Rated.
Vuonna 1976 yhtye julkaisi kaksi vähemmän menestynyttä albumia; Balls of
Fire ja 10 Yr Overnight Success. Niistä jälkimmäinen tehtiin
viisimiehisellä kokoonpanolla, jossa Rickie Reynolds ei ollut enää
mukana. Näihin aikoihin hänet keikoilla korvasi kosketinsoittaja Marius
Penczner. Atcon julkaisuna ilmestyi sopimusteknisistä syistä
äänityksellisesti toivomisen varaa jättänyt, mutta fiilikseltään varsin
onnistunut Live Mutha, joka oli taltioitu Äitienpäivänä 1975 Long
Beachissa, Kaliforniassa. Mangrum pudotti Arkansasin yhtyeen nimestä ja
korvasi yhtyeen kaikki muusikot Hendersonia lukuun ottamatta. Hän muutti
myös omaa laulutyyliään lähemmäksi valtavirtaa. Black Oakin nimellä
ilmestyi Capricorn Recordsin kautta kaksi huonosti myynyttä
pitkäsoittoa; vuoden 1977 Race with the Devil ja seuraavana vuonna
julkaistu I'd Rather Be Sailing. Vuonna 1978 yhtyeeseen liittyi vasta
14-vuotias kitaristi Shawn Lane, joka keikkaili yhtyeen kanssa neljän
vuoden ajan. 80-luvun alussa Jim Dandy jätti yhtyeen väliaikaisesti
terveyssyistä. Black Oak toimi kuitenkin myös tuolloin Rickie Lee
Reynoldsin johtamana. Leadvokalistina oli Bob Simpson, jonka korvasi
lähes kolme vuotta mukana ollut Randy Ruff ennen Mangrumin paluuta.
Vuonna 1984 ilmestyi raskaampaa soundia edustanut albumi Ready as Hell,
jota markkinoitiin ikään kuin Jim Dandyn soololevynä. Albumi oli myös
Rickie Lee Reynoldsin ensimmäinen levytys Mangrumin kanssa sitten
MCA-vuosien. Vuonna 1986 ilmestynyt pitkäsoitto The Black Attack is Back
jatkoi edeltäjänsä raskasta soundia. Vuonna 1992 oli vuorossa seuraava
albumi Rebound. Vuonna 1999 ilmestynyt The Wild Bunch menestyi
edeltäjiään paremmin ja se julkaistiin nimellä Jim Dandy's Black Oak
Arkansas. James Mangrum on jatkanut levyttämistä ja keikkailua
erilaisten Black Oak -kokoonpanojen kanssa aivan viime aikoihin saakka.
Originaali Black Oak Arkansas -kitaristi Stanley Knight menehtyi syöpään
16. helmikuuta 2014 vain neljä päivää 64-vuotispäivänsä jälkeen.
Solisti Ruby Starrin sama sairaus vei jo tammikuussa 1995.Black Oak-aikainen kitaristi Jack Holder menehtyi syöpään 13. tammikuuta 2015 62-vuotiaana. Kitaristi Jimmy Henderson menehtyi viides maaliskuuta 2016 61-vuotiaana. Lokakuussa
2013 Black Oak Arkansasilta ilmestyi Atlanticin/Atcon julkaisemana uusi pitkäsoitto Back
Than N' Over Younder. Albumi sisältää viisi uudelleen levytettyä
kappaletta ja kymmenen ennen julkaisematonta Tom Downdin tuottamaa
raitaa 70-luvulta. Uusilla kappaleilla soittaa kokoonpano, jossa on
mukana sekä originaaleja että nykyisiä jäseniä. Originaalit Mangrum,
Reynolds, Daughtery ja Henderson saivat seurakseen nykyisen rumpalin
Johnnie Bolinin, basisti George Hughenin, soolokitaristi Hal
MacCormackin ja kitaristi Buddy Churchin. Ensimmäinen albumilta poimittu single Plugged in and Wired ilmestyi samaisen vuoden
elokuussa. Uuden albumin julkaisua seurasi kiertue. 24. toukokuuta 2019 Black Oak Arkansasilta ilmestyi albumi Underdog Heroes, joka oli yhtyeen ensimmäinen kokonaan uudesta tuotannosta koostuva pitkäsoitto 30:een vuoteen. Originaalijäsenistä albumin työstämiseen osallistuivat Mangrum ja Reynolds. Heistä viimeksi mainittu menehtyi viides syyskuuta 2021.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti