Yhdysvaltalainen Love oli 60-luvun loppupuolelta 70-luvun alkuun
vaikuttanut rockyhtye. Sen johtohahmo oli laulaja/lauluntekijä Arthur
Lee, tosin osa yhtyeen tunnetuimmista kappaleista oli Bryan MacLeanin
käsialaa. Love oli myös etnisesti eräs ensimmäisistä monipuolisista
amerikkalaisista rockyhtyeistä ja sen musiikissa oli rockin lisäksi
vaikutteita garagerockista, folkista ja psykedeliasta. Vaikka Love ei
toiminta-aikanaan menestynyt listoilla erityisen hyvin, kriitikot
kohottivat sen erääksi aikakautensa tärkeimmistä yhtyeistä. Loven
mestariteokseksi ja klassikkoalbumiksi on nostettu erityisesti sen
vuonna 1967 ilmestynyt kolmas pitkäsoitto Forever Changes.
Arthur Lee
oli kotoisin Memphisistä, mutta oli asunut Los Angelesissa
viisivuotiaasta. Vuodesta 1963 lähtien hän levytti yhtyeidensä LAG's:in
ja Lee's American Fourin kanssa. Lee myös tuotti Rosa Lee Brooksin
seuraavana vuonna ilmestyneen singlen My Diary, jolla kitaristina
kuultiin Jimi Hendrixiä. Garageyhtye The Sons of Adam, jonka jäsenistöön
kuului muun muassa Loven tuleva rumpali Michael Stuart, levytti Leen
sävellyksen Feathered Fish. Koettuaan The Byrdsin konsertin Lee
halusi perustaa yhtyeen, joka tyylissään yhdistäisi Byrdsin
folkrocksoundin ja rhythm and blues-vaikutteet. Laulaja, lauluntekijä ja
kitaristi Bryan MacLean, jonka Lee oli tavannut työskennellessään
Byrdsin roudarina, liittyi yhtyeeseen juuri, ennen kuin se vaihtoi
nimensä The Grass Rootsista Loveksi. Toinen yhtye nimeltä The Grass
Roots oli nimittäin juuri julkaissut singlen. MacLean oli myös soittanut
kitaraa yhtyeissä noin vuodesta 1963 lähtien ja osoittanut
musiikillista lahjakkuutta jo hyvin nuorena. Hänen naapurissaan
asunut säveltäjä Frederick Loewe oli pitänyt häntä melodisena nerona jo
kolmevuotiaana kuultuaan MacLeanin soittavan pianoa. Loven line upin
täydensivät soolokitaristi Johnny Echols ja rumpali Don Conka.
Jälkimmäisen tilalle tuli pian Alban Pfisterer. Loven ensimmäinen
basisti Johnny Fleckentsein liittyi hitistään Dirty Water ensisijaisesti
muistettuun garagerockyhtye The Standellsiin vuonna 1967. Hänet
korvannut Ken Forssi oli aikaisemmin soittanut yhtyeessä The Surfaris,
tosin vasta vuoden 1963 singlemenestyksen Wipe Outin jälkeen. Love aloitti
keikkailun Los Angelesin clubeissa huhtikuussa 1965. Yhtye saavutti
huomiota paikallistasolla ja esimerkiksi Rolling Stonesit ja Yardbirdsit
diggasivat sitä. Love asui kommuunissa The Castle-nimisessä talossa ja
yhtyeen kahden ensimmäisen albumin kannessa on kyseisen talon
puutarhassa otettuja valokuvia.
Elektra Recordsille kiinnitetty yhtye
saavutti aluksi pienen hitin näkemyksellään Burt Bacharachin ja Hal
Davidin sävellyksestä My Little Red Book. Loven nimetön esikoisalbumi
ilmestyi samaisen vuoden maaliskuussa. Se menestyi kohtuullisen hyvin ja
saavutti sijan 57. Billboardin listalla. Elokuussa julkaistiin single 7
& 7 is, joka nousi sijalle 33. ollen Loven suurin singlemenestys.
Se tarjosi Echolsin poikkeuksellista kitaratyöskentelyä ja Pfistererin
uraauurtavaa rumpalointia. Yhtyeen kokoonpanoa täydensivät tässä vaihessa
toinen rumpali Michael Stuart ja puupuhaltaja John Barbieri.
Pfistererin instrumentiksi vaihtui cembalo. Love on saavuttanut
legendaarisen maineensa erityisesti seuraavilla pitkäsoitoillaan Da Capo
ja Forever Changes. Niistä jälkimmäinen ilmestyi marraskuussa 1967. Sen
kappaleissa hyödynnettiin akustisia kitaroita, jousia ja puhaltimia.
Tässä vaiheessa Leen ja MacLeanin välillä esiintyi erimielisyyksiä;
MacLean olisi halunnut albumille enemmän omia sävellyksiään. Mestariteos
levytettiin ainoastaan 64 tunnissa. Albumin singlemenestys Alone Again
Or oli MacLeanin käsialaa, kun taas raita You Set the Scene saavutti
menestystä progressiiviseen rockiin erikoistuneilla radioasemilla.
Yllättäen Love menestyi Englannissa kotimaataan paremmin. Briteissä
Forever Changes sijoittui nimittäin sijalle 24., mutta Yhdysvalloissa se
jäi Billboardin Hot 100 -listan ulkopuolelle. Sittemmin pitkäsoitto on
tunnustettu erääksi kaikkien aikojen rockalbumeista.
Tähän mennessä
useat yhtyeen jäsenistä olivat huumeriippuvaisia ja Arthur Lee menetti
yhtyeen kaikki muut muusikot. Echols loi tosin uran erittäin aktiisena
studiomuusikkona. Lee kasasi ympärilleen uuden yhtyeen ja jatkoi
levyttämistä Love-nimeä käyttäen. Uuden kokoonpanon tyyli oli lähempänä
bluesrockia ja se julkaisi kolme albumia; vuonna 1969 ilmestyneet Four
Sail ja Out Here sekä seuraavana vuonna julkaistu False Start. Niistä
viimeksi mainitulla vieraili Jimi Hendrix. Vuonna 1971 levytettiin vielä
yksi pitkäsoitto, mutta sen materiaalia julkaistiin vasta vuonna 2009
kokoelmalla Love Lost. Leen sooloalbumi Vindicator oli vuorossa vuonna
1972. Seuraavana vuonna muuttunut kokoonpano levytti pitkäsoiton Black
Beauty, mutta High Moon Records julkaisi sen vasta 2012. Tuottajana
levyllä toimi ensisijaisesti The Doorsin kanssa tekemästään yhteistyöstä
tunnetuksi tullut Paul A. Rotchild. Sessiomuusikoiden kanssa Lee
levytti viimeisen virallisen Love-albumin, vuoden 1974 satoa olevan
pitkäsoiton Reel to Real. Lopullisesti Love hajosi 70-luvun lopussa,
eikä originaalia kokoonpanoa saatu yrityksistä huolimatta uudelleen
kasaan.
Oltuaan vuosia poissa julkisuuden valokeilasta Lee julkaisi
vuonna 1994 singlen Girl on Fire. Oltuaan vankilassa tuliaserikoksesta
vuodet 1995-2001 Arthur Lee alkoi esittää konserteissa Loven
klassikkokappaleita Baby Lemonade -yhtyeen jäsenten kanssa. Johnny
Echols liittyi mukaan ja seurauksena oli useampia kiertueita nimellä
Love with Arthur Lee and Johnny Echols. Kyseinen kokoonpano keikkaili
useita vuosia ja esitti muun muassa Forever Changesin kokonaisuudessaan
puhallin- ja jousisektion kanssa. Leellä diagnosoitiin 2000-luvun alussa
leukemia, johon hän menehtyi 3. elokuuta 2006 kotonaan Memphisissä
61-vuotiaana. Vuodesta 2009 on toiminut kokoonpano Love Revisited. Sen
ainoa originaalijäsen on Johnny Echols ja lisäksi mukana on muun muassa
Baby Lemonaden jäsenistöä. Klassikkoalbumeilla Da Capo ja Forever
Changes rumpalina toiminut Michael Stuart on kirjoittanut arvostetun
teoksen Behind the Scenes on the Pegasus Carousel with the Legendary Rock Group Love. Love-diggareiksi
ovat tunnustautuneet esimerkiksi Jesus&The Mary Chain, The Stone
Roses ja kenties yllättäenkin yhtyeen tuotantoa coveroineet The Damned
ja The Hellacopters.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti