perjantai 28. helmikuuta 2020

Lauantain pitkä:Kulttiklassikkoyhtyeen keskeisin albumi

Spirit:12 Dreams of Dr. Sardonicus

Loppuvuodesta 1967 perustettu Spirit-yhtye ehti juuri mukaan klassisen rockin kokeellisimman vaiheen huippuhetkiin. Jazzia, hardrockia ja psykedeliaa sekä hienoisia vaikutteita klassisesta musiikista ja folkista yhdistänyt mielenkiintoinen yhtye on säilynyt tuntemattomana melko suurelle osalle yleisöä. Ennen suurimpana klassikkonaan pidettyä pitkäsoittoa 12 Dreams of Dr. Sardonicus Spirit oli julkaissut kolme kriitikoiden keskuudessa hyvän vastaanoton saavuttanutta albumia. Sardonicus on tulkittavissa eräänlaisena konseptialbumina, jonka 12 raitaa edustavat unia. Vaikutteidensa monipuolisuudesta huolimatta Spiritin kitaristin Randy Californian tyylin on sanottu ottaneen runsaasti vaikutteita Jimi Hendrixiltä. 12 Dreams of Dr. Sardonicuksella korostuu lisäksi voimakas laulupuoli, sekä rytmiikka. Mainiosti yhteen työskentelevät Ed Cassidy ja Jay Ferguson tuottavat eri instrumenteilla mielenkiintoisia rytmejä. Avauskappale Prelude-Nothing to Hide muuttuu alun akustisen kitarointinsa jälkeen suoranaiseksi hardrockrypistykseksi. Sekä kitaratyöskentely, että lauluosuudet ovat kappaleessa varsin vahvoja ja sen loppuosassa kuullaan myös puhallinsektiota. Nature's Way on edeltäjäänsä kevyempi raita, mutta sisältää silti toteutuksessaan useita Spiritin musiikille tunnusomaisia piirteitä. Erityisesti rytmiikkansa osalta kyseessä on varsin kiinnostava kappale. Nopeatempoisempi Animal Zoo muuttaa jälleen tyyliä ja sisältää hienoisia countryvaikutteita. Rytmikka ja kitarointi ovat myös mainitulla raidalla varsin onnistuneita. Love Has Found a Way sisältää kiinnostavia instrumentaaliosuuksia mutta jää näin vahvalla albumikokonaisuudella hienoisen täytebiisin asemaan. Why Can't I Be Free on lyhyt raita, jonka pääpaino on tekstissä sekä kitaraosuudessa. Mr Skin kappaleen jännittävän intron jälkeen puhallinsektio pääsee täyteen vauhtiin ja yhdessä kitaran kanssa se kannattelee kappaleen melodiaa. Myös lauluosuudet ovat mainitussa biisissä taidokkaita. Space Child on pianovoittoinen ja onnistunut instrumentaalikappale. Kitaran dominoima When I Touch You lukeutuu 12 Dreams of Dr. Sardonicus-albumin raskaimpiin kappaleisiin. Neljän minuutin paikkeilla biisissä on kevyempi osuus, mutta se palaa takaisin hardrockpaahtoonsa. Street Worm käynnistyy pianoriffillä ja vokalisoinnilla rumpujen tullessa pian mukaan. Kitarasoolon aikana kuullaan myös upeaa perkussiotyöskentelyä, kuten lehmänkelloa. Kappaleen nopeatempoinen loppuosa on myös varsin toimiva. Life Has Just Begun on selkeästi kahta edeltänyttä kappaletta herkempi. Niin akustisissa osuuksissaan kuin kokonaistoteutuksessaan kappale toimii varsin mainiosti. Morning Will Come alkaa onnistuneella riffillä ja sisältää voimakkaita vokaaliosuuksia. Kappale on edeltäjäänsä nopeatempoisempi ja sen säkeistöjen aikana puhallinsektiolla on merkittävä rooli. Soldier päättää albumin hidastempoisemmissa ja pianovoittoisissa tunnelmissa. Monipuolisuudessaan 12 Dreams of Dr. Sardonicus on ehdotonta kuunneltavaa psykedeliahenkisen classic rockin diggareille.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti