Big Brother & The Holding Company:Live at Carousel Ballroom 1968
Live at Carousel Ballroom 1968 on 23. kesäkuuta 1968 nauhoitettu ja
maaliskuussa 2012 julkaistu Janis Joplinin ja Big Brother and the
Holding Companyn konserttitaltiointi. Sen nauhoituksesta vastasi Owsley
Stanley ja julkaisusta Columbia/Legacy. Albumin julkaisupäivänä 12.
maaliskuuta 2012 oli kulunut tarkalleen vuosi Stanleyn menehtymisestä
auto-onnettomuudessa. Albumi on omistettu hänelle. Live at Carousel
Ballroomin nauhoitukset on tehty pian sen jälkeen, kun Big Brother &
The Holding Company oli saanut valmiiksi sittemmin listakärkeen nousseen
albuminsa Cheap Thrills. Nauhoitusten aikaan paikan omistivat yhtyeet,
kuten BB&HC, Jefferson Airplane ja Grateful Dead. Myöhemmin paikan
omistuksesta vastasi Bill Graham ja hän nimesi sen Fillmore Westiksi.
Owsley Stanley nauhoitti kyseisessä paikassa huomattavan määrän
konsertteja, joista vain pieni osa julkaistiin virallisesti. Live at
Carousel Ballroom 1968 ilmestyi ilman miksausta tai remasterointia,
sillä Stanleyn tavoitteena oli taltioida mahdollisimman autenttinen soundi.
Nykyisestä käytännöstä poiketen rummut ja laulu oli lähetetty vasempaan
kanavaan ja soolokitara sekä basso oikeaan. Lopputuloksena on raaka
soundi, jossa jokainen instrumentti erottuu varsin selkeästi. Joplinin
dominoivien leadvokaalien lisäksi Sam Andrewn osuus kitaristina ja
taustavokalistina on nauhoitteella keskeinen. I Need a Man to Loven ja
Ball and Chainin kaltaiset kappaleet versioituvat Live at Carousel
Ballroomilla suorastaan erinomaisesti. Kyseinen tallenne on mainio
esimerkki Big Brotherin konsertista San Franciscossa yhtyeen uran
huippuvaiheessa. Keskeisen tuotantonsa lisäksi albumilta löytyy myös
kaksi studioversioina julkaisematonta harvinaisuutta; It's a Deal ja
Jam- I'm Mad. Julkaisun albumiversio sisältää myös bonuskappaleen Call
on Me, joka oli nauhoitettu Carousel Ballroomissa päivää aikaisemmin.
Sanfranciscolaisen rockanalyytikko Joel Selvinin mukaan albumi on
merkittävä osa Stanleyn pitkää ja innovatiivista uraa ääni-insinöörinä.
Albumin kansiteksteissä Stanley mainitsee kuuntelukokemuksen olevan
paras mahdollinen, kun neljä kaiutinta on asennettu eri puolille
kuuntelutilaa ja volyymia lisätty.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti