sunnuntai 11. joulukuuta 2022

Maanantain mainio:J. J. Calen 90-luvun tuotannon onnistunut avaus

 J. J. Cale:Travel-Log


Helmikuussa 1990 Silvertone/BMG:n julkaisemana ilmestynyt Travel-Log on J. J. Calen yhdeksäs studioalbumi. 70-luvulla hänen sävellyksensä olivat tulleet tunnetuiksi esimerkiksi Eric Claptonin (After Midnight) ja Lynyrd Skynyrdin (Call me the Breeze ja I've Got the Same Old Blues) levytyksinä. Cale vältteli kuitenkin itse tietoisesti julkisuuden valokeilaa ja niinpä hänen omat levynsä eivät menestyneet erityisen hyvin. Vuonna 1983 ilmestynyt Calen kahdeksas studioalbumi oli hänen ensimmäisensä vaille listasijoitusta jäänyt pitkäsoittonsa. Cale kyllästyi musiikkibisnekseen ja otti siitä kuuden vuoden tauon. Paperisota Calen edellisen levy-yhtiön kanssa kesti tosin pari vuotta. Travel-Log oli Calen studioalbumeista  ensimmäinen, jonka tuottamisesta hän vastasi itsenäisesti ilman pitkäaikaista yhteistyökumppaniaan Audie Ashworthia. Tämä kirjoitti Calen kanssa albumin avausraidan Shanghaid. Cale vastusti työstäneensä konseptialbumin, mutta Travel-Login kappaleet, kuten Tijuana ja New Orleans, käsittelivät matkustamisen teemaa. Vasta albuminsa kuunneltuaan Cale oivalsi kirjoittaneensa viimeisimmän neljän, viiden vuoden aikana kappaleita, joiden teemoina olivat kaupungit, paikat ja matkustaminen. Cale oli jatkanut nauhoituksia kotistudiossaan ja muissa studioissa ja todennut Travel-Login olevan kaikkien noiden koottujen asioiden summa. Pitkäsoiton työstämiseen osallistui useita keskeisiä muusikoita, kuten rumpali Jim Keltner, kosketinsoittaja Spooner Oldham sekä kitaristi James Burton. Folkveteraani Hoyt Axtonin vokalisointia kuullaan albumin kappaleessa Lean on Me. Calen vaimo, solisti ja kitaristi Christine Lakeland osallistui Travel-Login työstämiseen. Albumi sisältää hänen diggareidensa odottamaa, vahvasti bluesiin pohjaavaa rockia, tosin Hold on Babyn ja No Timen kaltaiset kappaleet ovat taustoiltaan raskaampia ja AllMusicin William Ruhlmanin mukaan Calen ensimmäinen uutta tuotantoa sisältävä albumi kuuteen vuoteen sisältääkin tempoiltaan ja soitoltaan aikaisempaa aggressiivisempaa tyyliä, tosin etenkin solistina Cale säilyy edelleen minimalistina. Travel-Login kappaleista Tijuana kertoo tarinan rikkoutuneiden unelmien maasta ja jazzhenkinen End of the Line muistuttaa tyylillisesti Calen tuotannon varhaisia klassikkokappaleita Call the Doctor ja You've Got Me on So Bad. Calen ja neljän sessiomuusikon nimiin laitettu Disadvantage kuulostaa studiojamilta kun taas Riverboat Song on intiimi akustinen blueskappale, jossa hyödynnetään Calen tavaramerkistä käyvää moniraitaista vokalisointia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti