keskiviikko 18. heinäkuuta 2018

Torstain terävä:Santanan taiteellisemman tyylin ensimmäinen huipputyö

Santana:Caravanserai


Lokakuussa 1972 ilmestynyt Caravanserai on Santanan neljäs studioalbumi. Tyylillisesti se erosi voimakkaasti yhtyeen kolmesta edeltäneestä ja myönteiset arviot keränneestä pitkäsoitosta. Yhtyeen rytmiryhmä oli ehtinyt kyseiseen albumiin ehdittäessä vaihtua. Basisti David Brown oli poistunut yhtyeen riveistä vuonna 1971 ja hänen tilalleen oli otettu kaksi soittajaa, Douglas Rauch sekä pystybassoa soittanut Tom Rutley. Originaali perkussionisti Michael Carabello oli niin ikään lähtenyt ja hänen paikkansa oli ottanut Armando Peraza. Caravanserai jäi myös kosketinsoittaja/solisti Gregg Rolien joutsenlauluksi Santanan riveissä. Hänen paikkansa otti jo muutamassa albumin kappaleessa Tom Coster. Billboardin listalla Caravanserai saavutti kahdeksannen sijan ja R&B-listalla albumin sijoitus oli kuudes. Caravanserain soundi erosi Santanalle tuohon mennessä tunnusomaisesta salsan, rockin ja jazzin yhdistelmästä ja keskittyi ensisijaisesti jazz-vaikutteisiin instrumentaalikappaleisiin. Caravanserain kymmenestä raidasta seitsemän oli instrumentaaleja. Kyseessä oli Santanan repertuaarissa ensimmäinen albumi, joka liikkui kohti kokeellista jazzsoundia. Vaikka Caravanserai oli taiteellisessa mielessä menestys, sen kaupallinen suosio ei ollut vastaavaa luokkaa. Vuoden 2013 haastattelussaan rumpali Michael Shrieve kertoikin Columbia Recordsin Clive Davisille, että Caravanserain kuultuaan hän oli maininnut Carlos Santanalle tämän tehneen uraa koskeneen itsemurhan.  Gregg Rolien lisäksi Caravanserai jäi viimeiseksi Santana-albumiksi myös Neal Schonille. Seuraavana vuonna kaksikko nimittäin perusti Journey-yhtyeen. Vuonna 2003 Columbia Legacy julkaisi Caravanseraista remasteroidun version. Vuosikymmenten kuluessa albumin kirkkaimmaksi klassikoksi lienee muodostunut instrumentaalikappale Song of the Wind.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti