Viides tammikuuta 1969 julkaistu Bayou Country on Creedence
Clearwater Revivalin toinen pitkäsoitto ja samalla ensimmäinen yhtyeen kolmesta
kyseisenä vuotena julkaisemasta albumista. Kamppailtuaan lähes kymmenen vuoden
ajan nimiä Tom Fogerty & The Blue Velvets ja The Colliwogs käyttäen John
Fogerty, Tom Fogerty, Doug Clifford ja Stu Cook saavuttivat lopulta menestystä
Creedence Clearwater Revivalin perustettuaan. Yhtyeen elokuussa 1968 ilmestynyt,
vielä melko psykedeliavaikutteinen esikoispitkäsoitto nousi Billboardin
listalla sijalle 52. ja näkemys Dale Hawkinsin Suzie Q:sta singlepuolella aina
yhdenneksitoista. Bayou Countrylla oli tarjottavanaan John Fogertyn ensimmäinen
ja ehkäpä kaikkein legendaarisin Creedencen ohjelmistoon kirjoittama hitti.
Vanhasta jokilaivasta kertova Proud Mary oli sovitettu eri kappaleiden osista
ja sen kertosäe Rollin on the River oli napattu Will Rogersin elokuvasta.
Kappaleen kitarasoolossa John Fogerty on maininnut yrittäneensä kuulostaa
Booker T and the MG’s:n Steve Cropperilta. Proud Mary nousi singleformaatissa
listakakkoseksi ja Salomon Burke coveroi kappaleen tuoreeltaan. Ike & Tina
Turnerin radikaalisti sovittama versio ilmestyi vuonna 1971 ja menestyi ansaitusti niin
ikään. Bayou Countryn toinen todellinen merkkiteos on sen avaava erinomainen
rämerocknumero Born on the Bayou, jota Doug Clifford pitää suosikkinaan
kaikista Creedencen kappaleista. Sen tekstin mystiseen kuvastoon ovat vaikuttaneet
bluesin klassikot Muddy Waters ja Howlin Wolf. John Fogertylla ei itsellään
ollut kokemusta rämemiljöössä asumisesta, mutta elokuva Swamp Fever lukeutui
hänen suosikkeihinsa. Musiikillisesti swamprockia edustaneessa kappaleessa
keskeisiä ovat kiertävä intro, riffi ja vimmainen kitarasoolo. Bootleg jatkaa
onnistunutta operointia swamprockin parissa ja tekee tekstissään useammankin
epäsuoran viittauksen pimeän kaupan kannattamattomuuteen. Graveyard Train
yhdistää toistuvaan riffiinsä antaumuksellisen huuliharppusoolon ja hyytävän
tekstin lopuksi ilmenee kappaleen kertojaminän olevan seuraava uhri. Bayou
Countryn kakkospuolen aluksi Fogerty tekee kunniaa eräälle keskeisimmistä
esikuvistaan, eli Little Richardille. Näkemys Good Golly Miss Mollysta tarjoaa raivokkaan laulusuorituksen ja intensiiviset kitarasoolot.
Penthouse Pauper on erinomainen, kitaralatauksella ryyditetty rockrypistys,
joka kelpasi lainakappaleeksi southern rock-ryhmittymä Molly Hatchetille. Proud
Maryn jälkeen Bayou Countryn päättää niin ikään varsin tiukkaa soittoa ja
sooloilua niin kitaran kuin huuliharpun osalta tarjoava Keep On Chooglin’, joka
sai vuosien ajan kunnian olla Creedencen konserttien päätösnumerona. Bayou
Country säilyy Creedence Clearwater Revivalin swamp rock-tyylin huipentumana ja yhtyeen
koko tuotannon raaimpana pitkäsoittona.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti