sunnuntai 13. toukokuuta 2018

Maanantain mainio:Billy Joelin vuoden 1977 suurmenestysalbumi

Billy Joel:The Stranger

Syyskuussa 1977 ilmestynyt ja Phil Ramonen tuottama The Stranger lukeutuu amerikkalaisen laulaja/lauluntekijän Billy Joelin arvostetuimpiin pitkäsoittoihin. Sen avauskappale Movin' Out sisältää upean melodisuutensa ja Joelin tavaramerkistä käyvän pianon lisäksi myös erinomaisen avausriffin ja tekstissään kiinnostavia henkilöhahmoja, jotka liittyvät työväenluokkaiseen naapurustoon. Kappaleen jäännöslopukkeessa kuultava Corvetten ääni kuuluu Joelin basistina toimineelle Doug Stegmeyerille. Seesteisesä kabareehengessä alkava ja päättyvä pitkäsoiton nimikappale The Stranger on syvimmältä olemukseltaan disco/funkhenkinen. Tuottaja Phil Ramone kaavaili Joelin kappaleessa viheltämää melodiaa alun perin klarinetilla soitettavaksi, mutta Joelin harjoitellessa vihellystä se kuulosti siinä määrin toimivalta, että vihellystä hyödynnettiin myös The Strangerin levytysversiossa. Singlelistalla kolmanneksi noussut Just The Way You Are on The Strangerin suurin hitti ja siitä on levyttänyt coverin jopa Frank Sinatra. Joel itse vastusti aluksi vaimolleen ja tuonaikaisella managerilleen omistamansa kappaleen sisällyttämistä albumille. Linda Ronstadtin rohkaisemana Joel ja Ramone tekivät kappaleesta kiinnostavamman miksauksen ja siihen sisällytettiin myös Richie Cannatan pitkä saksofonisoolo. Scenes from an Italian Restaurant on neliosainen ja musiikillisesti monipuolinen kappale, joka sisältää vaikutteita rockjazzista, bluesista ja showmusiikista. Seitsemän ja puolen minuutin kestossaan mainittu kappale on Joelin levytysuran pisin. The Strangerin kakkospuolella kuullaan erinomainen  Vienna, jonka teksti on saanut inspiraationsa Joelin nuoresta velipuolesta Alexanderista, joka varttui Viennassa. Only the Good Die Young on vakavan tekstinsä vastapainoksi musiikillisessa kokonaistoteutuksessaan varsin veikeä raita ja She's Always a Woman kaunis, melodisen piano-osuuden dominoima valssi. Get It Right the First Time on albumin rockvetoisin raita ja rumpali Liberty DeVitto tarjoaa kappaleessa varsin kiinnostavan rumpukompin. Pitkäsoiton päättää Ray Charles-henkinen Everybody Has a Dream, jonka loppuun soitetaan vielä instrumentaalilopuke The Strangerista. Albumi oli Joelin ensimmäinen miljoonamenestys ja mainitun vuosikymmen lopussa ja seuraavalla vuosikymmenellä niitä ilmestyi runsaasti lisää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti