keskiviikko 24. tammikuuta 2018

Torstain terävä:Amerikan rokkareiden lopullinen läpimurtolevy

The Doobie Brothers:The Captain and Me

Vuonna 1973 ilmestynyt The Captain and Me on rennon Amerikan rockin lippulaivoihin lukeutuvan The Doobie Brothersin kolmas studioalbumi. Kyseisellä kokonaisuutena melkoisen vahvalla pitkäsoitolla yhtye tarjosi vivahteikkaan musiikillisen kattauksen, joka sisälsi vaikutteita funkista, countryrockista ja jopa folkrockista. Suuri osa albumin kappaleista on yhtyeen kitaristin Tom Johnstonin käsialaa. Niihin lukeutuvat pitkäsoiton hittisinglet, varsin tarttuvan riffin varaan rakennettu Long Train Running ja erinomaisesti rullaava China Groove. Albumin nimikappale sisältää rock- ja funkelementtien lisäksi myös hitusen traditionaalista bluesia. Pitkäsoiton folkorientoituneemmat kappaleet ovat kosketinsoittaja Patrick Simmonsin säveltämiä. The Doobie Brothersin perustivat vuonna 1969 Johnston ja yhtyeen rumpali John Hartman Pohjois-Kaliforniassa. Simmons ja basisti Tiran Porter liittyivät mukaan vuotta myöhemmin ja yhtye saavutti vankkaa paikalliskannatusta Los Angelesin seudulla. Levytyssopimus Warner Brosin kanssa solmittiin vuonna 1971 ja samana vuonna ilmestyi yhtyeen nimeä kantanut esikoisalbumi. The Doobie Brothersin klassisen kokoonpanon täydensi samaisen vuoden loppupuolella toinen rumpali/perkussionisti Michael Hossack. Vuonna 1972 ilmestynyt yhtyeen kakkosalbumi Toulouse Street menestyi hittikappaleidensa siivittämänä jo edeltäjäänsä paremmin. Kolmatta albumiaan Doobie Brothers ryhtyi työstämään tuottaja Ted Templemanin kanssa. Yhtye muokkasi vanhoja kappaleitaan ja työsti myös improvisaatiokappaleita, joita se oli soittanut keikoillaan. Melodinen, funkkitarointia ja toimivia harmonioita hyödyntävä rockkappale Natural Thing käynnistää albumin. Long Train Runnin' kehittyi Johnstonin pitkäaikaisesta jamikappaleesta Rosie Pig Moseley. Merkittäväksi kappaleessa muodostuu riffinsä lisäksi myös Johnstonin huuliharppusoolo ja kahden perkussionistin työskentely. Long Train Runningista kehkeytyi yhtyeen ensimmäinen top teniin kohonnut single. China Grove on eräs Doobie Brothersin repertuaarin tarttuvimmista kappaleista ja Johnston kirjoitti sen pitkälti fiktiivisen tekstin instrumentaalikappaleeseensa nimeltä Parliament. Dark Eyed Cajun Woman edustaa jo teemansa vuoksi tummasävyisempää tuotantoa. Se hyödyntää toimivia kitaralikkejä, sähköpianoa ja jopa jousia ja tuo tunnelmallisesti mieleen esimerkiksi Van Morrisonin tuotannon. Clear as the Driven Snow on Simmonsin ensimmäinen sävellys albumille. Se on tyylitajuinen akustisvoittoinen raita, joka yltyy lopussaan jamitteluun akustista perusriffiään kuitenkaan kadottamatta. Simmonsin käsialaa on myös lähes countryballadista käyvä South City Midnight Lady. Pedal steel -kitaroinnista kappaleessa vastaa Steely Danin Jeff Baxter, josta tuli myöhemmin Doobie Brothersin virallinen jäsen. Evil Woman edustaa hienoista täytemateriaalia albumin loppuosan käynnistyessä James Earl Luftin akustisella kappaleella Busted Down Around O' Connelly Corners. Ukiah on tribuutti pienelle pohjoiskalifornialaiselle  kaupungille, jossa yhtye soitti usein varhaisvuosinaan. Kyseinen nopeatempoinen kappale sisältää Porterin upeaa bassottelua ja mainioita leadkitaraosuuksia. The Captain and Melle hienoista konseptitunnelmaa antava ja sen päättävä nimikappale sisältää erinomaista kitarointia ja harmonioita. Kokonaisuutena albumi tarjoaa erinomaisen esimerkin The Doobie Brothersin varhaistuotannon ytimestä. Vaikka yhtye saavutti myöhemmin 70-luvulla suurempaa suosiota, kyseinen tuotanto oli musiikilliselta ilmaisultaan erilaista ja sitä työstettiin myös muuttuneella kokoonpanolla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti