tiistai 23. tammikuuta 2018

Keskiviikon klassikko:Tärkeän brittiyhtyeen arvostettu esikoisalbumi

Pink Floyd:Piper at the Gates of Dawn

Viides elokuuta 1967 ilmestynyt Piper at the Gates of Dawn on Pink Floydin esikoispitkäsoitto ja samalla ainoa yhtyeen albumeista, joka on työstetty sen perustajajäsenen Syd Barrettin toimiessa johtohahmona. Nimensä albumi otti Kenneth Grahamen teoksen Wind of the Willows seitsemännestä luvusta ja pitkäsoiton kannessa on Vic Singhin ottama kaleidoskooppikuva yhtyeestä. Piper at the Gates of Dawn nauhoitettiin helmi- ja toukokuun 1967 välillä. Tuottajana Abbey Roadin studioilla Lontoossa oli Beatlesin ääni-insinöörinä toiminut Norman Smith ja julkaisijana Britanniassa EMI Columbia ja Yhdysvalloissa Tower. Jälkimmäisessä pitkäsoitto sai julkaisunsa lokakuussa 1967. Siellä ajoitukseen vaikutti Pink Floydin Yhdysvaltain-kiertue. Britanniassa Pink Floydin esikoisalbumilta ei julkaistu singlejä, mutta Yhdysvalloissa Flaming ilmestyi singleformaatissa. Kyseinen kappale saatiin nauhoitetuksi yhdellä otolla ja laulupäällekkäisäänityksellä. Piper at the Gates Dawnin jenkkipainos sisälsi erilaisen kappalejärjestyksen ja lisäksi mukana oli Britanniassa ainoastaan singleformaatissa julkaistu kappale See Emily Play. Albumin biiseistä keikkastandardeiksi kohosivat Astronomy Domine ja Interstellar Overdrive, mutta muita pitkäsoiton kappaleista soitettiin livenä ainoastaan muutaman kerran. Julkaisunsa jälkeen Piper at the Gates Dawnista on muodostunut eräs kaikkien aikojen arvostetuimmista psykedeelistä rockia edustavista albumeista. Vuonna 1973 Dark Side of the Moonin suurmenestyksen jälkeen yleisölle esiteltiin uudelleen Pink Floydin varhaistuotantoa tupla-albumilla Nice Pair, joka sisälsi yhtyeen kaksi ensimmäistä pitkäsoittoa, eli Piper at the Gates of Dawnin lisäksi Saucerful of Secretsin. Pink Floydin debyytin 30- ja 40-vuotisjuhlia muistettiin vuosina 1997 ja 2007 rajoitetuilla juhlapainoksilla. Niistä jälkimmäinen sisälsi lisäksi bonuskappaleita. Vuonna 2012 Piper at the Gates of Dawn saavutti sijan 347. Rolling Stonen 500 kaikkien aikojen parhaan albumin listalla. Tyylillisesti albumi koostui kahdentyyppisistä kappaleista; pitkistä improvisaatioista, jotka olivat kehittyneet yhtyeen livekeikoilla ja lyhyemmistä Barrettin kirjoittamista kappaleista. Barrett kirjoitti kahdeksan albumin kappaleista ja osallistui myös kahden koko yhtyeen nimiin kreditoidun instrumentaalikappaleen sävellystyöhön Roger Watersin vastatessa yksin kappaleen Take Thy Stetoscophe and Walk sävellyksestä. Piper at the Gates of Dawnin originaali brittipainos oli monoversio ja stereomiksaus albumista julkaistiin kuukautta myöhemmin. Alkuperäinen amerikkalainen painos oli nimeltään konstailemattomasti Pink Floyd, vaikka  albumin varsinainen nimi oli painettu myös Yhdysvaltain-painoksen takakanteen. Pink Floydin esiintyessä American Bandstandissa 18. maraskuuta 1967 Dick Clark viittasi albumiin sen varsinaisella nimellä. Jo Piper at the Gates of Dawnin ilmestymisen aikaan Record Mirror ja New Musical Express antoivat arvosteluissaan albumille neljä tähteä viidestä. Myöhemmin Piper at the Gates of Dawn on saanut vielä enemmän myönteistä huomiota. Esimerkiksi vuonna 2000 Q-musiikkilehden sadan kaikkien aikojen parhaan brittiläisen albumin listalla Piper at the Gates of Dawnin sijoitus oli 55. James E. Peronen mukaan kyseinen levy tultiin myöhempinä aikoina tuntemaan konseptialbumina. Piper julkaistiin stereoversiona uusintapainosvinyylinä Britanniassa vuonna 1979 ja cd:nä sekä Britanniassa että Yhdysvalloissa 1985. Syyskuussa 2011 albumi remasteroitiin ja julkaistiin uudelleen osana Why Pink Floyd...? uudelleenjulkaisukampanjaa. Vaikka Piper at the Gates of Dawnin tiimoilta ei tehty varsinaista kiertuetta, Pink Floyd keikkaili albumin ilmestymisen jälkeen Britanniassa. Yhtye soitti myös Irlannissa ja Skandinaviassa ja sen ensimmäinen kiertue Yhdysvalloissa alkoi marraskuun alussa 1967. Vaikka kiertueesta ei muodostunut menestystä, Pink Floyd soitti esimerkiksi sen avauskeikan Big Brother and the Holding Companyn lämmittelijänä Winterland Ballroomissa neljäs marraskuuta 1967. Pian palattuaan Britanniaan yhtye lämmitteli The Jimi Hendrix Experienceä. Piper at the Gates of Dawnin kappaleista Syd Barrett otti uudelleen ohjelmistoon Lucifer Samin lyhytikäisen yhtyeensä Starsin kanssa vuonna 1972.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti