maanantai 29. joulukuuta 2014

Sunnuntain extra:Moottoripään keskeisin kultakausi


Ian Fraser Kilmisterin alias Lemmyn luotsaama Motörhead on englantilaisen rockin legendaarisimpia ilmentymiä. Sen vaikutus 80-luvun alussa pinnalle nousseeseen New Wave of British Heavy Metalliin on kiistaton. Lemmy säilyi yhtyeen ainoana alkuperäisjäsenenä kautta vuosien.  Motörhead  julkaisi 21 studioalbumia, kymmenen konserttitaltiointia, 12 kokoelmaa ja viisi ep:tä. Yhtye perustettiin kesäkuussa 1975. Lemmyn aikaisempi yhtye oli ollut space rockin keskeisiin edustajiin kuuluva Hawkwind, jonka kahdella albumilla, eli pitkäsoitoilla Warrior on the Edge of Time ja Hall of the Mountain Grill hän oli ollut mukana. Uuden yhtyeen myötä Lemmy halusi musiikin olevan perustavanlaatuista rockia esimerkiksi MC 5:n hengessä. Nimensä bändi otti Lemmyn käsialaa olleen samannimisen ja Hawkwindin ohjelmistoon kirjoitetun kappaleen mukaan. Originaalin kokoonpanon muodostivat muilta osin Pink Fairiesissa soittanut kitaristi Larry Wallis ja rumpali Lucas Fox. Sopimus solmittiin United Artistsin kanssa ja Motörhead teki nauhoituksia Dave Edmundsin tuottamana. Tässä vaiheessa muun yhtyeen ja Lucas Foxin tiet erkanivat. Tilalle saatiin Lemmyn vanha tuttu Philty ”Animal” Taylor. Kyseisiin nauhoituksiin ei oltu täysin tyytyväisiä, mutta silti ne julkaistiin nimellä On Parole vuonna 1979, jolloin Motörhead oli jo saavuttanut jonkin verran menestystä. Larry Wallisilla oli keikkavelvoitteita Pink Fairiesin kanssa, joten maaliskuussa 1976 yhtyeen kitaristiksi vaihtui Fast Eddie Clarke, ja juuri kyseinen kokoonpano on yleisesti tunnustettu Motörheadin legendaarisimmaksi. Menestys antoi odottaa itseään, mutta seuraava tärkeä kontakti yhtyeelle oli Chiswick Recordsin Ted Caroll. Alun perin tarkoituksena oli tehdä ainoastaan single, mutta Motörhead päätyi työstämään kokonaisen albumin.

Yhtyeen nimeä kantanut pitkäsoitto ilmestyi elokuussa 1978 ja saavutti parhaimmillaan sijan 43. brittilistalla. Seuraava diili solmittiin Bronze Recordsin kanssa ja ensimmäisenä Bronze-julkaisuna oli single Louie Louie, näkemys lukuisia kertoja versioidusta garageklassikosta, jonka tunnetuimmasta hittiversiosta vastannee The Kingsmen. EMI julkaisi Motörheadin debyyttialbumin uudestaan valkoisena vinyylinä. Ensimmäinen Bronzelle tehty pitkäsoitto ja samalla ensimmäinen Motörheadin kiistattomista klassikkoalbumeista oli maaliskuussa 1979 ilmestynyt Roundhouse-studioilla äänitetty ja Jimmy Millerin tuottama Overkill. Yhtye soitti pitkäsoiton nimikappaleen Top of the Popsissa. Overkill-pitkäsoitto sijoittui sijalle 24. brittilistalla ja albumin tiimoilta tehtiin kiertue. Nimikappaleen lisäksi albumilta lohkottiin myös toinen single No Class. Yhtye soitti Readingin festivaaleilla, mutta työsti kesän 1979 aikana myös uutta tuotantoaan. Seuraava klassikkoalbumi Bomber ilmestyi jo samaisen vuoden lokakuussa. Se nousi jo sijalle 12. kotimaassaan. Pitkäsoittoa seurasi kiertue Englannissa ja myös muualla Euroopassa. Lämmittelyesiintyjänä kiertueella oli nouseva ja lupaava Saxon. Elokuussa 1980 Motörheadin 40-minuuttinen esiintyminen Nottingham Theatre Royalissa kuvattiin Rockstage-ohjelmaa varten. Elo- ja syyskuun 1980 yhtye vietti studiossa tuottaja Vic Mailen kanssa. Marraskuun alussa ilmestyi Motörheadin keskeisin klassikkotäyspitkä Ace of Spades. Se nousi aina neljänneksi kotimaassaan. Loka-marraskuussa oli vuorossa Ace Up Your Sleeve-kiertue kotimaassa. Lämmittelijöinä sillä toimivat Girlschool ja Vardis. Edellisen kanssa työstetty Saint Valentine’s Day Massacre – niminen ep nousi kotikonnuilla viidenneksi singlelistalla helmikuussa 1981 ja samaisen vuoden kesällä ilmestynyt kaikkien aikojen konserttitaltiointeihin lukeutuva No Sleep til Hammersmith nousi aina listakärkeen. Huhti-heinäkuussa Motörhead kiersi ensimmäistä kertaa Amerikassa Ozzy Osbournen uuden yhtyeen Blizzard of Ozzin vieraina. Siellä Ace of Spades olikin ollut yhtyeen debyyttijulkaisu. Äänitykset seuraavaa, tällä kertaa yhtyeen itsensä tuottamaa albumia varten alkoivat tammikuussa 1982. Samaisen vuoden huhtikuussa ilmestyi single Iron Fist, joka oli samalla tulevan pitkäsoiton nimiraita. Itse albumi seurasi jo myöhemmin samassa kuussa. Se jatkoi menestystä sijoittuen kuudenneksi brittilistalla. Kyseessä olivatkin klassisimman kokoonpanon viimeiset levytykset, vaikka Fast Eddie oli vielä mukana Iso-Britannian kiertueella maalis-huhtikuussa ja Motörheadin ensimmäisen pääesiintyjänä tekemän Amerikan-kiertueen alkuvaiheessa toukokuussa. Motörheadista lähtönsä jälkeen Fast Eddie perusti yhtyeen Fastway. Uudeksi kitaristiksi pestattiin aikaisemmin irlantilaisessa hardrockin klassikkoyhtyeessä Thin Lizzyssä soittanut Brian Robertson. Hän solmi Motörheadin kanssa yhden albumin mittaisen sopimuksen. Tuloksena oli  Motörheadin tavanomaista tyyliä monimuotoisempi albumi Another Perfect Day. Sen tiimoilta myös keikkailtiin suorastaan kiitettävästi. Lyhyttä Japanin pyrähdystä seurasi kuukauden kiertue Euroopassa loka-marraskuussa. Toukokuun lopusta 1984 samaisen vuoden heinäkuun alkuun oli vuorossa varsinainen Another Perfect Day-rundi ja Amerikassa yhtye konsertoi heinä-elokuussa. Toinen kiertue Euroopassa seurasi vielä loka-marraskuussa. Robbie Robertson oli haluton soittamaan useita yleisön rakastamia Motörhead-standardeja ja hänen jäähyväiskeikkansa yhtyeessä oli Berliinin Metropolissa 11. marraskuuta 1984.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti