maanantai 23. syyskuuta 2019

Tiistain tukeva:Haastattelussa Serpent Warning

Joensuulaisen doommetallin sanansaattaja Serpent Warning julkaisee kakkosalbuminsa Pagan Fire lokakuun lopussa. Yhtyeen kitaristi ja biisintekijä Antti Koponen valotti levyn taustoja ja bändin nykytilaa.

Kuinka Serpent Warning saatiin tauon jälkeen levytystilaan toista albumiaan varten?

"Levytysprojekti alkoi vuonna 2015.  Laulu-osuudet äänitettiin viime vuoden lopulla (olin itsekin mukana!), pojat kyllä viimeistelivät niitä sen jälkeen ja omat osuuteni äänitin loppuun loppuvuodesta 2015"

Kuinka uudelle albumille löytyi julkaisija?

"Espanjalainen levy-yhtiö vakuuttui ensimmäisestä levystämme, tosin asiaa väännettiin vuoden verran. Uuden levyn painos tulee olemaan ensi alkuun 500 kappaletta."

Kuinka Pagan Fire eroaa Serpent Warningin esikoisalbumista?

"Haluaisin uskotella, että se on jalostuneempi. On se paremmin tehty.  Toteutusta hiottiin ja biisejä demotettiin. Laulupuoli saatiin kuntoon vasta sitten, kun Jimi tuli mukaan."

Mistä Jimi löytyi nykysolistiksenne?

"Hän soitti bassoa Misty Knight-nimisessä orkesterissa, joka sittemmin muutti nimensä Tailgunneriksi. Jimi vastasi ilmoitukseemme aika myöhään, mutta toki muistin hänet entuudestaan. Jimi on yleispätevä, hän soittaa toista kitaraa Tampereen-keikallamme, joka on ainoa tällä hetkellä sovittu."

Yleiskatsaus Pagan Firen kappaleisiin?

"Toivoisin, että se kuulostaisi samalta kuin Freen Free at Last. Death's Tower on ehkäpä levyn potentiaalisin hittikappale. Se on vanhempaa tuotantoa. Vastaavasti nimikappale Pagan Fire on uusista biiseistä ensimmäinen, jonka levylle tein."
Biiseistä:
Pagan Fire

"Levyn nimibiisi. Ajatuksena oli kenties herätellä ihmisiä että tuomio todellakin tulee, vaikka osittain filmi kyllä sai inspiraationsa joistain 1970-luvun elokuvista, kenties Black Unicorn, Holy Mountain ja muutama muu vaikutti siihen maisemaan mitä biisissä haetaan, myöskin eräät tietyt kirjat vaikuttivat,eli aavikolla ollaan ja siellä sattuu ja tapahtuu. Musiikillisesti itselleni tuli mieleen kenties jopa jollain kieroutuneella tavalla FREE, mutta vanha Merciful Fate ja muutama vanhempi doom-bändi nyt ainakin.

Orient Eyes

Edustaa levyn vanhimpia biisejä. Biisi tehtiin hyvin pitkälle jo Samuli Pesosen ollessa bändissä ja hän teki myös sanoitukset (vaikka itse annoinkin biisille ensin nimen). Musiikillisesti ehkä vaikutti 70-luvun Scorpions ja Alice Cooper Group, jos nyt haluaa etsiä vaikuttajia. Sanoitukset voi kenties tulkita eri tavoilla, riippuen mikä on kenenkin tapa nähdä asiat ja miten sanoitus itse kullekin avautuu. Mutta itse löydän sieltäkin muutaman vanhan elokuvan!

Death´s Tower

Levyn toinen vanhempi biisi. Samuli teki sanoitukset ja kertosäkeen musiikin. Jossain määrin ehkä samaa henkeä kuin debyytin Luna-biisissä...?
Sanoitukset kertovat tuomitun viimeisistä hetkistä (tosin tämän ajanjakson pituus ei biisissä välttämättä selviä...) Kenties tässäkin voidaan nähdä vaikutteita jostain 60-70-lukujen kauhuelokuvasta? Kirjana voisi olla vaikka joku Edgar Allan Poe, esimerkiksi. Musiikillisesti melko tarttuva, luulisin.

Whirlwind

Tästä biisistä tuli aika rivakkaan piiskaava ja livenä tietysti välillä vieläkin rivakampi. Sanoitus-ajatus perustui alunperin "Medusa´s Grip" -nimiseen 60-luvin kauhuleffaan ja siihen sekottui sitten muutama muukin elokuva ja kirja. Musiikillisesti itselle tuli mieleen Killers-ajan Iron Maiden, Cirith Ungol ja kenties Pagan Altar. Joku muu voi kuulla tämän ihan tosiinkin.

From The Deep Below

Tämä biisi syntyi Jussin sävellyksenä, johon tein nimen pohjalta sanoitukset. Musiikillisesti ehkä Saint Vitus, Obsessed ja loppuosan soolo-juttu on ehkä vähän jotain N.W.O.B.H.M.-osastoa. Sanoituksessa on taas elokuvaviitteitä (Night Evelyn Rose From The Grave, The Ghost ja Nightmare Castle. Biisissä on pyritty myös antamaan jonkinlaista toivoa, vaikka siitä ehkä huokuukin eräänlainen kaukaisuudentunne.

Room Of Illusion

Biisi jonka sovitus muuttui muutamaankin kertaan. Sanoituksessa mennään melko psykedeelisissä maisemissa; aavikolla (tietenkin) ja avaruus-maisemissa.
Kenties kyseessä on huone, joka itse asiassa on muuttuva tila tai sitten se ei ole huone alunperinkään, vaan jokin täysin muu tila (henkinen tai fyysinen).
Musiikillisesti tahtijako saattaa olla hiukan erikoinen ja kertosäe ainakin on sitä. Biisin lopussa maalaillaan melko tummenevaa taivasta, eli kenties sanoma on myös varoitus jostakin.

August 1972

Biisi pohjautuu tositarinaan ja siihen miten oikeus ei aina näytä toteutuvan. Musiikillisesti biisi syntyi Jussin ja minun yhteistyönä; minä tein osan biisiä ja Jussi teki osan, onko kyseessä eeppinen biisi? Sitä se voisi kenties olla.

Kokonaisuutena voisi sanoa että Pagan Fire on levynä jalostuneempi kuin Serpent Warning-debyytti, niin musiikillisesti kuin sovituksellisestikin. Biisien työstämiseen käytettiin pidempi aika, sovituksia mietittiin pidemmälle ja äänitykseen käytettiin enemmän aikaa. Myös äänityspaikka on eri kuin debyytillä, mikä osittain vaikuttaa soundimaailmaan. Ja kun vielä laulaja on eri kuin debyytillä, niin ollaan jo muutenkin eri ajassa kuin vuosina 2011-2015.
Myös musiikillisesti biisit ovat melodisempia kuin debyytillä."

Ovatko tekstinne muuttuneet ratkaisevasti debyytistä?

"Ehkä on siirrytty tietynlaiseen tajunnanvirtaan, määrätyllä tavalla psykedeelisempään suuntaan. Punainen lanka on silti hyvä ollla olemassa. Inspiraatiota on haettu elokuvista ja kirjoista Fiktiivisistä kirjoista olen lukenut Hercule Poirottia."

Miltä vaikuttaa Serpent Warningin mahdollinen keikkailu ulkomailla?

"Kontakteja on solmittu, mutta aikataulujen sovittaminen on vaikeaa. Suurin osa bändistä on aktiivisesti työelämässä."

Oliko uuden levytyssopimuksen solmiminen työvoitto?

"Kyllä, mutta viime kädessä se oli yllätys kaikille muille yhtyeen jäsenille, paitsi itselleni. Tarkoitus olisi julkaista myös ep kolmesta uudesta biisistä. Jos demoversiot onnistuvat, niiden julkaisemista voi harkita."

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti