Kymmenes kesäkuuta 1910 syntynyt ja kymmenes tammikuuta 1976 edesmennyt,
paremmin nimellä Howlin Wolf tunnettu Chester Burnett oli alun perin
Missisippistä kotoisin ollut, Chicago-bluesia edustanut solisti,
kitaristi ja huuliharpisti. Tunnistettavan laulutyylinsä ja voimakkaan
lavaläsnäolonsa ansiosta Bennettistä on muodotunut eräs tunnetuimmista tyylisuuntansa
edustajista. Yhtyeestä Brownsville Station tutuksi tulleen ja myös
kriitikkona toimineen Cub Kodan mukaan Bennett oli lavaesiintyjänä
ainutlaatuinen. Useat Burnettin kappaleista, kuten Smokestack
Lightnin', Killing Floor ja Spoonful, ovat muodostuneet standardeiksi
bluesin ja bluesrockin genreissä. Vuonna 2011 Rolling Stone listasi
Howlin Wolfin sijalle 54. sadan kaikkien aikojen parhaan artistin
listallaan. Burnett syntyi Missisippin White Stationissa, lähellä West
Pointia. Burnett on itse maininnut saaneensa taiteilijanimensä
isoisältään, joka kertoi kyseisessä maanosassa olleista susista ja
maininneensa, että mikäli Burnett käyttäytyisi huonosti, ulvovat sudet
veisivät hänet. Blueshistorioitsija Paul Oliverin mukaan Burnett on
joskus maininnut saaneensa lempinimensä idoliltaan Jimmie Rodgersilta.
Burnettin vanhemmat erosivat hänen ollessaan ainoastaan vuoden ikäinen.
Hänen äitinsä heitti hänet ulos kotoa ja eno Will Young kohteli
Burnettia huonosti. Vasta isänsä perheessä Burnett vastaanotti
kelvollista kohtelua, mutta välit äitiin eivät korjaantuneet
myöhemminkään. Vuonna 1930 Burnett tapasi Charlie Pattonin, joka oli
tuon ajan suosituin bluesmuusikko Missisippi Deltan alueella. Pattonin
soittamat blueskappaleet tekivät Burnettiin vaikutuksen ja pian Patton
opetti Burnettille kitaransoittoa. Ensimmäinen Burnettin oppima kappale
oli Pony Blues. Hän oppi Pattonilta myös lavaesiintymistä ja Pattonilta
oppimiaan kitarajuttuja Burnett tuli hyödyntämään koko uransa ajan.
Kaksikko soitti usen Deltan pienissä kommuuneissa. Burnettiin
vaikuttivat myös useat muut aikakauden bluesin edustajat, kuten Blind
Lemon Jefferson, Tampa Red ja Tommy Johnson. Ensimmäiset Burnettin
oppimat bravuurit olivat Jeffersonin Mach Box Blues ja Leroy Carrin How
Long, How Long Blues. Myös countrylaulaja Jimmie Rodgers lukeutui
Burnettin keskeisiin vaikuttajiin ja ulvontatyylinsä hän kehitti
havaittuaan, ettei Rodgersin imitointi luonnistunut. Burnettin muutettua
Parkiniin Arkansasiin vuonna 1933 Sonny Boy Williamson II opetti
hänelle huuliharpunsoittoa. Mainitulla vuosikymmenellä Burnett esiintyi
etelävaltioissa sekä sooloartistina että useiden muiden bluesartistien
kanssa Sonny Boysta ja Robert Johnsonista lähtien. Vuosikymmenen lopussa
Burnett esiintyi säännöllisesti clubeissa säestäen itseään sekä
huuliharpulla että varhaisella sähkökitaralla. Yhdysvaltain armeijassa
Burnett vaikutti huhtikuusta 1941 marraskuuhun 1943. Hän palasi West
Memphisiin, Arkansasiin muuttaneen perheensä luo ja auttoi
maanviljelystöissä jatkaen myös esiintymisiään, kuten oli tehnyt myös
30-luvulla. Vuonna 1948 hän kasasi yhtyeen, johon kuuluivat kitaristit
Willie Johnson ja Matt "Guitar Murphy, huuliharpisti Junior Parker,
ainoastaan nimellä Destruction muistettu pianisti sekä rumpali Willie
Steele. Memphisin länsiosassa vaikutanut radioasema KWEM alkoi lähettää
hänen live-esiintymisiään ja Sonny Boy Williamsonin kanssa Burnett
esiintyi silloin tällöin radioasema KFFA:ssa Helenassa, Arkansasissa.
Vuonna 1951 Howlin Wolf levytti Ike Turnerin löytämänä useita singlejä
Sam Phillipsin Memphis Recording Servicelle. Phillips ylisti häntä
solistina. Wolfin yhtyeessä vaikuttivat kitaristit Willie Johnson ja Pat
Hare. Samana vuonna Wolf levytti kaksi singleä eri levy-yhtiöille. How
Many More Years/Moaning at Midnight ilmestyi Chess Recordsin
julkaisemana ja Riding in the Moonlight/ Moaning at Midnight RPM
Recordsin julkaisuna. Leonard Chess pystyi varmistamaan Wolfin
sopimuksen ja tämä palasi Chicagoon vuonna 1952. Wolfin yhtyeen
kitaristiksi tuli chicagolainen Jody Williams Memphis Slimin yhtyeestä.
Vuoden kuluessa myös memphisiläinen kitaristi Hubert Sumlin oli
siirtynyt Chicagoon osaksi Wolfin yhtyettä. Hänen sooloilunsa täydensi
upeasti Wolfin voimakasta vokalisointia. Vuosien mittaan Wolfin yhtyeen
kokoonpanot vaihtelivat runsaasti. Hän hyödynsi eri kitaristeja, kuten
Lee Cooperia, Smothersin veljeksiä ja Buddy Guyta sekä levytyksissään
että konserteissaan. Wolf muistetaan luotettavana yhtyeen johtajana ja
Sumlin säilyi hänen kitaristinaan koko uran ajan muutamia 50-luvun
loppuun ajoittuneita taukoja lukuun ottamatta. Hänet identifioidaan
Wolfin kitaristeista ensisijaisesti tämän Chicago-soundiin. Chessin
veljekset olivat vuonna 1950 palkanneet Willie Dixonin
laulunkirjoittajakseen ja hänen kirjoittamillaan kappaleilla Wolf
saavutti sarjan hittejä. 50-luvulla hän nousi Billboardin
R&B-listalle kappaleilla Moanin' at Midnight, How Many More Years,
Who Will Be Next, Smokestack Lightnin' ja I Asked for Water (She Gave Me
Gasoline) Hänen ensimmäinen albuminsa Moanin' in the Moonlight ilmestyi
vuonna 1959. Kyseessä oli kokoelma aikaisemmin julkaistuja singlejä.
60-luvun alussa Wolf levytti useita tunnetuimpaan tuotantoonsa
lukeutuneita kappaleita, kuten Wang Dang Doodle, Backdoor Man, Little
Red Rooster, I Ain't Superstitious, Goin' Down Slow ja Killing Floor.
Useat niistä olivat Willie Dixonin käsialaa ja tulivat myöhemmin useiden
brittiläisten ja yhdysvaltalaisten rockyhtyeiden popularisoimiksi,
vaikka eivät olleetkaan listahittejä Wolfin omina versioina. Vuonna 1962
ilmestynyt Howlin Wolf oli artistin toinen kokoelma-albumi. Vuonna 1964
Wolf kiersi Euroopassa osana saksalaisten promoottoreiden organisoimaa
American Folk Blues Festivalia. Vuonna 1965 hän esiintyi suositussa tv:n
musiikkiohjelmassa Shinding! esittäen Little Red Roosterin, joka oli
edellisenä vuonna noussut Britanniassa listakärkeen Rolling Stonesin
näkemyksenä. 1960-luvun lopussa ja seuraavan vuosikymmenen alussa Wolf
levytti yhteisiä albumeita keskeisten muusikoiden kanssa. Super Super
Blues Band työstettiin Bo Diddleyn ja Muddy Watersin kanssa, The Howlin
Wolf Albumin työstämiseen osallistuivat monet freejazzin edustajat ja
The London Howlin Wolf Sessions-pitkäsoiton työstämiseen esimerkiksi
Eric Clapton, Stevie Winwood, Charlie Watts, Bill Wyman ja Ian Stewart.
Kyseinen albumi menestyi Muddy Watersin London Albumin tavoin
Britanniassa Yhdysvaltoja paremmin. Wolfin viimeinen albumi oli vuonna
1973 ilmestynyt The Backdoor Wolf. Se koostui täysin uudesta
materiaalista ja taustalla kuultiin Wolfia tuolloin säestäneitä
muusikoita, kuten Hubert Sumlinia, Detroit Junioria ja yhtyeenjohtaja
Eddie Shawta. 35 minuutin kestossaan albumi oli Wolfin uran
lyhytkestoisin. Tammikuussa 1976 Wolf meni munuaisleikkaukseen
Hinesissa, Illinoisissa. Hän menehtyi leikkauksen jälkeisiin
komplikaatioihin 65 vuoden ikäisenä. Hänet on haudattu Oakridgen
hautausmaalle Chicagon ulkopuolelle. Wolfin hautakivessä ovat kitaran ja
huuliharpun kuvat. Hänen levytyksistään Smokestack Lightnin' sai vuonna
1999 Grammy Hall of Fame -palkinnon. Kyseisen palkinnon
vastaanottajakappaleiden tulee olla vähintään 25 vuotta vanhoja ja
niillä on laadullista tai historiallista merkitystä. Rock and Roll Hall
of Famen 500 rockia muovanneen kappaleen listalle Wolfin ohjelmistosta
pääsivät Smokestack Lightningin lisäksi Spoonful ja Little Red Rooster.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti