Chapin antoi myöhemmin tunnustusta dj Jimmy Connorsille kyseisen singlen löytäjänä ja tämän ansiosta sitä soittivat Yhdysvalloissa myös Connorsin kollegat.
Chapinin manageri Fred Kewley järjesti Chapinin veljeksille viiden viikon
esiintymisen Greenwich Villagen Village Gatessa. Harry halusi toimia
avausesiintyjänä, sillä täten hän uskoi pystyvänsä hankkimaan itselleen
julkaisudiilin. Muutaman viikon kuluttua paikalle saapuivatkin Elektra
Recordsin Jack Holzman ja Columbian Clive Davis. Chapin päätyi solmimaan
sopimuksen yhtiöistä pienemmän, eli Elektran kanssa. Hän teki kyseisen
ratkaisun siksi, että uskoi pienemmän yhtiön kiinnittävän enemmän huomiota
hänen ainutlaatuiselle työlleen. Vielä samaisena vuotena ilmestynyt Chapinin
kakkosalbumi Sniper and Other Lovesongs oli edeltäjäänsä pienempi menestys.
Silti se sisälsi muun muassa Chapinin tuotannon anthemeihin lukeutuvan
kappaleen Circle, josta The New Seekers sai coverillaan suuren hitin. Vuonna
1973 ilmestynyt Chapinin kolmas albumi Short Stories oli kohtuullinen menestys.
Seuraavana vuonna julkaistu Verities & Balderdash oli huomattavasti edeltäjäänsä
suurempi menestys. Itse ptkäsoitto nousi neljänneksi ja siltä poimittu,
Chapinin vaimon kirjoittamaan runoon perustunut single Cats in the Cradle nousi
aina listakärkeen. Kyseessä oli Chapinin uran ainoa listaykkössingle. Hän oli
myös kirjoittajana ja esiintyjänä Broadway-musikaalissa What Made America
Famous. Chapin vastasi myös musiikista ja lyriikoista Cotton Patch Gospelissa.
Kyseessä oli Tom Keyn ja Russell Freyzin musikaali, joka pohjautui Clarence
Jordanin kirjaan Cotton Patch Version of Matthew and John. Chapin Productions
julkaisi sen Tom Chapinin tuottaman original castin soundtrackalbumin vuonna
1982.
Chapinin ainoa hittisingle Britanniassa oli vuonna 1974 sijalle 34.
noussut W.O.L.D. Yhdysvalloissa kappaleen menestystä juhlisti Jim Connors, joka
osaltaan toimi sille inspiraation lähteenä. Dj:t, joiden oli helppo samaistua
kyseiseen kappaleeseen ja sen eräänä teemana olleeseen ikääntymiseen ja sen
tuomiin ongelmiin viihdeteollisuudessa. Lisäksi W.O.L.D. inspiroi esimerkiksi
Hugh Wilsonia, joka loi sen pohjalta suositun dj:istä ja radiosta kertovan
televisiosarjan WKRP in Cincinnati. Chapinin interaktio yleisönsä kanssa
konserteissa oli huomattavaa. Esimerkiksi esiintyessään vuonna 1977
Penascolassa, Länsi-Floridan yliopistossa ainoastaan kontrabasistin säestämänä
hän pyysi yleisöä mukaan taustalaulajiksi kappaleeseen Mr Tanner. Vuosikymmenen
loppuun mennessä Chapinin sopimus Elektran kanssa oli tullut päätökseen, eikä
levy-yhtiö tarjoutunut uusimaan sitä. Pyrkimys solmia sopimus Casablanca
Recordsin kanssa epäonnistui ja Chapin päätyi yhden albumin mittaiseen
sopimukseen Boardwalk Recordsin kanssa. Casablancan tavoin myös kyseinen yhtiö
oli Neil Bogartin perustama. Boarwalkin julkaisema pitkäsoitto Sequel jäi
Chapinin elinaikana hänen joutsenlaulukseen. Sen nimikappale oli jatko-osa
hänen debyyttihitilleen Taxi, ja siinä olivat jälleen esillä samat
henkilöhahmot kymmenen vuotta myöhemmin. Sequel nousi Taxia kaksi sijaa
korkeammalle, eli saavutti sijan 22. Hot 100 –listalla se tosin viipyi kahta
viikkoa lyhyemmän ajanjakson. Ne kappaleet, joita Chapin oli ollut työstämässä
ennen kuolemaansa julkaistiin teema-albumina nimellä The Last Protest Singer.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti