Tiistain tukeva:Yhdysvaltalaisen hardrockin oman tiensä kulkijan suurin menestysalbumi
Blue Öyster Cult:Agents of Fortune
Toukokuussa 1976 ilmestynyt
Blue Öyster Cultin neljäs albumi Agents of Fortune on mainitun
newyorkilaiskvintetin menestynein pitkäsoitto. Sillä yhtye siirtyi
tummasävyisestä ja mysteerisestä heavysta kohti poporientoituneempaa,
jopa stadioneille pyrkinyttä rockia. Kyseiseltä albumilta löytyy myös
yhtyeen suurin singlemenestys, joka tosin rakentuu tyylillisesti voimakkaammin Blue Öyster Cultin vanhaan perustaan aikakautensa musiikillisten trendien hyödyntämisen sijaan. Vuonna 1972 ilmestyneen ja nimeään
kantaneen esikoisalbuminsa jälkeen Blue Öyster Cult oli keikkaillut ahkerasti
ja myös kirjoittanut materiaalia kakkosalbumilleen Tyranny and Mutation. Mainitulla pitkäsoitolla yhtye teki ensi kertaa musiikillista
yhteistyötä Patti Smithin kanssa. Vuonna 1974 ilmestyneellä kolmannella
albumillaan Secret Treaties Blue Öyster Cult saavutti ensi kertaa
myönteisiä arvioita myös valtavirran lehdistössä ja yhtye pääsi
soittamaan pääesiintyjänä ensikertaa uransa aikana. Yhtyeen vakituisen
yhteistyökumppanin Sandy Pearlmanin lisäksi Agents of Fortunella
tuottajina olivat Murray Krugman ja David Lucas ja ääni-insinöörinä
Shelly Yakus. Yhtyeen jäsenten lisäksi sävellyksistä vastasi lisäksi mm.
Smith ja tyylillisesti Agents of Fortunea voikin pitää sekä
tyylikirjoltaan että soundeiltaan varsin monipuolisena albumina. Rumpali
Albert Bouchardin kirjoittama Agents of Fortunen avaava This Ain't The
Summer of Love edustaa vielä yhtyeen tummempaa tyyliä ja sen on
tekstinsä osalta tulkittu heijastavan nousussa tuolloin ollutta
punkrockia. Kitaristi/kosketinsoittaja Allan Lanierin kirjoittama True
Confessions on selkeästi edeltäjäänsä valoisampi, kosketinsoitinten
dominoima raita. Agents of Fortunen voimakasta tyylillistä variaatiota osoittaa albumin singlemenestys Don't Fear the Reaper, josta muodostui
yhtyeen ainoa top teniin noussut single. Soolokitaristi Donald "Buck
Dharma" Roeserin kirjoittama kappale rakentuu hänen kitarariffinsä
ympärille kappaleen tekstin käsitellessä melko puhtaasti kuolemaa.
Dynaamista väliosaa seuraa Roeserin teatraalinen, feedbackia hyödyntävä
soolo-osuus. E. T. I. (Extra Terrestial Intelligence) on nopeatempoinen
ja rytmiikaltaan rikas kappale, jossa Roesarin lauluosuudet muodostavat
voimakkaan kontrastin musiikilliselle kokonaistoteutukselle. Albumi on
ottanut nimensä eräästä kyseisen kappaleen tekstin kohdasta. Osittain
Smithin kirjoittama The Revenge of Vera Gemini päättää albumin
ykköspuolen kiinnostavasti ja kappaleen taustavokaaleissa ja osittain
jopa puheosuuksissa kuullaan naissolisteja. Pitkäsoiton kakkospuolen
käynnistävä Sinful Love tarjoaa laadukkaan kitarasoolon ja Joe
Bouchardin pätevää bassottelua. Tattoo Vampire jatkaa teatraalista ilmaisua, mutta hyödyntää selkeästi voimakkaammin
hardrockelementtejä erityisesti Eric Bloomin kitaroinnissa ja
vokaaliosuuksissa. Joe Bouchardin kirjoittama Morning Final alkaa
leadkitaralla ennen kuin siirtyy hyödyntämään funkahtavaa groovea ja
runsaasti kosketinsoittimia. Tenderloinin huippuyksityiskohtia ovat
basso-osuudet ja Eric Bloomin lähes ainutlaatuinen laulusuoritus. Debbie
Denise päättää Agents of Fortunen tyylitajuiseen popballadiin. Agents
of Fortune nousi albumilistalla top 30:een ja 70-luvun jälkimmäisellä
puoliskolla Blue Öyster Cultin suosio kasvoi saavuttaakseen huippunsa
juuri ennen Albert Bouchardin poistumista yhtyeestä 80-luvun alussa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti