Marraskuussa 1975 ilmestynyt
Hissing of Summer Lawns on kanadalaisen laulaja/lauluntekijän Joni
Mitchellin seitsemäs studioalbumi. Sen avauskappaleessa In France They
Kiss on Main Street kuvataan ikääntymistä pikkukaupungissa 50-luvun
rockin syntymäaikoihin. Kappale julkaistiin myös singleformaatissa ja se
saavutti Billboardin listalla sijan 66. The Jungle Line hyödyntää
afrikkalaisella pellolla taltioitua burundilaisten rumpalien soitoa,
johon kitara, Moog-syntetisaattori ja lauluosuudet on dubattu. Kappaleen
teksti tekee kunniaa ranskalaiselle taiteilijalle Henri Rousseaulle.
Mitchellin töihin liittyvät yksityiskohdat yhdistyvät moderniin
kaupunkielämään, musiikkiteollisuuteen ja kiellettyjen nautintoaineiden sävyttämään alakulttuuriin. Edith and the
Kingpin tekee musiikillisesti paluun jazziin ja tekstinsä osalta
kyseessä on gangsteritarina. Don't Interrupt the Sorrow on akustinen
kitaravetoinen balladi, jonka tajunnanvirtaa muistuttavassa tekstissä
nainen nousee miesvaltaa vastaan todistaakseen olemassaolonsa yksilönä.
Shades of Scarlet Conquering on orkestraatiota hyödyntävä kappale
nykyaikaisesta etelävaltiolaisesta kaunottaresta, joka perustaa elämänsä
ja omakuvansa stereotypioihin Gone with the Wind -elokuvan Scarlet O'
Harasta. Albumin kakkospuolen avaa sen nimikappale Hissing of Summer
Lawns, joka kertoo naisesta, joka valitsee avioliiton sen
epäoikeudenmukaisuudesta huolimatta. The Boho Dance kommentoi ihmisiä,
joiden mielestä taiteilijat pettävät taiteellisen rehellisyytensä
menestyksen kustannuksella ja heijastaa Tom Wolfen vuonna 1975
ilmestynyttä, taidekritiikkiä käsittelevää kirjaa The Painted World.
Harry's House/Centerpiece käsittelee hajoavaa avioliittoa esimerkkinä
modernin elämän yksinäisyydestä. Centerpiece on Harry Edisonin ja Jon
Hendricksin jazzstandardi. Sweet Bird edustaa paluuta Mitchellin
laulaja/lauluntekijä-tyyliin ja sen tekstissä ilmaistaan kauneuden
katoavuudesta iän myötä. Kyseessä saattaa myös olla viittaus Tennessee
Williamsin vuonna 1959 ilmestyneeseen näytelmään Sweet Bird of Youth.
Albumin päätöskappaleessa Shadows and Light Mitchellin lauluosuuksissa
hyödynnetään runsaasti päällekkäisäänityksiä. The Jungle Linen
afrikkalaisteema on mukana myös albumin kannessa, jossa tummaihoiset
kantavat käärmettä. Molemmat on heijastettu Beverly Hillsin
alakaupunkiin ja albumin takakannessa Mitchellin kotitalo on merkitty
sinisellä ja albumin brittipainoksessa vihreällä. Vaikka Hissing of the
Summer Lawns saavutti ilmestyessään ristiriitaiset arviot, albumin
arvo on kohonnut myöhemmin. Musiikkikirjoittaja Howard Jones on nimennyt
kyseisen pitkäsoiton Joni Mitchellin mestariteokseksi. Pitkän matkan
Mitchell-diggariksi tunnustautunut Prince ylisti Hissing of the Summer
Lawnsia haastatteluissa ja albumi pääsi myös mukaan Robert Dimeryn
teokseen 1001 Albums You Must Hear Before You Die.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti