keskiviikko 14. helmikuuta 2018

Torstain terävä:The Kinksin 70-luvun käynnistänyt onnistunut konseptialbumi

The Kinks:Lola Versus Powerman

27. marraskuuta 1970 ilmestynyt ja myös kyseisenä vuonna äänitetty Lola Versus Powerman on britti-invaasion keskeisiin edustajiin lukeutuvan The Kinksin kahdeksas studiolevy. Kyseessä on konseptialbumi, joka kuvaa satiirinomaisesti musiikkiteollisuuden eri osa-alueita. Pitkäsoiton kappaleista Denmark Street ja Moneyground tekevät kunniaa brittiläiselle Music Hall -perinteelle. Musiikillisesti varsin monipuolinen albumi sisältää Stephen Thomas Erlewinen mukaan joitakin Ray Daviesin vahvimmista kappaleista. Vaikka Lola Versus Powerman ilmestyi The Kinksin siirtymävaiheen aikaan, albumi menestyi myös kaupallisesti ja sitä voikin pitää yhtyeen eräänlaisena paluulevynä. Albumin nimikappale Lola nousi singleformaatissa top teniin Atlantin molemmin puolin ja yhtyeen kotimaassa Apeman saavutti upeasti viidennen sijan. Lolan Ray Davies kirjoitti The Kinksin kahden lyhyeksi jääneen Yhdysvaltoihin suuntautuneen kiertueen välissä. Työskentely uuden albumin parissa Lontoon Willesdenin Morgan-studioilla alkoi keväällä 1970. Ensimmäisten nauhoitettujen kappaleiden joukossa olivat nimiraidan lisäksi outtake kappaleesta Good Life, Powerman sekä Got to Be Free. Nimikappaleen äänitykset osoittautuivat erityisen pitkiksi ja ne saatiin päätökseen vasta toukokuun lopussa. Noihin aikoihin Kinksin peruskokoonpanoa täydensi kosketinsoittaja Jon Gosling. Hänen koesoittonsa oli Lolan viimeisellä taustamasterraidalla ja Gosling sai kiinnityksen Kinksiin pian tämän jälkeen. Hän oli yhtyeen jäsen vuoteen 1977 ja pitkäsoittoon Sleepwalker saakka. Lola-kappaleen päällekkäisäänitykset saatiin valmiiksi kesäkuussa 1970 ja itse albumin äänitykset lokakuussa miksausten viedessä kyseisen kuun loppuosan. Lolan singleversiota varten Ray Davies dubbasi tuotemerkkisana Coca Colan tilalle geneerisen cherry-colan. Kappaleen albumiversiolla Coca Cola sitä vastoin säilyi, vaikka kansiteksteissä kyseisen kappaleen tapauksessa mainittiin cherry-cola. Vastaavanlainen tilanne koski Apeman-kappaleen tekstin kohtaa "the air pollution is a-foggin my eyes. Epätarkan ääntämyksen vuoksi foggin sekoitettiin fucking-sanaan, ja Ray Davies joutui nauhoittamaan kyseisen osuuden uudelleen singlejulkaisua varten. Brittiläisessä musiikkilehdistössä Lola Versus Powerman -pitkäsoitto otettiin myönteisesti vastaan. New Musical Expressin arviossa Ray Daviesia kutsuttiin erääksi parhaista aikakauden rockkirjoittajista ja albumin brittiläinen tyyli ja aitous saivat osakseen kehuja. Myös Yhdysvalloissa albumin saama vastaanotto oli positiivinen. Esimerkiksi Rolling Stonen arviossa Lola Versus Powermania pidettiin siihen saakka parhaana Kinks-albumina. Lola-singlen menestyksestä huolimatta itse pitkäsoitto meni yhtyeen kotimaassa levyjä ostavalta yleisöltä ohi. Singlenä Lola oli Kinksin suurin singlemenestys sitten Sunny Afternoonin. Billboardin listalla Lola Versus Powermanin menestys oli parempi, sillä albumi saavutti sijan 35. Record Worldin listoilla sen sijoitus oli vielä parempi, eli 22., mikä teki Lola Versus Powermanista Kinksin suosituimman albumin sitten 60-luvun puolivälin. Lola- singlen ja myös albumin menestyksen myötä Kinks pystyi neuvottelemaan uuden sopimuksen RCA Recordsin kanssa. Lontooseen syntyi Kinksin oma studio, joka sai nimekseen Konk, ja yhtye sai entistä runsaammin taiteellista vapautta. Tom Petty kertoi Rolling Stonelle pitäneensä Lola-albumista erityisen paljon ja se inspiroi häntä työstämään oman musiikkiteollisuuteen kriittisesti suhtautuneen albuminsa The Last Dj. Monet Lolan kappaleista pääsivät mukaan eri elokuviin ja myös niiden soundtrack-albumeille. This Time Tomorrow, Strangers ja Powerman olivat mukana vuonna 2007 valmistuneessa Wes Andersonin elokuvassa The Darjeeling Limited. Apeman on päässyt mukaan useisiin elokuviin, kuten vuoden 1986 Harold Ramis' Club Paradiseen ja vuonna 2004 valmistuneeseen Mondovinoon.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti