tiistai 3. tammikuuta 2017

Torstain terävä:Eräs keskeisistä brittiläisen heavyrockin peruskiviä muuranneista albumeista

Jeff Beck Group:Truth

Britanniassa Columbia Recordsin ja Yhdysvalloissa Epic Recordsin julkaisemana vuonna 1968 ilmestynyt Truth on Jeff Beck Groupin esikoispitkäsoitto. Yhtyeen jäsenistä erityisesti solisti Rod Stewartin ja basistina toimineen Ronnie Woodin taidot tulivat esitellyiksi laajemmalle yleisölle. Billboardin listalla Truth saavutti 15. sijan. Lähdettyään The Yardbirdsistä vuoden 1966 loppupuolella Beck oli julkaissut kolme singleä; kaksi leadokalisoimaansa nelivitosta vuonna 1967 ja seuraavan vuoden puolella ilmestyneen instrumentaalin. Ne kaikki olivat muodostuneet hiteiksi brittilistalla ja Mickie Mostin tuottamien singlejen ykköspuolten voi todeta edustaneen poppia. Niiden b-puolilla kuultiin sitä vastoin raskaampaa ja bluespohjaista musiikillista ilmaisua, jollaista myös Truth edusti. Pitkäsoiton äänitykset tapahtuivat neljässä päivässä; 14.- 15. sekä 25.–26. toukokuuta 1968. Se sisälsi yhdeksän sähköistä numeroa, joista kuusi edustaa lainamateriaalia. Mukana olivat Jerome Kernin Ol’ Man River, traditionaali Greensleeves ja Bonnie Dobsonin Morning Dew, josta Tim Rose oli saanut hitin pari vuotta aikaisemmin levyttämällään näkemyksellä. Chicago Bluesin klassikoita edustivat Willie Dixonin ja J. B. Lenoirin säveltämä ja myös Muddy Watersin näkemyksenä varsin tunnettu You Shook Me sekä Dixonin käsialaa oleva ja Howlin Wolfin versiona ensisijaisesti tutuksi tullut I Ain’t Superstitious. 

Truthin käynnistää cover Beckin vanhan yhtyeen The Yardbirdsin kappaleesta Shapes of Things. Beckiin ja Stewartiin viittaavalla pseudonyymillä Jeffrey Rod kirjoitettuja kappaleita edustavat Let Me Love You, Rock My Plimsoul, joka on tulkittavissa B. B. Kingin Rock Me Babyn muunnelmaksi sekä Kingin toista kappaletta Gambler’s Bluesia muistuttava Blues Deluxe. Plimsoul oli julkaistu aikaisemmin jo vuonna 1967 ilmestyneen singlen Tallyman b-puolella ja instrumentaali Beck’s Bolero, jolla musisoivat myös Jimmy Page, John Paul Jones, Keith Moon ja tuleva Jeff Beck Groupin kosketinsoittaja Nicky Hopkins, oli editoitu ja remiksattu stereoversioksi Hi Ho Silverlining – singlen b-puolelta. Sopimuksellisista syistä Moon oli albumin kansitiedoissa kreditoitu nimellä You Know Who. Truth-pitkäsoiton voi todeta vaikuttaneen omalta osaltaan keskeisesti heavyrockin kehitykseen, sillä kyseisellä pitkäsoitolla bluesia esitettiin ilmaisulla, joka alkoi lähestyä hardrockia. Boston-yhtyeen johtohahmo Tom Sholtz on nimennyt Truthin kaikkien aikojen suosikkialbumikseen. Joe Bonamassa on levyttänyt studioversion Blues Deluxesta vuonna 2003 ilmestyneelle samannimiselle albumilleen ja konserttitulkinnat vuoden 2005 Live at Rockpalastille ja neljä vuotta myöhemmin ilmestyneelle Live from the Royal Albert Hallille. Salute to the British Blues Explosion – kiertueellaan viime vuoden heinäkuussa Bonamassa esitti Truthilta Beck’s Boleroa ja Let Me Love You Babya. Kyseisellä kiertueella kuultiin tuotantoa Beckiltä, Eric Claptonilta ja Jimmy Pagelta. Lokakuussa 2006 Legacy Recordings julkaisi Truthista kahdeksan bonusraitaa sisältävän remasteroidun version. Mukana ovat varhaiset otot You Shook Mestä ja Beck’s Bolerosta, näistä jälkimmäinen ilman dubattuja applodeja sekä kolmen Truthia edeltäneen singlen molemmat puolet.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti