tiistai 3. tammikuuta 2017

Lauantain pitkä:Eräs kaikkien aikojen hardrockalbumeista

Ac/Dc:Highway to Hell

27. heinäkuuta 1979 julkaistu Highway to Hell on Ac/Dc:n viides kansainvälisesti julkaistu studioalbumi. Se jäi viimeiseksi Bon Scottin vokalisoimaksi yhtyeen pitkäsoitoksi; Scott menehtyi 19. helmikuuta 1980. Vuoteen 1978 mennessä Ac/Dc oli julkaissut kansainvälisille markkinoille viisi pitkäsoittoa ja keikkaillut tiiviisti Euroopassa kotimaansa Australian lisäksi. Vuonna 1977 yhtye teki ensimmäiset konserttinsa Yhdysvalloissa ja saavutti siellä keikkailunsa ansiosta kulttisuosiota ilman radiopromootiota. Britanniassa Ac/Dc:n tuossa vaiheessa tuorein albumijulkaisu, livelevy If You Want Blood, You've Got It oli saavuttanut 13. sijan. Sitä edeltäneillä studioalbumeillaan Let There Be Rock ja Powerage Ac/Dc oli lopullisesti löytänyt rhythm and bluesiin pohjaavan hardrocksoundinsa. Vaikka yhtyeen Amerikan-julkaisuista vastannut Atlantic Records oli hylännyt Ac/Dc:n vuoden 1976 pitkäsoiton Dirty Deeds Done Dirt Cheap, yhtiö uskoi yhtyeen läpilyöntiin Yhdysvalloissa, jos se saisi uudelle albumilleen oikeanlaisen tuottajan. Kaikki Ac/Dc:n tuohonastiset pitkäsoitot olivat olleet George Youngin ja Henry Vandan tuottamia, eikä erityisesti kitaristikaksikko Angus ja Malcolm Young ollut mielissään uutta tuottajaa koskeneesta ideasta. Erityisesti Malcolm Youngille vanhemman veljen menettäminen tuottajana merkitsi ikään kuin kuudennen yhtyeen jäsenen menettämistä. Atlantic valitsi Ac/Dc:n tuottajaksi Eddie Kramerin, joka oli ensisijaisesti tullut tunnetuksi yhteistyöstään Jimi Hendrixin kanssa, mutta tuottanut myös Led Zeppelinin ja Kissin kaltaisia suursuosiooon yltäneitä yhtyeitä. Kramer tapasi Ac/Dc:n Miamin Criteria -studioilla, mutta yhteistyö ei sujunut toivotulla tavalla. Malcolm soitti Floridasta Ac/Dc:n managerille Michael Browningille. Tämä järjesti yhtyeen uudeksi tuottajaksi Robert John "Mutt" Langen.

Vuonna 1979 Bon Scott kertoi RAM -aikakauslehdelle Ac/Dc:n viettäneen Miamissa kolme viikkoa saamatta mitään aikaiseksi. Eräänä lauantaina yhtye ilmoitti Kramerille pitävänsä vapaapäivän. Tosiasiassa Ac/Dc linnoittautui studioon, kirjoitti kuusi uutta kappaletta ja lähettivät kyseiset kappaleet sisältäneen nauhan Langelle tiedustellen, työskentelisikö hän heidän kanssaan. Yhtye kirjoitti myös uuden managerisopimuksen. Browningin paikan otti rivakka yhdysvaltalainen Peter Mensch, joka oli aikaisemmin edistänyt esimerkiksi Aerosmithin ja Ted Nugentin uria. Highway to Hellin äänitykset alkoivat Roundhouse-studioilla, Chalk Farmilla Pohjois-Lontoossa maaliskuussa 1979. Äänitykset kestivät yli kaksi kuukautta. Aikaisempien Ac/ Dc:n pitkäsoittojen nauhoituksiin oli käytetty maksimissaan kolme viikkoa. Ac/Dc ja Lange olivat samalla aaltopituudella. Yhtye, jolla oli aina ollut vahva työn etiikka, arvosti tuottajansa asiallista lähestymistapaa. Lange oli itsekin harjaantunut solisti ja hän opetti Bon Scottille hengitystekniikkaa Touch Too Muchin kaltaisissa kappaleissa. Lange oli myös taustalaulajana ja melodiset backing vokaalit olivatkin uusi elementti Ac/Dc:n soundissa. Langen lisäämä kiillotus ei kuitenkaan vähätellyt yhtyeelle tunnusomaista musiikillista ilmettä ja lopputulos miellytti sekä yhtyettä itseään että  levy-yhtiö Atlantic Recordsia. Pitkäsoiton tunnetuin raita on eittämättä sen nimikappale Highway to Hell, jonka tekstissä Scott kuvaa valitsemaansa itsepäisen itsenäistä elämäntyyliä. Pitkäsoiton kappaleista Touch Too Much oli levytetty jo heinäkuussa 1977, mutta Highway to Hellillä kappaleesta kuultiin sovitukseltaan ja teksteiltään keskeisesti eroava näkemys. Pitkäsoitosta muodostui ensimmäinen Yhdysvalloissa Hot 100 -listalle noussut Ac/Dc:n albumi. Siellä Highway to Hellin korkein listasijoitus oli 17. Kyseisestä pitkäsoitosta on muodostunut Ac/Dc:n toiseksi myydyin heti Back in Blackin jälkeen ja se on yleisesti kohotettu erääksi kaikkien aikojen laadukkaimmista hardrockalbumeista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti