sunnuntai 6. joulukuuta 2015

Maanantain mainio:Tom Waitsin merkittävä debyytti

Closing Time on kuudes maaliskuuta 1973 Asylum Recordsin julkaisemana ilmestynyt yhdysvaltalaisen laulaja/lauluntekijä Tom Waitsin esikoisalbumi. Lovin' Spoonfulin jäsenistöön kuuluneen Jerry Yesterin tuottama ja sovittama pitkäsoitto oli ensimmäinen Waitsin seitsemästä Asylumin kautta ilmestyneestä albumista. Closing Timea on pidetty folkorientoituneena levynä, mutta Waits on itse korostanut sen jazzvaikutteita ja pianovoittoisuutta. Ilmestymisaikanaan albumi oli suhteellisen menestyksekäs kotimaassaan, mutta Britanniassa ja yleisesti ulkomailla se ei noussut listoille eikä saavuttanut runsasta mediahuomiota. Closing Timeen kohdistuneet levyarvostelut olivat silti myönteisiä. Pitkäsoiton ainoa singlejulkaisu oli Ol '55, josta niinikään Asylumin talliin lukeutunut The Eagles teki menestyneemmän coverin. Closing Timen kappaleita ovat versioineet useat artistit Tim Buckeystä Bette Midleriin. Britanniassa albumi on myynyt lopulta kultalevyksi ja se on julkaistu uudelleen neljästi; kahdesti vinyylinä ja kahdesti cd:nä. Tuorein uudelleenjulkaisu on vuoden 2010 180 gramman vinyyliversio. Waits oli aloittanut musiikilisen uransa vuonna 1970 esiintymällä los angelesilaisessa The Troubadour-clubissa. Hänen ohjelmistoonsa kuului tuolloin covereita Bob Dylanilta, mutta myös omia kappaleita, jotka saivat julkaisunsa Closing Timella sekä sitä seuranneella, vuonna 1974 ilmestyneellä pitkäsoitolla The Heart of the Saturday Night. Kyseisen vuoden marraskuussa Waits soitti ensimmäisen maksetun keikkansa San Diegossa sijainneessa The Heritage -clubissa, joka toimi päivisin kahvilana. Troubadourissa kesällä 1971 soitetun keikan jälkeen Herb Cohenista tuli Waitsin manageri. Loppukesästä Waits äänitti demoja tuottaja Robert Duffeyn kanssa. Vastoin Waitsin tahtoa kyseiset demot ilmestyivät myöhemmin kaksiosaisena The Early Yearsina.

Alkuvuodesta 1972 Waits siirtyi Los Angelesiin ja esiintyi säännöllisesti Troubadourissa. David Geffen löysi Waitsin esittämästä Grapefruit Moonia ja levytyssopimus Asylumin kanssa syntyi noin kuukautta myöhemmin. Ennen debyyttialbumin levyttämistä Waits ystävystyi tuottaja Jerry Yesterin kanssa ja alkuvuodesta 1972 Waits tekikin esituotanto-nauhoituksen. Kyseisen äänityssession aikana tehtiin selviksi myös levytyksen sovitukset, instrumentaatio ja taustamuusikot. Yesterin kautta mukaan tulivat rumpali John Seiter, kitaristi Peter Klimes, trumpetisti Tony Terran ja toinen kitaristi Shep Cooke. Seiterin kautta mukaan saatiin jazzbasisti Bill Plummer. Closing Timen keskeiset äänityssessiot tapahtuivat suurimmaksi osaksi Sunset Sound Recordersilla Hollywoodissa keväällä 1972. Siellä albumejaan olivat aikaisemmin työstäneet esimerkiksi Buffalo Springfield, Joni Mitchell, Neil Young ja The Doors. Äänitykset tehtiin pian Waitsin levytyssopimuksen solmimisen jälkeen ja niitä on kuvattu nopeiksi ja tehokkaiksi. Waits halusi debyyttilevystään jazzvaikutteisen ja Yester folkorientoituneen. Waits oli hyvä kommunikoimaan muusikoidensa kanssa ja kyseisissä äänityssessioissa saatiin valmiiksi yhdeksän raitaa. Ol' 55:ssa Seiter lauloi taustoja. Kappaleiden kokonaismäärään ei kuitenkaan oltu tyytyväisiä, joten toinen nauhoitussessio järjestettiin vain noin viikkoa myöhemmin United Western Recordersilla.

Ainoa kokonaisuudessaan uusi äänitys oli albumin nimikappale Closing Time, jonka nauhoitusta Yester kuvasi maagisena. Jouset lisättiin kappaleisiin Martha ja Grapefruit Moon ja viimeiset miksaukset ja masterointi tapahtuivat Wally Heider -studioilla San Franciscossa. Folktyyliä Closing Timella edustavat erityisesti Ol' 55 sekä Old Shoes Virginia Avenuen ja Old Lullabyn tarjotessa jazzahtavampia sävyjä. Pitkäsoiton nopeatempoisin kappale on Ice Cream Man. Melankoliaa tekstiensä osalta tarjoilevat erityisesti Lonely, I Hope I Don't Fall in Love with You sekä Grapefruit Moon. Closing Timen kansitaide on Cal Shenkelin käsialaa. Albumin maaliskuuhun 1973 ajoittunutta julkaisua seurasi Yhdysvaltain-kiertue huhti-kesäkuussa. Kiertueen toinen jakso ajoittui marras-joulukuulle. Tuolloin Waits esiintyi Frank Zappan lämmittelijänä ja pianosta sekä akustisesta kitarasta vastannutta Waitsia säesti ainoastaan pystybasisti Bob Webb. Ilmestymisaikanaan Closing Time sai hyvät arvostelut amerikkalaisessa musiikkilehdistössä. Esimerkiksi Rolling Stonen arvostelussa albumia kuvattiin huomattavaksi debyyttilevyksi ja Waitsin tyyliä verrattiin Randy Newmaniin. Versioiduin Closing Timen kappaleista on Martha, jonka ovat levytysohjelmistoonsa ottaneet Tim Buckley, Bette Midler ja Meat Loaf. Ice Cream Manista versionsa teki 90-luvun alussa Screamin Jay Hawkins.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti