Black Sabbath:Mob Rules
Marraskuussa 1981 ilmestynyt Mob Rules on Black Sabbathin
kymmenes studioalbumi. Edeltäjänsä Heaven and Hellin tavoin mainitulla pitkäsoitolla kuullaan Ronnie James
Dion vokalisointia. Mob Rulesin jälkeen Dio vaikutti Sabbathin solistina vasta
vuonna 1992 ilmestyneellä pitkäsoitolla Dehumanizer. Martin Birchin tuottamasta Mob Rulesista julkaistiin laajennettu, runsaalla livemateriaalilla höystetty versio vuonna 2010. Heaven and Hellin jälkeen
ensimmäinen Sabbathin äänittämä kappale oli Mob Rulesin nimiraita, jota hyödynnettiin
Heavy Metal – nimisen elokuvan soundtrackillä. Myös kappale E5150 pääsi mukaan
elokuvaan, muttei sen soundtrackille. Kirjoitustyö ja äänitykset Mob Rulesia
varten alkoivat Los Angelesin Toluca Lakella. Tony Iommin mukaan kaivattua
kitarasoundia ei kuitenkaan löydetty ja Mob Rulesin
äänityspaikaksi valikoitui lopulta Los Angelesin Record Plant. Sabbathin pitkäsoitoista
ensimmäisenä Mob Rulesilla rumpalina kuultiin Vinny Appicea. Hän oli korvannut
originaalijäsen Bill Wardin kesken edellisen pitkäsoiton, Heaven and Hellin
tiimoilta tehtyä kiertuetta. Ward-diggarina Appice tunsi vanhastaan Wardin
soittotyyliin ja myös Geezer Butlerin basso-osuudet olivat hänelle entuudestaan
tuttuja. Butlerin suosikkiraita albumilla oli Sign of the Southern
Cross, sillä se tarjosi hänelle mahdollisuuden kokeilla tiettyjä bassoefektejä.
Kyseessä oli viimeinen Martin Birhin tuottama Sabbathin albumi. Hän ryhtyi
yhteistyöhön Iron Maidenin kanssa, kunnes lopetti työskentelynsä vuonna 1992.
Heaven and Hellin suuren menestyksen jälkeen Warner Bros oli tarjonnut Ronnie
James Diolle soolodiiliä ja mainittu seikka vaikutti yleisesti negatiivisesti Mob
Rulesin äänityksiin. Lopulta hyödyntämättä jäikin runsaasti laadukasta kappalemateriaalia. Mob Rules saavutti joka tapauksessa Yhdysvalloissa kultalevyn ja
nousi kotimaassaan top 20:een sisältäen myös kaksi singlemenstystä; albumin nimiraidan
ja Turn Up the Nightin. Albumia on pidetty myös aliarvostettuna ja tuottaja
Martin Birchin on todettu saaneen uutta energiaa työskenneltyään Iron Maidenin
kanssa Killers – albumilla. Niinpä Mob Rulesin soundit tunkevatkin kuin vasten
kasvoja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti