sunnuntai 17. helmikuuta 2019

Maanantain mainio:Uuspunkin suursuosikin muuttunutta soundia

Green Day:Warning

Kolmas lokakuuta 2000 Reprise Recordsin julkaisemana ilmestynyt Warning on yhdysvaltalaisen punkrockyhtyeen Green Dayn kuudes studioalbumi. Tyylillisesti se vei edeltäjänsä, edellisenä vuonna ilmestyneen albumin Nimrod edustamaa tyyliä vielä pitemmälle akustisine elementteineen ja popista ja jopa folkista vaikutteita ottaneine tyyleineen. Tekstiensä osalta Warning on tulkittavissa yhtyeen aikaisempia töitä positiivissävytteisemmäksi albumiksi. Lisäksi kyseessä on Green Dayn ensimmäinen albumi sitten vuonna 1991 ilmestyneen Kerplunkin, jonka tuottamisesta Rob Cavallo ei vastannut. Hän oli Warningilla tosin apulaistuottajana. Vaikka yhtyeen musiikillinen tyylinmuutos sai osakseen ristiriitaisia mielipiteitä, Warning saavutti suhteellisen myönteiset arvostelut ja Billy Joe Armstrongin biisinkirjoitustaitoa kehuttiin. Vaikka Warning nousi Billboardin listalla parhaimmillaan neljänneksi, kyseessä oli yhtyeen suosion aikakauden vähiten myynyt albumi. Se saavutti silti kultalevyn ja myi 1, 2 miljoonaa kappaletta joulukuuhun 2012 mennessä.  Warningista julkaistiin vinyyliuusintapainos heinäkuun puolivälissä 2009. Edellisen albuminsa Nimrodin tiimoilta Green Day keikkaili aikaisempaa pienemmissä ja intiimimmisssä paikoissa. Yhtyeen kotikaupungin punkclubi 924 Gilman Street buukkasi keikalle jopa Green Dayn basistin Mike Dirntin sivuprojektiyhtyeen The Frustratorsin. Nimrodin kappaleista uudistunutta tyyliä edusti erityisesti kappale Good Riddance (Time of Your Life) Warningille Green Day valitsi aluksi tuottajakseen aikaisemmin muun muassa Nirvanan ja R.E.M.:in kanssa työskennelleen Scott Littin. Yhteistyö ei kuitenkaan toiminut toivotulla tavalla ja yhtye päätyi tuottamaan albumin pääosin itsenäisesti Cavallon toimiessa apulaistuottajana. Referenssinä Armstrong kuunteli Bob Dylanin vuoden 1965 klassikkoalbumia Bringing It All Back Home. Kyseisellä albumilla oli keskeinen vaikutus sekä Warningin musiikilliseen kokeilunhaluun että sosiaalisesti tiedostaviin teksteihin. Työskentely Warningin parissa alkoi jo kaksi vuotta ennen kuin yhtye siirtyi studioon huhtikuun ensimmäisenä 2000. Kyseisenä aikana yhtyeen jäsenet tapasivat viidesti viikossa, kirjoittivat uusia kappaleita ja treenasivat vanhoja. Warningin nauhoitukset tapahtuivat Oaklandissa studio 880:ssa. Green Day työskenteli rumpali Tree Coolin mukaan nopeasti, mutta harkitsi tarkkaan esimerkiksi Warningin kappaleiden biisijärjestystä. Albumin nimikappaleen bassoriffi muistuttaa The Kinksin kappaletta Picture Book. Retropophenkinen Waiting perustuu Petula Clarkin vuoden 1964 hitin Downtown riffiin. Kappaleen melodiaa on verrattu The Mamas & The Papasiin ja koukkua Kissiin. Entertainment Weeklyn Ken Tuckerin mukaan albumin kappaleista Misery lienee Armstrongin näkemys Brechtin ja Weillin popoperetista. Viiden minuutin kestossaan jousia sisältävää kappaletta on pidetty Green Dayn standardeilla eeppisenä. Hold On-kappaleen instrumentaatioon lukeutuvaa huuliharppua on verrattu Beatlesin I Should Have Known Betteriin ja Love Moe Do:hun. Macy's Day Parade sisältää popin lisäksi vaikutteita folkista. Vaikka Warning saavutti jo ilmestyessään suhteellisen myönteiset arviot, vuonna 2009 albumista retrospektiivisen arvion MTV Newsiin kirjoittaneen James Montgomeryn mukaan albumi oli aliarvostettu ja hän kehui Armstongin laulunkirjoitustaitoja erinomaisiksi. Green Dayn viimeistellessä Warningia yhtye ilmoitti soittavansa kesällä 2000 Vans Varped-kiertueella ennen uutuusalbuminsa samaisen vuoden lokakuuhun ajoittuvaa julkaisua. Kakkoskitaristina kiertueella kuultiin Armstrongin sivuprojektiyhtyeen Pinhead Gunpowderin Jason Whitea. Huhti-kesäkuussa 2002 Green Day jakoi vuorotellen pääesiintyjän paikan Blink-182:n kanssa Pop Disaster-kiertueella.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti