Vuosien 1975 ja 1977 välisenä aikana Mink DeVille
oli eräs 70-luvun puolivälin punkrockin kehdon, New Yorkin CBGB:n
alkuperäisistä houseyhtyeistä. Tyylillisesti se erosi kuitenkin voimakkaasti
virkaveljistään ohjelmistollaan, johon kuului bluesia ja soulia. Yhtyeen
coverohjelmistoon sisältyi esimerkiksi Little Walteria, Elmore Jamesia ja James
Brownia. Levytyssopimus Capitol Recordsin Ben Edmondsin kanssa syntyi lopulta
joulukuussa 1976. Jack Nitzhen tuottaman debyyttialbuminsa Cabretta Mink
DeVille äänitti tammikuussa 1977. Steve Douglasin avustuksella Nitzhe tuotti
Mink DeVillen neljä ensimmäistä pitkäsoittoa. Kaksikko oli ollut Phil
Spectorin kanssa luomassa Wall of Soundia ja niin Spectorin tuottamat yhtyeet
kuin Brill Buildingin soundit lukeutuivat Mink DeVillen muusikoiden
diggauskohteisiin. Soulia, rhytm and bluesia rockia yhdistänyttä Cabrettaa
pidetään yleisesti eräänä parhaista 70-luvun puolivälin jälkeen ilmestyneistä
debyyttilevyistä. Sen kappaleista mainittakoon erityisesti tarttuva Spanish
Stroll. Steve Douglas soitti sillä saksofonia ja The Immortals- a
cappella-yhtye lauloi taustoja. Vuonna 1978 ilmestynyt kakkosalbumi Return to
Magenta sisälsi debyytistä poiketen jousia. Dr. John soitti pitkäsoitolla
koskettimia ja Douglas jälleen saksofonia. Kyseisenä vuotena Mink DeVille
kiersi Yhdysvaltoja Elvis Costellon ja Nick Lowen kanssa. Seuraavana vuonna Willy
DeVillen rakkaus taidetta ja ranskalaista kulttuuria kohtaan johti hänet
joksikin aikaa Pariisiin. Hän vei yhtyeensä musiikillisesti uuteen suuntaan ja
levytti originaalin albumin Le Chat Bleu. Mainitulle pitkäsoitolle DeVille
kirjoitti useita kappaleita Rock and Roll Hall of Famen jäsenen Doc Pomusin
kanssa. Jousisovituksissa auttamaan DeVille palkkasi Jean Claude Petitin ja
kitaristi Erlangeria lukuun ottamatta albumilla kuultiin uusia muusikoita.
Capitol
Records julkaisi Le Chat Bleun Euroopassa vuonna 1980. Vaikka pitkäsoitosta ei
muodostunut suurta myyntimenestystä, se saavutti myönteiset arviot. Rolling
Stonen kriitikot rankkasivat albumin vuoden 1980 viidenneksi parhaaksi ja
musiikkihistorioitsija Glen A Baker nimesi sen kaikkien aikojen kymmenenneksi
parhaaksi albumiksi. Atlanticille Deville levytti kaksi pitkäsoittoa, vuonna
1981 ilmestyneen Cup de Grapen ja kaksi vuotta myöhemmin julkaistun albumin
Where Angels Fear to Tread. Saksofonisti Louis Cortelezi oli mukana molemmilla
albumeilla ja ne hyödynsivät myös Bruce Springsteenin ja Southside Johnnyn
levyiltä tunnusomaista New Jerseyn rannikon soundia. Mink DeVillen Atlanticille
levyttämät pitkäsoitot menestyivät hyvin Euroopassa, mutta eivät Yhdysvalloissa.
Mink DeVillen viimeinen pitkäsoitto Sportin’ Life levytettiin Polydorille vuonna
1985. Manitulle albumille DeVille kirjoitti Doc Pomusin kanssa raidat
Something Beatiful Dying ja When You Walk My Way. Albumi nauhoitettiin Alabaman
Muscle Shoals Sound studioilla Muscle Shoalsin rytmisektion kanssa. Tuottajina
toimivat DeVille ja Duncan Cameron. Kappale Italian Shoes oli hitti joissakin
Euroopan maissa. Sportin’ Lifen jälkeen DeVille alkoi levyttää omalla
nimellään. Mink DeVille soitti viimeisen konserttinsa New Yorkissa 20.
helmikuuta 1986. Esimerkiksi vuonna 1993 ilmestyneellä konserttitaltioinnilla
Willy DeVille Live ja kymmenen vuotta myöhemmin julkaistulla Acoustic Trio Live
in Berlinillä Willy DeVillen taustayhtyettä kutsuttiin joskus nimellä The
MinkDeville Band. Jotkut kyseisen yhtyeen muusikoista soittivat ja keikkailivat
Willy DeVillen kanssa jopa vuosikymmenten ajan. Esimerkiksi basisti Bob Curiano
ja rumpali Shawn Murray soittivat Willy DeVillen taustalla hänen Euroopan-kiertueillaan
vuosina 1984 ja 2007. Jotkut The Mink DeVille Bandissa soittaneet muusikot
olivat mukana sekä Mink DeVillen että Willy DeVillen albumeilla. Willy DeVillen
kanssa eri kokoonpanoissa yli kymmenen vuoden ajan soittaneista muusikoista
mainittakoon pikaisesti rumpali Tommy Price ja saksofonisti Mario Cruz.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti