maanantai 14. helmikuuta 2022

Launtain pitkä:Black Sabbathin 80-luvun lopun huipputyö

Black Sabbath:Headless Cross

24. huhtikuuta 1989 julkaistu Headless Cross on Black Sabbatihn 14. studioalbumi. Kyseessä oli toinen yhtyeen pitkäsoitto, jonka työstämiseen solisti Tony Martin osallistui ja ensimmäinen veteraanirumpali Cozy Powellille. Tony Iomiin omaelämäkerran Through Heaven and Hell:My Life with Black Sabbath mukaan Warner Bros oli pudottanut Black Sabbathin palkkalistoiltaan 18 vuoden yhteistyön jälkeen ja yhteistyö Vertigo Recordsin kanssa oli päättynyt jo aiemmin. Hieman tämän jälkeen Iommi tapasi I.R.S. Recordsin Miles Copelandin, joka antoi Iommille rohkaisevaa palautetta, minkä seurauksena Iommi solmi sopimuksen Copelandin yhtiön kanssa. Iommi otti yhteyttä tunnettuun brittirumpaliin Cozy Powelliin, jonka varhaisempiin yhtyeisiin olivat lukeutuneet esimerkiksi The Jeff Beck Group, Rainbow, MSG sekä Whitesnake. Iommi ja Powell alkoivat työstää uusia kappaleita Iommin kotona ja solisti Tony Martin liittyi mukaan harjoituksiin. Iommin originaalina ideana oli ollut ottaa Ronnie James Dio uudelleen yhtyeen solistiksi. Iommi vastaanotti puhelun Gloria Butlerilta, Geezer Butlerin vaimolta ja managerilta. Glorian mukaan Geezer halusi liittyä uudelleen Sabbathin jäseneksi. Kyseinen reunion ei koskaan toteutunut, sillä Geezer oli liittynyt Ozzy Osbournen yhtyeeseen pitkäsoittoa No Rest for the Wicked promotoineelle kiertueelle. Samoihin aikoihin Powell tiesi Iommin etsivän Sabbathille uutta solistia. Hän suostutteli Iommin pitämään Martinin yhtyeessä. Iommi ja Powell päättivät vastata itse uuden pitkäsoiton tuottamisesta. Basistina äänityksissä oli Laurence Cottle, mutta hänestä ei milloinkaan tullut Sabbathin virallista jäsentä. Hän oli tosin mukana uuden pitkäsoiton nimikappaleesta kuvatulla videolla, mutta ei esimerkiksi promokuvissa. Pitkäsoiton tiimoilta tehdyn kiertueen lineupin basistin ominaisuudessa täydensi Whitesnakesta ja Gary Mooren yhtyeestä ensisijaisesti tutuksi tullut Neil Murray. Kappaleessa When Death Calls kitarasoolosta vastasi Queenin Brian May

Konseptuaalisesti kyseessä on ainoa Black Sabbathin pitkäsoitoista, jonka teema kytkeytyy okkultistisiin aiheisiin. Pitkäsoiton kappaleista Call of the Wild ja Devil & Daughter ovat ainoat, jotka eivät feidaannu Tony Martinin laulusuorituksiin Nightwingin päättyessä yhtyeen musisointiin. Kyseisessä kappaleessa hyödynnettiin Martinin mukaan demolaulua, sillä se kuulosti Iommin mielestä paremmalta kuin myöhäisemmät äänitykset. Kansitekstien mukaan kansikuvan suunnittelusta vastasi Kevin Wimlett. Kannen suunnittelusta vastasi The Leisure Process Lontoon Little Portland Streetillä sijainneessa toimistossaan. Pitkäsoiton brittipainoksen kansi oli mustavalkoinen ja saksalaispainoksen värillinen. Kiertueen alkunauhana käytettiin pätkää Jerry Golsmithin Oscarin voittaneesta soundtrackista The Omen. Sitä seurasi levyltä soitettua The Gates of Helliä kunnes itse konsertti käynnistyi uuden albumin nimikappaleella. Kyseistä alkunauhaa hyödynnettiin monilla muillakin Sabbathin kiertueila ennen Reunion-konsertteja.  Headless Cross säilyi keikaohjelmistossa kaikilla Tony Martinin vokalisoimilla Sabbathin kiertueilla, mutta ainoa toinen  Headless Cross-kiertuetta myöhemmin livenä soitettu kappale kyseiseltä albumilta on ollut When Death Calls. Mikhail Korbatshevin avattua Venäjän länsimaisille artisteille Black Sabbath oli eräs ensimmäisistä mainitussa maassa konsertoneista rockyhtyeistä. Black Sabbath soitti 25 konserttia, joista 13 Moskovassa ja 12 Leningradissa. 19. marraskuuta soitetut konsertit kuvattiin ammattimaisesti ja julkaistiin dvd-formaatissa joissakin maissa vuonna 2008. Tony Martin on keikkaillut 2010-luvulla yhtyeessä nimeltä Tony Martin’s Headless Cross. Sen kokoonpanossa on myös toinen Black Sabbathissa vaikuttanut muusikko Geoff Nichols. Vaikka Headless Cross ei ollut erityinen myyntimenestys, albumi saavutti varsin positiivisen vastaanoton kriitikoiden keskuudessa. Headless Cross saavutti Billboardin listalla parhaimmillaan sijan 115. ja pysytteli listalla kahdeksan viikon ajan. Arvioiden mukaan kyseinen pitkäsoitto edustaa Sabbathin laadukkainta tuotantoa Osbournen ja Dion ajan ohella edeltäjänsä The Eternal Idolin tavoin. Headless Cross saavutti sijan 403. Rock Hardin teoksessa The 500 Greatest Rock & Metal Albums of All Time.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti