keskiviikko 4. huhtikuuta 2018

Torstain terävä:Haastattelussa Marjo Leinonen ja Jukka Orma

Maaamme blues- ja rootsvokalistien kärkeen lukeutuvan Marjo Leinosen uudessa yhtyeessä  Bigfeet & LaLa vaikuttavat luottorumpali Sande Vettenranta, kitaraässä Jukka Orma ja basisti Mikko Murtomaa. Leinonen ja Orma  ehtivät vastailla muutamaan kysymykseen yhtyeensä ja esikoisalbuminsa Pet Me! tiimoilta.

Kuinka ja milloin Bigfeet&LaLa:n kokoonpano muotoutui? Miksi yhtyeen aiemmasta nimestä Marjo Leinonen & Car Keys luovuttiin?

Marjo:"Big Feet &LaLa muotoutui niistä ensi metreistä, kun Jukka ilmestyi treenikämpälle ja todettiin jo paljon soitetusta kappalearsenaalista, että turhaa ruveta sovittamaan ja vääntämään niistä uudesti sytyttävää menomusaa ...parempi olis saada kokonaan uutta ja meille merkityksellistä musaa....mielummin vielä hittiainesta!  Tehtävä lankesi Jukalle, joka olikin huomattavan nopea ja tuottelias..."

Jukka:"Kokoonpano muotoutui Car-Keysin pohjalta sillä tavoin, että soitin Marjolle ja kysyin, pääsisikö bändiin.
Itse pidän siitä, että bändillä on oma saundi. Helpoiten se muotoutuu sillä, että soittaa sellaisia biisejä, joita muut ei soita. Siihen toimivin ratkaisu on tehdä uusia biisejä. Niitä treenatessa pääsee vääntämään bändisaundia sellaiseksi, että se kuulostaa itseltään. Ja kun lopulta oli läjä uusia biisejä, oli luontevaa hakeutua uuden nimen taakse. Se on tietysti kaupallisesti tyhmää, mutta päätimme ottaa riskin. Iso ero Marjon aikaisempiin bändeihin on se, että tiputettiin Marjon nimi pois edestä. Tällä haluttiin korostaa sitä, että tämä poikkeaa merkittävästi Marjon aiemmista yhtyeistä."


Musiikkinne perusta on edelleen juurimusiikin laajassa kirjossa. Kuinka uusi yhtye eroaa kaikista sen soittajien aikaisemmista kokoonpanoista?

Marjo:" Yhtye eroaa lähinnä materiaalinsa myötä. Rootpohjainen jytämusa, jota olen aiemmissa orkestereissani ollut vahvasti sanoittamassa ja säveltämässä, oli enemmän kuitenkin aihioiden jälkeen bändiyhteistyötä. Rock ja räyhän henkiset kappaleet ovat olleet rosoisia ja jääneet joissakin tapauksissa viimeistelyä vaille. Nyt musiikki on Jukan alusta loppuun säveltämää ja sanoittamaa pitkälle myös sovittamaakin, eikä hän kaivanut pöytälaatikosta soittamatta jäänyttä havinaa, vaan sävelsi juuri meitsille tilaustyönä biisejä. Ekaksi tais tulla  hoodoo henkinen rock biisi, mutta uskovaisena se suksi vähän ristiin mun sisäisten tienviittojen suhteen. Kun kieltäydyin sanoi Jukka tuohon ,että no tehdään sulle sitten vähä eri tyyppisiä biisejä ...sitten tulikin Holy, Brother Cain, Fly high ...jotka ovat mielestäni hengellisiä ..jopa saarnoja."

Jukka:"Varmaankin juuri biisimateriaalin suhteen. Ollaan käytetty paljon aikaa sovituksiin, kööreihin ja yleensäottaen juuri sellaisen saundin löytämiseen, joka hyödyntää soittajien laajaa kokemusta. Tarkoitus on kuulostaa erilaiselta kuin kunkin aiemmat projektit ja keskittyä juuri Marjon häkellyttävän potentiaalin esiintuomiseen. Marjo ei ole juurikaan julkaissut sellaista matskua, joka on nimenomaan häntä ajatellen tehty. Toki hän on niin paljon häikäisevämpi tulkitsija kuin mitä monet osaavat odottaa. Se on yleisessä tiedossa, että Marjo saa vanhat bluesbiisit puhkeamaan kukkaan keikoilla ilmiömäisellä otteellaan. Tämän levyn tarkoitus on esitellä Marjo tulkitsijana, jolle tekstit ovat tärkeitä ja joka osaa ottaa uusia biisejä omakseen ja puhaltaa ne henkiin. "


Miten pitkältä ajalta Pet Me! -albumin materiaali on? Lyhyt katsaus levytysprosessiin?

Jukka:"Mä aloin tehdä biisejä heti, kun olimme ekan kerran käyneet treenaamassa Car-Keys-biisejä. Tein niitä putkeen ja samalla Marjo - ja muut - esitti toiveita siitä, minkälaisia biisejä noin tyylillisesti halutaan. Tekstit tein Marjon laulettavaksi. Hän on tarkka laulamastaan materiaalista ja yksi biisi jäikin laulamatta juuri sen vuoksi, että teksti ei istunut hänelle. "




Taustaa levyn kappaleille Brother Cain, Skeleton Trees, Holy (Get a Life), Ground Woman Homesick Blues ja Dig a Hole (without You)

Jukka:"Brother Cain lähti Marjon pyynnöstä saada molliblues. Luin niihin aikoihin iltalukemisiksi Dylanin kaikki julkaistut biisit -kirjaa. Dylanilla on aina ollut länsimainen tarusto ja nimenomaan tarujen peruskirja Raamattu tärkeänä vaikuttajana. Desolation Row'n väkevä kuvasto oli myös tekstin inspiraationa.

Skeleton Trees; Stonesilta ilmestyi Blue&Sentimental, joka taas palautti mieleen perusasiat. Yksinkertainen kitarariffi ja vähän käännettyä bluesia, siitä ne Howlin' Wolf ja John Lee Hooker -biisit lähtee.

Holy tais olla eka biisi, joka treenattiin. Puhdasta gospelia, positiivista saarnaa elämän ainutkertaisuudesta ja rakkauden voimasta. Intro ja soolojuttu pohjautuvat Stonesin Undercover of the Night -biisiin. Jos bändillä on kitarasooloja, on mukavaa tehdä niitä välillä ihan toisiin rakenteisiin. Vanhassa jazzissa vedettiin sooloissa choruksia, mutta bluespop on erilaista.

Ground Woman Homesick Blues on puhdas kunnianosoitus naiselle, Dylanille ja Hurriganesille. Blues on pääasiassa niin machomusaa, että välillä ällöttää. Toi nimihän ei tarkoita kieliopillisesti mitään, se vaan saundaa hyvältä. (Gotta be a scugi in the neighbourhood, vai miten se meni?) Tekstin lomassa tuo Ground Woman kuitenkin saattaa jotenkin avautua.

Dig a Hole. Yksinkertainen bluesriffi A:sta ja sujuva melodianpätkä sekä toi nimen fraasi, jonka kaappasin jostain vanhasta bluesbiisistä, olivat lähtö tähän ralliin. Tekstihän nyt on ihan selkeetä tarinaa, tollasta maailmojasyleilevää ikieetosta ihmisenä olemisen ongelmista 😊"


Kuinka keskeisiä tekstit ovat  Bigfeet&LaLalle ja voisiko sanoituksista nostaa esiin joitakin ydinteemoja?

Marjo:"Sanoitukset ovat mulle biisissä ehkä kaikkein tärkeimmät ...meneväkin hyvä rytkytys saattaa muuttua tympeäksi, jos  sanoma ja sisältö ei värähdä ..tai on jotenkin vaihe virheessä omien näkemysteni kanssa. Laulu tyylini on "kaikki tai ei mitään ,eli aika väkevästi ja täysillä, vaikka kuiskaten ...silloin se mitä sanoo, pitää olla mulle totta. Jukka onnistui hyvin tunnistamaan meitsin henkilön lauluissaan. Johtunee siitäkin ,että ollaan tunnettu jo laulu-urani alkutaipaleella, kun Jukka tuotti melko myrskyisissä olosuhteissa pari Ballsin ratkaisevinta levyä ...ekan EP:n ja Jungle In the Barrelin, jonka jälkeen jouduttiin radiosoitto-kieltoon..?? ..ehe"

Jukka:"Tekstit on just niin tärkeitä, että Marjo voi seistä niiden takana. Ydinteemana - jos sellaista haluaa nähdä - on naisen näkökulma ja vollotuksen kritiikki. Näin on ainakin tarkoitus, mutta jokainen kuulee, miten haluaa. Nää on kuitenkin vain rokkibiisejä, joissa rytmiikka ja sanojen saundi on aa ja oo. Toki hyvät tarinat on aina mojova lisä, maailman tarina-arkku on pohjaton. Ehkä yks pointti olis sellainen, että oma napa on lopultakin aika riittämätön aihe biisille. " 

Yhtyeenne tulevaisuuden suunnitelmat kesän keikkojen jälkeen?

Marjo:"Nyt kun mielestäni bändi on soitossaan löytänyt ydinalueelle, eli  svengi ja puheenvuorot toimivat, näkisin kerska kulutuksena jättää yhteistyön yhteen levyyn.  .."

Jukka:"Seuraava levy pitää tehdä ens talvena. Toki paljon riippuu siitä, miten tää levy otetaan vastaan. Jos kukaan ei kuuntele eikä keikkoja sen myötä pääse tekemään, on aika vaikea vääntää lisää julkaisuja. Tää on niin raadollista nykyään."


Nimetkää muutama kaikkien aikojen suosikkilevynne.

Marjo:"lempilevyjäni  nyt ja kestosuosikkejani ovat
Astrud Gilberto : Talkin`Verve 
Mavis Stapels : We`ll never turn back
The Beach boys : Pet Sounds
Nina Simone : Silk and Soul
Marlena Shaw : California soul."


Jukka:"Lightnin' Hopkins: The King of the Blues
Hendrix:Electric Ladyland
Last Poets: This is Madness
Rosemary Clooney
Rolling Stones: Exile on Main Street, Blue&Sentimental
John Coltrane: Ballads, My Favourite Things
Bad Brains: Rock for Light
Maria Callas
Albert King: I Wanna Get Funky
Albert Collins: Frostbite
Euryhtmics: Be Yourself Tonight
Dave Lindholm: Aino
Bluesounds: Black
Amy Winehouse: Back to Black
Mantovani: The Christmas Album
D'Angelo: Voodoo
David Bowie: Blackstar
Miles Davis: Live Evil, Bitches Brew
Hurriganes: Roadrunner
Tony Williams Lifetime: Emergency
Michael Jackson: Bad
Toivo Kärki
Prince
Duke Ellington
Beatles: Stg. Pepper
Ry Cooder & Manuel Galban: Mambo Sinuendo

Pen Lee
Laila Kinnunen
Madonna
Lady Gaga
Sibelius
Esa Pulliainen&Agents
Ej. Rautavaara
Schönberg
"


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti