perjantai 10. lokakuuta 2014

Lauantain pitkä:Brittien peruskoplan selkäranka


Lontoolainen The Who kuuluu ehdottomasti brittiläisen rockin peruskoplaan Beatlesin, Stonesin, The Kinksin ja muutaman muun harvan ja valitun kanssa. Kitaristi Pete Townshendin, basisti John Entwistlen  (9. lokakuuta 1944–27. kesäkuuta 2002), rumpali Keith Moonin (23. elokuuta 1946-7. syyskuuta 1978) ja solisti Roger Daltreyn muodostama kvartetti aloitti modyhtyeenä ja sen 60-lukuisesta tuotannosta muistetaan ensisijaisesti joukko legendaarisia singlehittejä, joista mainittakoon Can’t Explain, Anyway Anyhow Anywhere, kaikkien aikojen ensimmäiseksi punkbiisiksikin tituleerattu, todellinen anthem My Generation, Substitute, I Can See For Miles sekä Magic Bus. Yhtyeen varhaisista pitkäsoitoista debyytti My Generation edusti onnistuneesti rhythm and bluesia ja vuoden 1967 The Who Sell Out oli rakennettu radio-ohjelman muotoon. Vuonna 1969 ilmestyi The Whon ensimmäinen rockooppera, Tommy, joka leimasikin yhtyeen uraa seuraavat puolitoista vuotta. Tuplan keskeisimpiin kappaleisiin lukeutuvat Pinball Wizard, See Me Feel Me sekä I’m Free. Vuoden 1970 helmikuussa The Who äänitti kaikkien aikojen livelevyihin kevyesti kuuluvan Live at Leedsin. Alkuperäinen kuudesta kappaleesta koostuva vinyyli sisältää runsaasti liitteitä. 70-lukua voinee kuitenkin pitää The Whon keskeisimpänä vuosikymmenenä. Vuonna 1971 ilmestyi yhtyeen useasti parhaaksi kohotettu studioalbumi Who’s Next, jonka klassikkokappaleista mainittakoon balladiklassikko Behind Blue Eyes, uljas päätösraita Won’t Get Fooled Again, lähes yhtä komea avaus Baba O’ Riley sekä John Entwistlen käsialaa oleva rockrypistys My Wife. Entwistle julkaisi myös Whon jäsenistä ensimmäisenä sooloalbumin Smash Your Head Against the Wall samaisena vuonna. Townshendin debyyttisoolo ilmestyi vasta seuraavana vuonna, vaikka se oli harhaanjohtavasti nimetty Who Came Firstiksi. Vuonna 1972 ilmestyi niin ikään Entwistlen kakkossoolo Whistle Rhymes, joka on ehkä hänen parhaansa.

Vuonna 1973 julkaistiin täysin Pete Towshendin käsialaa ollut The Whon toinen rockooppera Quadrophenia. Sen aiheena olivat modit, jotka hieman vajaata kymmentä vuotta aikaisemmin olivat olleet The Whon suurimpia diggareita. Quadrophenia koostui edeltäjäänsä selkeämmin itsenäisistä kappaleista ja tupla-albumin klassikoista mainittakoon The Real Me, The Punk and the Godfather, singlebiisiksi valikoitunut 5.15, Bell Boy, Dr. Jimmy sekä suorastaan majesteetillinen päätöskappale Love Reign O’er Me. Vuonna 1975 ilmestynyt Who by Numbers koostui ensisijaisesti vahvasta kitararockista, ja sen huippuhetkiin lukeutuivat Dreaming from the Waistin, How Many Friendsin ja Entwistlen käsialaa olleen Success Storyn kaltaiset raidat. Vuonna 1977 ilmestyi Pete Townshendin ja Small Facesin toisen johtohahmon Ronnie Lanen erinomainen yhteinen albumi Rough Mix. Vuoden 1978 Who-pitkäsoitosta Who Are You muodostui yhtyeen kyseisen vuosikymmenen suurin menestys, mutta tähän vaikutti osaltaan Keith Moonin kuolema. Vuonna 1979 Whosta valmistui erinomainen dokumenttielokuva The Kids Are Alright. Moonin tilalle otettiin Small Facesissä ja Facesissä aikaisemmin vaikuttanut Kenny Jones. Hänen aikaisistaan The Whon pitkäsoitoista vuoden 1981 Face Dances onnistui vielä mainiosti ja sisälsi myös singlehitin You Better, You Bet. Sen seuraajalla, seuraavana vuonna ilmestyneellä It’s Hardilla oli silläkin vielä hetkensä. Tuoreempia Who-julkaisuja edustavat esimerkiksi vuoden 1989 boxi Join Together, jolla yhtyettä edustavat enää Townshend, Entwistle ja Daltrey. Viimeisin The Who-albumi on vuoden 2006 Endless Wire. Townshendin ja Daltreyn lisäksi yhtyeen myöhäisemmässä kokoonpanossa ovat vaikuttaneet esimerkiksi Ringo Starrin poika Zak Starkey rummuissa ja koskettimissa muun muassa legendaarisessa Free-yhtyeessä sen loppuvaiheesssa mukana ollut kosketinsoittaja John ”Rabbit” Bundrick. Roger Daltrey on viimeksi tehnyt menestyksekkään yhteislevyn Going Back Home Dr. Feelgoodin legendaarisimman kitaristin Wilko Johnsonin kanssa. Erityisesti The Whon 70-luvun keskeisimmät työt edustavat brittiläistä rockmusiikkia lähes laadukkaimmillaan ja yhtyeen vaikutus huomattavaan joukkoon myöhäisempiä rockyhtyeitä on huomattava.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti