30. lokakuuta 1939 syntynyt Grace Slick, o.s. Wing,
muistetaan ensisijaisesti yhtenä solisteista San Franciscon psykedeelisen rockin
keskeisimpiin nimiin lukeutuneessa Jefferson Airplane-yhtyeessä sekä sen
seuraajassa, jo kaupallisempaa tyyliä edustaneessa Jefferson Starshipissä. Highland Parkissa Illioisissa syntynyt Slick ehti asua Los Angelesissa ja San
Franciscossa, ennen kuin hänen perheensä asettui Palo Altoon, Californiaan
50-luvun alussa. Samaisen vuosikymmenen lopussa hän opiskeli muun muassa Miamin
yliopistossa. Slickin musiikillinen ura käynnistyi San Franciscossa vuonna
1964. Tuonaikaisen aviomiehensä Jerry Slickin ja tämän veljen Darbyn kanssa
Grace perusti oman yhtyeen, jonka keskeisiin vaikuttajiin lukeutui niin ikään
melkoisen vastikään perustettu Jefferson Airplane, jonka Matrixissä soittama
keikka teki Graceen suuren vaikutuksen. Grace, Jerry ja Darby nimesivät
yhtyeensä The Great Societyksi. Sen aktiivikausi käynnistyi syksyllä 1965 ja
seuraavan vuoden alussa Great Societystä oli jo muodostunut suosittu esiintyjä Bayn
alueella. Kesällä 1966 Great Society teki jo levytyksiä. Eräs niistä oli
Somebody to Love, Darby Slickin sävellys, josta runsasta vuotta myöhemmin oli
tuleva Jefferson Airplanen hitti. Great Society-versiolla Grace vastasi laulun
lisäksi myös kitarasta ja pianosta.
Samaisen vuoden syksyllä Jefferson Airplanen originaali
solisti Signe Toly Anderson jätti yhtyeen ja basisti Jack Casady pyysi Gracea
hänen tilalleen. Slick otti pestin vastaan, sillä toisin kuin Great Society,
Jefferson Airplane oli ammattilaisyhtye. Airplanen ohjelmistoon päätyi kaksi
Great Societyn kappaletta; Somebody to Loven lisäksi White Rabbit, jonka Slick
on maininnut kirjoittaneensa noin tunnissa ja jonka originaali Great
Society-versio Gracen soittamine oboe-sooloineen erosi huomattavasti Jefferson
Airplanen tekemästä näkemyksestä. Airplane muutti musiikillista tyyliään
alkukauden folkrockista huomattavasti psykedeelisempään suuntaan. Syksyllä 1967
ilmestynyt yhtyeen toinen pitkäsoitto Surrealistic Pillow ja siltä poimitut,
alun perin Great Societyn ohjelmistosta napatut singlebiisit osoittautuivat
suuriksi menestyksiksi. Monien muiden aikakauden keskeisten nimien tavoin myös
Jefferson Airplane teki lopullisen läpimurtonsa Monterey Popissa
kesällä 1967. Myös yhtyeen muut 1960-luvun lopussa ilmestyneet studioalbumit
After Bathing at the Baxters, Crown of Creation sekä Volunteers edustivat
kaikki varsin laadukasta tasoa. Slickin käsialaa olleista keskeisistä
kappaleista mainittakoon esimerkiksi Rejoyce, Greasy Heart, Lather sekä Eskimo
Blue Day, joista viimeksi mainittu on tosin yhteistyötä Paul Kantnerin kanssa.
Slickin ja Kantnerin yhdessä työstämistä pitkäsoitoista 1970-luvun alussa
ilmestyneet Blows Against the Empire ja Sunfighter olivat varsin tasokkaita.
Jefferson Airplanen viimeiset niin ikään 70-luvun alkuvuosina ilmestyneet
albumit Bark ja Long John Silver eivät yksittäisistä laadukkaista kappaleista
huolimatta olleet enää kokonaisuuksina edeltäjiensä veroisia.
Slickin debyyttisoolo Manhole ilmestyi vuoden 1973 lopussa.
Seuraavana vuonna muotoutui uusi yhtye Jefferson Starship, jonka jäsenistöön
entisist Jefferson Airplane-muusikoista kuuluivat Slick, Kantner sekä
viimeisillä pitkäsoitoilla mukana olleet viulisti Papa John Creach ja rumpali
John Barbata. Jefferson Starshipin suurimmaksi menestykseksi pitkäsoittojen
osalta muodostui vuonna 1975 ilmestynyt Red Octopuss. Kymmenen vuoden aikana
yhtye ehti julkaista kaikkiaan seitsemän albumia. 1980-luvun puolivälissä
muodostui uusi yhtye Starship, jonka jäsenistä ainoastaan Slick oli vaikuttanut
aikaisemmin Jefferson Airplanessa. Yhtye julkaisi kaksi albumia ja kolme suurta
singlehittiä; We Built This City, Sara sekä Nothing’s Gonna Stop Us Now. Slick
jätti Starshipin vuonna 1988. Seuraavana vuonna Jefferson Airplanen
legendaarisin kokoonpano, johon Slickin, Kantnerin ja Casadyn lisäksi kuuluivat
kitaristi Jorma Kaukonen ja solisti Marty Balin, palasi yhteen reunionin
merkeissä. Ainoastaan rumpali Spencer Dryden ei ollut mukana. Jefferson
Airplane julkaisi vuonna 1989 vielä nimeään kantaneen studioalbumin ja teki
menestyksekkään kiertueen. Sen jälkeen Grace Slick on vetäytynyt
musiikkibisneksestä ja keskittynyt piirtämiseen ja maalaamisen. Hän on eräs
rockin historian keskeisimmistä naissolisteista, esiintyjistä ja biisintekijöistä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti