Peer Günt:Peer Günt
Kouvolasta räjähti viimeistään vuonna 1984. Rockin
SM-kisavoiton jälkeen nopeasti nauhoitettu ja jo maaliskuussa 1985 ilmestynyt
Peer Güntin esikoispitkäsoitto on eräs kaikkien aikojen komeimmista
kotimaisista debyyttialbumeista. Sen kappaleet olivat olleet olemassa jo pidemmän
aikaa, mikä osaltaan selittää kappalemateriaalin vahvuutta. Avausraita, myös
kiistattomaksi keikkabravuuriksi muodostunut I Don’t Wanna Be A Rock N’ Roll
Star tiivisti yhtyeen ideologian. Biisikolmikko, jonka muodostavat aavistuksen kevyempi Bad Girls, erinomaisen riffin sisältävä Big Tits sekä sovituksellisesti tyylilajissaan varsin
kekseliäs Wild Women edustaa Güntin esikoista tekstiensä osalta ärhäkimmillään.
Fuck the Jazz on myöhemmin omistettu Porille ja niin ikään todelliseksi
keikkaässäksi osoittautunut Train Train on yhtyeen juna-aiheisista kappaleista ensimmäinen ja lisäksi
kaikkein legendaarisin. Kulkevaa rokkausta edustava Hard through the Night oli
sekin keikkaohjelmistossa vielä parikymmentä vuotta levyttämisensä jälkeen.
Bluesahtavampaa tyyliä onnistuneesti edustava Street 69 lukeutuu myös Güntin esikoisen kirkkaimpiin
klassikkokappaleisiin ja vimmainen Don’t Wait for Us saa kantaa longarin unohdetun
klassikon kunniakasta titteliä. Päätösraita Way Back Home liippaa melodialtaan
melkoisen läheltä erästä toista debyytin raitaa ja sitä soitettiin keikoilla varsin säästeliäästi. Mainio ralli joka tapauksessa. Nikin, Twist Twistin ja Tsöötzin
esikoinen sisälsi kymmenen klassikkoa. Vielä vuoden 1985 aikana ilmestyneellä
minilp:llä Through the Wall oli tarjottavanaan niitä vähintään kaksi lisää, eli
todella kaunis slovari Losin’ My Mind sekä viimeisimmälle studioalbumille Buck
the Odds uudelleen versioitu Red Chevy. Lähelle klassikkotasoa yltävästä She Was Here for Rock N' Rollista yhtye työsti ensimmäisen musiikkivideonsa. Lopullisesti Güntin uran nousukiitoon sinetöi vuoden 1986 keväällä ilmestynyt toinen kakkostäyspitkä albumi Backseat, jonka kymmenestä kappaleesta
kahdeksan syntyi kahden viikon mittaisessa intensiivisessä luomisjaksossa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti