torstai 28. huhtikuuta 2016

Perjantain pohjat:Eräs kaikkien aikojen kotimaisista albumidebyyteistä


Peer Günt:Peer Günt

Kouvolasta räjähti viimeistään vuonna 1984. Rockin SM-kisavoiton jälkeen nopeasti nauhoitettu ja jo maaliskuussa 1985 ilmestynyt Peer Güntin esikoispitkäsoitto on eräs kaikkien aikojen komeimmista kotimaisista debyyttialbumeista. Sen kappaleet olivat olleet olemassa jo pidemmän aikaa, mikä osaltaan selittää kappalemateriaalin vahvuutta. Avausraita, myös kiistattomaksi keikkabravuuriksi muodostunut I Don’t Wanna Be A Rock N’ Roll Star tiivisti yhtyeen ideologian. Biisikolmikko, jonka muodostavat aavistuksen kevyempi Bad Girls, erinomaisen riffin sisältävä Big Tits sekä sovituksellisesti tyylilajissaan varsin kekseliäs Wild Women edustaa Güntin esikoista tekstiensä osalta ärhäkimmillään. Fuck the Jazz on myöhemmin omistettu Porille ja niin ikään todelliseksi keikkaässäksi osoittautunut Train Train on yhtyeen juna-aiheisista kappaleista ensimmäinen ja lisäksi kaikkein legendaarisin. Kulkevaa rokkausta edustava Hard through the Night oli sekin keikkaohjelmistossa vielä parikymmentä vuotta levyttämisensä jälkeen. Bluesahtavampaa tyyliä onnistuneesti edustava Street 69 lukeutuu myös Güntin esikoisen kirkkaimpiin klassikkokappaleisiin ja vimmainen Don’t Wait for Us saa kantaa longarin unohdetun klassikon kunniakasta titteliä. Päätösraita Way Back Home liippaa melodialtaan melkoisen läheltä erästä toista debyytin raitaa ja sitä soitettiin keikoilla varsin säästeliäästi. Mainio ralli joka tapauksessa. Nikin, Twist Twistin ja Tsöötzin esikoinen sisälsi kymmenen klassikkoa. Vielä vuoden 1985 aikana ilmestyneellä minilp:llä Through the Wall oli tarjottavanaan niitä vähintään kaksi lisää, eli todella kaunis slovari Losin’ My Mind sekä viimeisimmälle studioalbumille Buck the Odds uudelleen versioitu Red Chevy. Lähelle klassikkotasoa yltävästä She Was Here for Rock N' Rollista yhtye työsti ensimmäisen musiikkivideonsa. Lopullisesti Güntin uran nousukiitoon sinetöi  vuoden 1986 keväällä ilmestynyt toinen kakkostäyspitkä albumi Backseat, jonka kymmenestä kappaleesta kahdeksan syntyi kahden viikon mittaisessa intensiivisessä luomisjaksossa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti