keskiviikko 4. tammikuuta 2023

Lauantain pitkä:Haastattelussa Pool

 90-luvun puolivälissä perustettu Pool oli eräs 90- ja 2000-lukujen vaihteen keskeisimmistä joensuulaisyhtyeistä. Pool soittaa tällä erää viimeisen keikkansa vanhan Kerubin viikonlopussa tammikuun puolivälissä ja kitaristi Toni Kortelainen saapui  Johnnyn kadulle haastatteluun muistelemaan menneitä.


Kuinka Pool sai alkunsa kesällä 1995? Alkuvaiheiden keskeiset musiikilliset vaikuttajat? Vaikka diggasitte 90-luvun brittipoppia, etenkin Oasista, alkuvaiheessa keikkasetissä coverina oli Beatlesin Ticket to Ride. Kenen idea oli ottaa se keikkaohjelmistoon?


 "Pool sai alkunsa Joensuun Siiantiellä, jossa minä, Asko ja ekana rumpalina soittanut Juha asuimme. Minä soittelin jo muissa bändeissä, Juha Äänensärkijä-yhtyeessä punkkia ja Askokin jotain. Pool oli meidän ensimmäinen yhteinen bändi, vaikka oltiin Askon kanssa tunnettu alle kouluikäisistä saakka. Brittipop, ja etenkin Oasis, tuli tuolloin 90-luvun puolivälissä kovaa, ja iski meihin kaikkiin, vei mukanaan. Askon kanssa ostelimme kaikki mahdolliset brittipop-levyt, kuuntelimme niitä kimpassa ja aloimme haaveilla oman bändin perustamisesta. Kolmestaan aloiteltiin ja taisipa Marttilan Heikkikin käydä joissain treeneissä kitarassa. Olisiko jopa ollut ensimmäisellä keikallakin palloilukeitaalla. Hannu tuli sitten mukaan hieman myöhemmin.

Se kaikista tärkein musiikillinen vaikuttaja oli meille ihan alkuun edellä mainitsemani Oasis, ja sen kautta tuli sitten lukematon määrä muita brittipop-bändejä. Minulla tärkeimmät vaikuttajat Oasiksen ohella ovat olleet Kent, Radiohead ja Suede. Ja jos Askolta kysytään, nousee Oasiksen rinnalle Weezer ja Nirvana, Hannulla puolestaan Pearl Jam. Mutta toki näitä on paljon muitakin.

Ei kyllä muisteta Beatlesin Ticket to Ridesta muuta kuin että biisiä tosiaan soitettiin joillakin keikoilla. Treenasimme itse asiassa useampaakin Beatles-biisiä, tuo jotenkin vaan tuntui sopivalla tavalla rokkaavan. Näin jälkikäteen voisi varmaan jo vitsailla, että vaikka Beatles oli jo tuolloin maailman isoin bändi, niin me tutuistuimme siihen ihan kunnolla vasta kun Noel Gallagher kertoi Beatlesien olevan maailman paras bändi. Minä en omista kuin pari Beatles-kokoelmaa. Hannu sitä oli ehkä eniten meistä näin jälkikäteen kuunnellut. Tai sitten ei."


Levytyssopimuksen solmiminen Kennelchordin kanssa? Popchrome-ep:n nauhoituksista? 


"Alkutaipale oli aluksi kuten kaikilla aloittelevilla bändeillä tuolloin. Soiteltiin treenikämpällä, tehtiin demoja, istuskeltiin Kerubissa ja käytiin keikoilla lähinnä Joensuun ja Pohjois-Karjalan nuokkareilla, bänditapahtumissa ja lopulta ravintoloissa. Jotain kautta toinen demomme ajautui erinäisiin paikkoihin ja esimerkiksi Maria Veitola soitti sitä Radio Cityssä. Vuosi lienee ollut '96. Samoihin aikoihin myös pienemmistä levy-yhtiöistä alkoi olla orastavaa kiinnostusta ja saimme kutsun Helsinkiin Semifinaliin keikalle. Samoihin aikoihin silloiset paikalliset musadiggarit, Suomalaisen Kimmo ja Riionheimon Tomi tulivat Kerubin keikalla juttelemaan, olivat miettineet perustavansa levy-yhtiön ja kyselivät olisimmeko kiinnostuneita julkaisemaan levyä. Se oli toki nuorille jannuille iso juttu, päästiin tekemään oikeaa julkaisua. Eka Popchrome-ep tehtiin Joensuussa Perkkiön Kimmon studiossa, kuten sitä edeltänyt demokin."


Taustaa Widescreen- minicd:n kappaleille, etenkin Ki:lle ja I Stare Againille? Kuinka musiikillinen muutos entistä kitaravetoisempaan ja raskaampaan suuntaan tapahtui?

"Kitaravetoisiahan biisit on olleet alusta alkaen. Ehkä Ki on eniten linjassaan sitä seuraavien julkaisujen kanssa. Pääsimme julkaisemaan suht alusta asti biisejämme, ja toki bändikin kasvoi ajan ja biisien mittaan musiikillisesti. Aloimme löytää omaa ääniämme. Ki oli muistaakseni viimeisiä Widescreenille valmistuneita biisejä ja se tuli mukaan ikään kuin ohituskaistalta. I stare againiin halusimme mukaan jousia. Olin muuttanut noin vuosi aiemmin Helsinkiin ja asuin solukämpässäni yhdessä nuoren viulistin Antti Tikkasen kanssa. Sitä kautta päädyimme pyytämään Antin soittamaan levylle ja myös muutamalle keikalle. Antista onkin sittemmin tullut aivan huippuluokan viulisti."


Yhteiskiertue Pansiesin kanssa syksyllä 1998? Keikkapaikat ja -muistoja?

"Tämmönen kiertue tosiaan tehtiin. Olimme tutustuneet Pansieksen kanssa. Muistelen, että silloinen keikkamyyjämme Peijun Toni alkoi myydä myös Pansieksen keikkoja, josta syntyi tämä kimppakiertue. Keikkapaikoista ei kyllä ole muistikuvia. Olisiko kiertue ylettynyt Helsingistä Rovaniemelle ja Joensuusta Tampereelle. Tämän myötä Pansieksen laulaja Miia otti meistä myös promokuvia, joita on käytetty esimerkiksi Once Again St -tuplan kansissa."


Esiintyminen Europe by Music-festivaalilla Saksassa tammikuussa 1999?

"Tämä keikka oli osa jotain Joensuun kaupungin yhteistyötä Saksan suuntaan. Festivaaleille tuli edustusta ympäri Euroopaa. Ei siis varsinaisesti mikään Poolin Euroopan valloitus. Päästiin iloksemme edustamaan kaupunkiamme ulkomailla."


Vuoden 1999 syksyyn ajoittunut rumpalin vaihdos?


"Rumpalin vaihdos tuli kesken Once Againstin studiosessioiden. Oli siellä varmaan muutakin bändin sisällä tunnelmaa hiertävää, mutta nuo sessiot meni mönkään soitollisesti, ei tullut julkaisukelpoista materiaalia, joka oli sitten se piste iin päälle, ja syy soittajan vaihdokseen. Oltiin varmaan enemmän tai vähemmän katkeamispisteessä tässä vaiheessa. Uskon, että joku jäsen olisi varmasti vaihtunut tai bändi hajonnut mikäli näin ei olisi käynyt."

Vuonna 2000 ilmestyneillä minicd:illä Once ja Agains st. musiikillinen ilmaisunne meni vielä aavistuksen aikaisempaa raskaampaan suuntaan. Taustaa kappaleelle Ghosts?

"Kuten myös Widescreenin kohdalla, tässäkin kasvettiin bändinä ja kuunneltiin myös paljon muuta musiikkia kuin brittipoppia ja vaikutteet siirtyivät myös omaan musiikkiin. Mielestäni tämä kokonaisuus jatkaa luontevasti siitä mihin Widescreenin biiseillä Ki ja Stare Again jäimme. Ehkä se soundimaailmaltaan on tosiaan raskaampi. Ghosts on kyllä yksi omia suosikkejani Poolin tuotannossa. Jos en väärin muista, niin taitaa olla Hannu sen pitkälti pianolla säveltänyt."

Viimeinen miehistölisäys lineupiinne kitaristi Ari Koskisen myötä ja sinkun When Nothing Can Be Saved/Make Me Mad levytyksestä?

"En oikein edes muista mistä Ari tuli, mutta sen muistan, että henki miehellä oli meidän kanssa samanlainen, jotenkin automaattisesti mies myös tuli osaksi bändiä. Lisäksi Arilla oli musiikillisesti annettavaa, ehkä sitä kaipasimmekin. Jotain uutta, näin jälkeenpäin kun miettii. Joku, joka katsoi hommaa ikäänkuin boksin ulkopuolelta. When Nothing Can Be Saved oli Arin ja Hannun yhdessä tekemä biisi, ja tuo single julkaistiin silloin isohkon Poko Recordsin kautta. Sen äänitti ja tuotti Hiili Hiilesmaa Helsingissä. Oltiin kuitenkin samaan aikaan myös niin pirun laiskoja, ei saatu tehtyä levy-yhtiölle demoja uusista biiseistä, saati sitten tehtyä uusia biisien raakileita valmiiksi, tähän bändikin sitten hiipui. "


Mitä vanhojen diggareiden on lupa odottaa Poolin tältä erää viimeiseltä keikalta? Kuullaanko setissä tuotantoa kaikilta levyiltänne?


 "Keikalla kuullaan läpileikkeus ja aikajana Widescreenistä alkaen. Pakko näin itsekin omahyväisesti todeta, että kun biisejä on nyt soiteltu, niin on ne ihan pirun hyviä biisejä. Uskalletaan sanoa, että ne on tyyliltään kovinkin aikaa kestäviä."

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti