torstai 17. syyskuuta 2020

Lauantain pitkä:Joensuulaisen punkpopin sanansaattaja

 Joensuulaisen poppunkyhtye Töpselin ensimmäinen kokoonpano syntyi vuonna 1989. Koko yhtyeen toiminta-ajan siinä vaikuttaneiden basisti/solisti Antti Kohosen ja kitaristi Jukka Silvennoisen lisäksi ensimmäisessä line-upissa mukana oli rumpali Ema Hurskainen. Töpseli soitti ensimmäisen keikkansa vuoden 1989 Ilosaaripopissa ja teki varsin onnistuneen neliraitanauhoituksen, joka koostui kappaleista Tuntematon tyttö, Takaisin ja Kesäkissa, joista viimeksi mainittu oli Eman käsialaa. Silvennoinen keskittyi kuitenkin tässä vaiheessa johtamaan Rozewater-yhtyettään Kohosen liittyessä Joensuun kovimpaan katurockkokoonpanoon, eli Salvadoriin. Toden teolla Töpseli aloitti toimintansa kevään 1992 aikana. Rumpaliksi löytyi Rozewaterissa loppuaikoina soitellut Anssi Rosenius. Töpselin ensimmäinen iso keikka oli vuoden 1992 Ilosaarirockissa ja seuraavan vuoden syksynä yhtye nauhoitti livenä kahdeksasta kappaleesta koostuneen demonauhan Mix Man-studiolla Polvijärvellä Ari Hyvärisen äänittämänä. Sen kappaleista tulevia Töpseli-klassikoita edustivat etenkin Syksyn lapset ja yhtyeen omakustanne-ep:n nimikappaleeksi paria vuotta myöhemmin päätynyt Kuunnelkaa rokkia. Vuonna 1994 Joensuun Popmuusikot julkaisi kokoelmalevyn Maakuntasarjan mutapainia. Sille pääsyn varmistaakseen Töpseli oli aikaisemmin lähettänyt Poppareille uuden nauhan ja yhtye sai kappaleensa, eli Syksyn lapset ja Ei uutta uutisissa mainitun kokoelmalevyn avausraidoiksi. Kyseisten nauhoitusten myötä yhtye aloitti pitkän ja hedelmällisen yhteistyön miksaaja Timo Kurosen kanssa. Valkeakoskelta Joensuuhun muuttanut Kuronen oli itse soittanut uusi aalto-tyyppistä rockia vuonna 1981 pitkäsoiton Tyttöjä tyttöjä tyttöjä julkaisseessa Sika-yhtyeessä ja tuottanut Rudi-yhtyeen esikoisalbumin Taivas saa odottaa. Alkusyksystä 1994 Töpseli nauhoitti Kurosen kanssa kuudesta kappaleesta koostuneen demonauhan, joka sisälsi kolme tuoreempaa biisiä ja kolme vanhempaaa suosikkikappaletta. Mainittua demoa laitettiin myyntiin Karjalan Musiikkiin ja paikallinen nuoriso osti sitä varsin innokkaasti. Samaisen vuoden lopussa Töpseli pääsi esiintymään Itä-Suomen ja Venäjän-Karjalan väliselle kiertueelle. Sen järjestävinä tahoina olivat Kiteen nuorisotoimi ja Venäjän raittiustyöntekijät. Kiertueen, jonka venäläisenä bändinä soitti Bon Silver, ensimmäinen keikka oli Joensuussa Lasipalatsissa. Venäjän- Karjalan puolella pysähdyspaikkoina olivat Sortavala, Pitkäranta, Suojärvi ja Petroskoi, jossa keikkapaikkana oli Tavastiaa suurempi rockclubi, jossa lavarakennelmat olivat kolmessa tasossa. Helmikuussa 1995 Töpseli lämmitteli 40-vuotisjuhliaan viettäneen suomipunkin isähahmon Pelle Miljoonan Rockers-yhtyettä Kuopiossa ja Joensuussa. Mainittuna vuonna yhtye teki kimppakeikkoja myös Apulannan, Lehtivihreiden ja Pojat-yhtyeen kanssa. Töpselillä oli kasassa ykkösluokan biisimateriaalia jo melkoinen nippu ja viidestä kappaleesta koostuneelle omakustanne-ep:lle Kuunnelkaa rokkia yhtye nauhoitti omasta mielestään jo klassikoiksi muodostuneet rallatuksensa. Kotikonnuilla levyä meni mukavasti kaupaksi ja Töpseli oli usean viikon ajan Karjalan Musiikin listalla. Töpselin tuotannosta jäi demottamatta muutamia  todellisia kultahippuja, joista mainittakoon Vuosi vaihtuu ja slovarituotantoa onnistuneesti edustava Muisto. Keikoillaan yhtye soitti coverina Kohosen keskeisiin vaikuttajyhtyeisiin lukeutuneen Ratsian kappaleita Idolit ja Ikuinen rakkaus (luulet vain) Jukka Silvennoinen muutti Ikaalisiin, mutta Kohosen ja Roseniuksen akustinen Töpseli-duo keikkaili mainitussa vaiheessa melko runsaasti ja yhtye teki akustisia keikkoja myös triokokoonpanolla. Vuoden 1996 satoa edustaa Töpselin viimeinen demo, varsin onnistunut ep Maailman paino. Nimikappaleensa lisäksi se sisältää omaa tuotantoa edustavat raidat Pahoinvointivaltio, Päästä irti eilinen ja Sinisilmäinen sekä bonuksena Misfits-coverin Attitude. Maailman painon nauhoituksissa Kohonen ja Rosenius soittivat tavanomaisesta poiketen ensiksi pohjat, Silvennoinen  kitaraosuutensa myöhemmin ja myös Kohosen leadvocalsit nauhoitettiin myöhemmin. Underground Records oli julkaissut kokoelmalevyn Jäähyväiset aseille, jolla Töpseliltä on mukana biisi Paha palkitaan. Samaisen pienen levylafkan oli tarkoitus julkaista Maailman paino vinyyliep:nä, mutta valitettavasti kyseinen projekti ei lopulta toteutunut. Laadullisesti Maailman painosta olisi ollut varsin suotavaa tulla Töpselin läpimurto, mutta tuossa yhtyeen jäsenten intressit olivat siirtyneet jo toisiin yhtyeisiin. Kohonen treenasi jo tuolloin vuonna 1998 Seeds-albumin julkaisseen James the Beaverin kanssa ja Rosenius oli liittynyt Kumikameliin. Töpseli muistetaan erinomaisen tiukkana livebändinä, jolta jäi muistoksi myös liuta varsin laadukasta kappalemateriaalia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti