torstai 10. syyskuuta 2020

Perjantain pohjat:Popedan onnistunut 90-luvun avaus

Popeda:Kans'an Popeda

Maaliskuussa 1990 Pokon julkaisemana ilmestynyt Kans'an Popeda on Popedan kymmenes studioalbumi. Kyseessä on vuosien 1986 ja 1990 välillä yhtyeessä vaikuttaneen ja aikaisemmin muun muassa Ramblersista muistetun kitaristi Timo "Törrö" Tapanisen aikaisen Popedan kolmesta studioalbumista  onnistunein pitkäsoitto, joka päihittää selkeästi  edeltäjänsä, vuosina 1987 ja 1988 ilmestyneet albumit Ei oo valoo ja Hallelujaa. Vaikka nimensä osalta veikeästi Guns N' Rosesiin viittaava Kans'an Popeda ei sisältänyt ainuttakaan suurta hittikappaletta, kyseessä on Popedan mittakaavassa monipuolinen albumi. Sen avausraita Jäin täryjyrän alle Pispalassa edustaa Mansen rokkikoneen tuotannossa popvaikutteisempaa tuotantoa. Albumin kappaleista pisimpään keikkasetissä pysyivät perinteisempää rockrymistelyä edustavat Himo Mäkinen ja Kauheeta ja kamalaa. Nysse tulee lukeutuu pitkäsoiton hauskimpaan antiin ja slovarimmasta tuotannosta Kans'an Popedalla on tarjottavanaan pari todellista huippuhetkeä. Enkeliblues on palannut välillä keikkasettiin vielä vuosien jälkeen, mutta pitkäsoiton unohdetun klassikon titteliä saa kantaa sen ykköspuolen päättävä balladikaunokki Mustajärvellä 12. 7. 1989. Taustavokalisteina Kans'an Popedalla vierailivat Puntti Valtonen, Horsepowerin Juha Junttu, Frogley, Jari Yliaho sekä myös albumin tuotannosta vastannut Mika Sundqvist. Vaikka Kans'an Popedan seuraaja, vuonna 1992 ilmestynyt ja Kersantti Karoliina ja Repe ja Lissu -hiteillään ryyditetty albumi Svoboda myi platinalevyksi, lukeutuu Kans'an Popeda yhtyeen tuotannossa vähemmälle huomiolle jääneiden albumien kärkikastiin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti