torstai 14. syyskuuta 2017

Perjantain pohjat:Rushin vuoden 1982 suurmenestys

Rush:Signals

Syyskuussa 1982 ilmestynyt Signals on kanadalaisen rockyhtyeen Rushin yhdeksäs studioalbumi. Se on edellisenä vuonna julkaistun menestyksekkään pitkäsoiton Moving Pictures seuraaja ja hyödynsi instrumentaatiossaan syntetisaattoreita, sekvenssereitä ja sähköviulua. Billboardin albumilistalla Signals saavutti kymmenennen sijan ja myi platinalevyksi jo illmestymisvuotensa marraskuussa. Signalsin kappaleiden kirjoitustyö alkoi Moving Picturesin tiimoilta tehdyn kiertueen nauhoitetuissa soundcheckeissä. Kappaleen Chemistry osat yhtyeen jäsenet kirjoittivat itsenäisesti. Geddy Lee kirjoitti kosketinsoitinmelodian, Alex Lifeson säkeistön kitarariffin ja Neil Peart kertosäkeen rumpukompin. Tavanomaisesta poiketen Lifeson ja Lee saivat idean kappaleen aiheesta ja esittelivät raakatekstin Peartille viimeisteltäväksi. Countdown sai inspiraationsa Space Shuttle Columbian lähdöstä. Syyskuussa Quebecin Le- studiossa alkanut jamittelu sai kunnian olla lähtölaukauksena kappaleelle Subdivisions. Peart vastasi kappaleen teksteistä Leen ja Lifesonin kirjoittaessa sen loput osat. Signalsin kappaleista The Weapon sai alkunsa Leen kotona Torontossa hänen kokeillessaan sekvenssereitä ja rumpukoneita. Tammikuussa 1982 Neitsytsaarilla Peart esitteli Analog Kidin tekstin Leelle ja kaksikko päätti, että kappaleesta tulisi pehmeällä kertosäkeellä kuorrutettu rockbiisi. Digital Man syntyi maaliskuussa Ontariossa ja kappaleen ska-tyylinen bridgeosuus luotiin Le-studiossa ja New World Man kirjoitettiin ja nauhoitettiin samana päivänä toukokuun aikana. Vielä kesäkuussa FM-yhtyeen Ben Mink soitti sähköviuluosuudet kappaleeseen Losing It. Signals oli viimeinen Terry Brownin tuottama Rushin pitkäsoitto. Hän oli  ollut tuotannon osalta yhteistyössä yhtyeen kanssa sen kakkosalbumista Fly by Night lähtien.  Remasteroidut versiot Signalsista ovat vuosilta 1994, 1997, 2011 ja 2015. Niistä viimeisin on vinyyliversio.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti