tiistai 11. huhtikuuta 2017

Keskiviikon klassikko:Eräs vuoden 1968 kovimmista esikoislevyistä

Steppenwolf:Steppenwolf

Steppenwolf ilmaantui hardrockskeneen vuonna 1968 suorastaan myrskyn tavoin. Kyseisenä vuonna yhtye julkaisi kaksi ensimmäistä pitkäsoittoaan, jotka ovat kohonneet Steppenwolfin tuotannon legendaarisimmiksi. Tammikuussa 1968 ilmestynyt yhtyeen nimeä kantanut debyytti sisälsi maailmanlaajuiset hitit Born to Be Wild ja The Pusher, jotka pääsivät mukaan myös kulttielokuva Easy Riderin soundtrackille. Samaisen vuoden lopussa ilmestynyt Second jatkoi menestystä ja sisälsi kaiken muun laadukkaan lisäksi suuren singlehitin Magic Carpet Riden ansiosta. Molempien pitkäsoittojen tuottamisesta vastasi Gabriel Mekler ja ne nauhoitettiin Los Angelesissa tiiviin keikkailun lomassa. Steppenwolf syntyi vuonna 1967 The Sparrows-nimisen yhtyeen raunioille. Sen keskeisiin hahmoihin kuuluivat solisti John Kay sekä Edmontonin veljekset Jerry ja Dennis. Herman Hessen samannimisestä novellista poimittu Steppenwolf-nimi oli Meklerin idea. Jerry Edmontonista muodostui yhtyeen pitkäaikainen rumpali. Dennis otti käyttöön pseudonyymin Mars Bonfire ja ryhtyi kirjoittamaan yhtyeelle kappalemateriaalia. Hyvin treenannnut Steppenwolf sai työstetyksi varsin onnistuneen esikoisalbumin. Sen hardrockissa oli odotuksenmukaisia bluesvaikutteita ja raa'assa ilmaisussa pääsivät esiin erityisesti kitaristi Michael Monarch ja urkuri Goldie McJohn Edmontonin ja basisti Rushton Moreven tarjotessa tiukan rytmillisen perustan. Steppenwolfin debyytiltä julkaistiin ensimmäisinä singleinä A Girl I Knew sekä pitkäsoiton avauskappale Sookie Sookie. Don Cowayn ja Steve Cropperin kirjoittama kappale yhdistää tyylikkäästi soulvaikutteet ja silkan hardrockin. Morgan Cavettin kirjoittamassa A Girl I Knewssä McJohnin urkuriffi muodostuu keskeiseksi. Steppenwolfin debyyttiä voi pitää vaikutteiltaan monipuolisena. Everybody's Next One on kestoltaan vajaa kolme minuuttia, mutta silti kyseinen progressiivisvaikutteinen kappale koostuu useista osista. Akustista pianointroa seuraa täysin sähköinen sovitus. Yhtä kappaleen riffeistä The Doors hyödynsi melko suoraan vuoden 1970 pitkäsoittonsa Morrison Hotel kappaleessa You Make Me Real. Berry Rides Again on tulkittavissa tribuutiksi Chuck Berrylle ja bluesklassikko Hootchie Cootchie Manista kuullaan viihdyttävä näkemys, jossa kitarat aloittavat osuutensa vaimeasti yltyäkseen tiukempaan paahtoon. Your Walls Too High sisältää myös bluesvaikutteita mutta nopeammalla tempolla höystettynä. Mars Bonfiren käsialaa oleva Born to Be Wild nousi listakakkoseksi ja Jerry Edmontonia voi pitää kappaleen eräänlaisena sankarina. Toinen Easy Rider -elokuvaan päätynyt kappale The Pusher on Hoyt Axtonin käsialaa ja kyseinen neljän soinnun blues oli yhtyeen ohjelmistossa jo Sparrows-aikoihin. Pitkäsoiton huippuhetkiin lukeutuu Desperation, josta Humble Pie teki upean näkemyksen esikoisalbumilleen As Safe As Yesterday Is. Nopeatempoisessa Take What You Needissä piano on hallitseva instrumentti. Bluesahtava jamittelukappale The Ostrich on tyylikäs päätös kokonaisuutena varsin vahvalle Steppenwolfin debyytille.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti