Kuopiolaisen hardrockyhtyeen Block Busterin lopetettua toimintansa rumpali Jaakko Metsäpelto on jatkanut aktiivisesti musiikin parissa ja saapui kertomaan kuulumisiaan Johnnyn kadulle.
Mitä musiikillisia projekteja sinulla on ensiksi ollut Block Busterin lopetettua toimintansa?
"Pääosa musiikillisesta toiminnasta Block Busterin jälkeen on keskittynyt sävellysprojekteihin omalla nimelläni. Yhtyeen vielä ollessa toiminnassa aloin bändivelvoitteiden ohella perehtymään äänitysohjelmiin ja syntetisaattoreihin, jonka myötä kiinnostuin elokuva-soundtrackien inspiroiman musiikin tekemisestä. Kun bändi lopetti (tai jäi määrittelemättömälle tauolle), tuntui luontevalta jatkaa sillä tiellä. Omien julkaisujeni ja sävellystöiden ohella julkaisimme myös veljeni Aarnin kanssa EP:n Modest Youth -nimikkeen alla."
Olet työstänyt musiikkia lyhytelokuviin ja tv-sarjoihin?
"Kyllä. Sävellysurani alkoi hyvin pienestä brittiläisestä lyhytelokuvasta vuonna 2021 ja sittemmin olen päässyt säveltämään musiikkia useisiin lyhytelokuviin, Suomen YK:n videotuotantoon, MTV:n dokumenttisarjaan ja nyt viimeisimpänä YLE:n levittämään lyhytleffaan, jonka julkaisuaikataulusta minulla ei vielä ole tarkempaa tietoa. Hommat ovat joka tapauksessa edenneet kolmessa vuodessa varsin mukavasti."
Juuri ilmestynyt sooloalbumisi Floating Ice Dampens Waves?"
"Albumi sisältää instrumentaalimusiikkia kahdeksan biisin verran ja sen inspiraationa toimi hyvin vahvasti veden liikehdintä erilaisissa vesistöissä. Varsin kokeellista elektroakustista kamaa. Tunnelma albumilla on pääosin aika synkkä ja tekstuurit paikoitellen hyvinkin intensiivisiä, mutta löytyy sieltä myös hieman kepeämpiäkin hetkiä. Haastoin itseäni kieltämällä kaikenlaisten sample-kirjastojen käytön albumin tuotannossa kokonaan, joten kaikki soundit on väsätty alusta asti itse tavalla tai toisella. "
Olet maininnut jatkuvasta kiinnostuksestasi äänen luonteeseen ja sen kyvystä vaikuttaa tunteisiimme. Mitä tavanomaisesta poikkeavia instrumentteja ja digitaalisia tekniikoita esikoisalbumisi työstämisessä on hyödynnetty?
"Ehkä keskeisin albumilla käytetty tekniikka (ja ylipäänsä yksi suosikkitekniikoistani) on niin sanottujen kenttä-äänitysten manipulointi. Homma menee yleensä jotenkin niin, että äänitän esimerkiksi jotain kaupungin normaalia hälinää tai mitä vain, jonka jälkeen siirrän äänitteet tietokoneelleni ja poimin sieltä mielenkiintoisimmat talteen. Tämän "seulan" läpäisseitä äänityksiä alan sitten ajamaan erilaisten digitaalisten efektien läpi. Riittävän pitkän prosessointiketjun jälkeen alkuperäistä äänilähdettä voi olla jo täysin mahdoton tunnistaa, mutta mielenkiintoisimpiin lopputuloksiin pääsee monesti juurikin sillä mystisellä alueella, jossa akustinen ja näennäisen arkinen ääni kohtaa digitaalisen prosessoinnin. "
Keitä esikoissoolosi työstämiseen on itsesi lisäksi osallistunut?
"Varsinaisen sävellystyön tein kokonaan itse, mutta yhtenä albumin "äänilähteistä" (yllämainittuun prosessiin viitaten) toimi Aarnin kanssa pitämäni äänityssessiot meidän bändin vanhalla treenikämpällä. Aarni loi improvisoiden kitarallaan erilaisia droneja ja koitettiin saada koko huone rätisemään ja paukkumaan.
Kansitaiteeksi päätyi vaimoni tekemä maalaus, joka sopi albumin teemaan täydellisesti. Masteroinnista vastasi Iiro Inkilä. "
Esikoisalbumisi koostuu kahdeksasta kappaleesta. Olisiko sen musiikkia mahdollisuus kuulla vielä jossakin vaiheessa keikkakontekstissa?
"Tällä hetkellä keikkoja ei ole suunnitteilla."
Marraskuun ajan Kuopion Taidemuseossa on esillä tekemäsi monikanavainen ääni-installaatio?
"Pitää paikkansa. Installaatio on osa Kuopio250-juhlavuoden ohjelmistoa ja se on koostettu Kuopion kaupunkialueen ja metsien äänistä. Teoksen ideana on pohtia, miltä Kuopio saattaisi kuulostaa esimerkiksi vieraan planeetan sivilisaation perspektiivistä. Paikoitellen jännittäviäkin äänimaisemia luvassa! "
Mitä musiikkia olet itse diggaillut viime aikoina? Vieläkö old school rockista on löydettävissä kiinnostavaa tsekattavaa?
"Viime aikoina olen kuunnellut musiikkia aika vähän. Kuuntelemani musiikki on painottunut aika pitkälti ambientiin tai sitten satunnaisesti myös jonnekin darkwave-osastoon. Artisteista mainittakoon Tim Hecker, Alessandro Cortini ja Drab Majesty. Perinteinen rokki tulee kuitenkin myös aina olemaan lähellä sydäntäni, vaikka rock-skeneä en tällä hetkellä kovin aktiivisesti seuraakkaan. Ei ole varmaan viikkoakaan, kun pistin viimeksi AC/DC:n Poweragen soimaan ja sehän toimi yhtä hyvin, kuin aina ennenkin. "
Voisiko Block Buster soittaa erikoistilanteessa vielä jonkin keikan tai mahdollisesti jopa jatkaa toimintaansa?
"Tähän en uskalla vastata muuta, kuin että ainakaan yksittäiset keikat eivät ole välttämättä mikään täysi mahdottomuus! Ollaan kaikkien bändin tyyppien kanssa edelleen hyvin tiiviisti tekemisissä."
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti