maanantai 4. marraskuuta 2019

Tiistain tukeva:Eräs merkittävän progeyhtyeen klassikkoalbumeista

Emerson Lake & Palmer:Trilogy

Heinäkuussa 1972 Island Recordsin julkaisemana ilmestynyt Trilogy on brittiläisen progressiivista rockia edustavan Emerson Lake & Palmer -yhtyeen kolmas studioalbumi. Mainittu pitkäsoitto lisäsi yhtyeen suosiota maailmanlaajuisesti ja siltä löytyvä sovitus Aaron Coplandin sävellyksestä Hoedown muodostui eräs yhtyeen suosituimmista numeroista keikkakontekstissa. Greg Lake piti Trilogya suosikkinaan yhtyeensä tuotannosta.  Myös Keith Emerson oli tyytyväinen albumin tyylilliseen monipuolisuuteen ja erilaisuuteen albumiin Tarkus verrattuna. Trilogyn nauhoitukset alkoivat syyskuussa 1971 yhtyeen edellisiä, samana vuonna ilmestyneitä albumeita Tarkus ja Pictures at an Exhibition promonneen Yhdysvaltain-kiertueen jälkeen. Trilogyn kansi on Hipgnosiksen suunnittelema ja yhtyeen albumeista ensimmäisenä sen kannessa nähdään yhtyeen muusikoiden kasvot. Pitkäsoiton käynnistää kolmiosainen The Endless Enigma, jonka ensimmäisen osuuden sydänäänet ovat  itse asiassa Greg Laken basson kielistä. Akustisvoittoinen kitaravetoinen From the Beginning julkaistiin myös singleformaatissa ja se saavutti sijan 39. Kappale on silti osoittautunut suositummaksi ELP:n kokoelma-albumeilla kuin konserteissa. The Sheriff alkaa Carl Palmerin rumpusoololla ja päättyy Emersonin soittamaan honky tonk-tyyppiseen pianoon. Hoedown on cover Aaron Coplandin vuoden 1942 oopperasta Rodeo ja se päätyi avauskappaleeksi sekä Trilogyn että Brain Salad Surgeryn tiimoilta tehdyille kiertueille. Abaddon's Bolero kuulostaa marssiksi kääntyneeltä bolerolta. Itsessään useita modulaatioita sisältävä melodia toistuu uudelleen ja uudelleen yhä tukevampien sovitusten kera. Aluksi Hammond-urku tekee huilua muistuttavan äänen, mutta lopulta saavutetaan suoranainen wall of sound lukuisten päälleikkäisäänitysten myötä. Abaddon's Bolero soitettiin Emerson Lake and Palmerin konserteissa ainoastaan muutamia kertoja. Kappale sisältää myös pätkän brittiläisestä traditionaalista kappaleesta Girl I Left Behind Me. Trilogy saavutti Billboardin listalla parhaimmillaan viidennen sijan ja oli Britanniassa kakkosena. Tanskassa albumi oli kymmenen suosituimman joukossa kuukauden ajan ja parhaimmillaan kuudentena. Billboardin arvostelussa ylistettiin Keith Emersonin kehitystä Moog-syntetisaattorin soittajana.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti