torstai 18. helmikuuta 2016

Perjantain pohjat:Bon Scottin aikaisen Ac/Dc:n ensimmäinen mestariteos

Ac/Dc:Let There Be Rock


Let There Be Rock on australialaisen rockyhtyeen Ac/Dc:n kotimaassaan neljäs ja kansainvälisesti kolmas julkaistu pitkäsoitto. Kaikki albumin kappaleet ovat Angus Youngin, Malcolm Youngin ja Bon Scottin käsialaa. Yhtyeen kotimaassa Albert Productions julkaisi Let There Be Rockin 21. maaliskuuta 1977. Kansainvälinen, kappalesisällöltään hieman eriävä versio oli vuorossa Atlantic Recordsin julkaisemana 25. heinäkuuta samaisena vuonna. Kyseiseen vuoteen mennessä Ac/Dc oli saavuttanut jo melkoisen suosion kotimaassaan ja yhtyeen energisen lavashown ansiosta menestystä oli siunaantunut jossakin määrin myös Britanniassa ja muualla Euroopassa. Yhdysvalloissa Atlantic Records ei kuitenkaan ollut suostunut julkaisemaan yhtyeen edellistä pitkäsoittoa Dirty Deeds Done Dirt Cheap, sillä albumin tuotanto ei ollut paras mahdollinen ja yhtye palasikin Sydneyhin levyttämään uuden pitkäsoiton. Angusin ja Malcomin isoveljen George Youngin sekä Henry Vandan tuottamaa Let There Be Rockia voikin pitää ensimmäisenä todellisena Ac/Dc:n pitkäsoittona. Sillä yhtye pääsi lähimmäksi livesoundiaan tulosten ollessa parhaimmillaan suorastaan räjähtäviä. Let There Be Rock saattaa olla jopa koko Ac/Dc:n tuotannon kitaravoittoisin pitkäsoitto. Sen suurimmat klassikot ovat nimikappale sekä Whole Lotta Rosie. Bon Scottin toimistossa kirjoittamassa tekstissä käydään läpi rockin syntymätarina. Kappaleen kolmatta säkeistöä seuraa Angusin pitkä kitarasoolo. Heinäkuussa 1977 Surry Hills Kirkin lehterikirkossa kappaleesta kuvattiin musiikkivideo, jossa Youngin veljesten, Scottin ja rumpali Phil Ruddin lisäksi esittäytyi yhtyeen uusi jäsen Cliff Williams, joka oli korvannut Mark Evansin basistina pian Let There Be Rockin levyttämisen jälkeen. Kyseessä oli eräs Williamsin ensimmäisistä julkisista esiintymisistä. Videossa Scott oli pukeutunut papiksi ja muut yhtyeen jäsenet alttaripojiksi.

Let There Be Rock julkaistiin myös singleformaatissa b-puolellaan liveversio kyseisen pitkäsoiton kappaleesta Dog Eat Dog, joka oli taltioitu Glasgowssa aivan huhtikuun lopussa 1978. Whole Lotta Rosien aiheena on tasmanialainen lihava nainen, johon Scottilla oli lyhyt suhde pohjoismelbournelaisessa Freeway Gardens – motellissa. Kappaleen riffiä oli hyödynnetty jo aikaisemmin äänitetyssä ja eri tekstit sisältäneessä kappaleessa Dirty Eyes, joka on mukana Bonfire-boxin Volts-cd:llä. Kappaleen kertosäkeen sointukulku eroaa kuitenkin Rosiesta. Malcolm Youngin mukaan kappaleeseen haettiin Little Richardin tyyppistä rockfiilistä ja katsottiin, mitä kitaroilla saataisiin aikaan. Bon Scottin vuonna 1994 ilmestyneen biografian Highway to Hell mukaan Let There Be Rockin avauskappale Go Down sai inspiraationsa supergroupie Rubie Lipsistä. Overdose sisältää pitkän kitaraintron, joka osoittaa Youngin veljesten symbioottisen kitarismisuhteen ja kappaleen tekstin inspiraation lähteenä oli nainen nimeltä Judy King. Se kertoo miehestä, joka tarvitsee yliannosta naisesta aivan kuin addikti vastaavanlaista huumeista. Dog Eat Dog kertoo ihmisyyden kaulaa katkovasta luonteesta ja yhtyeen kotimaassa se julkaistiin singleformaatissa b-puolellaan pitkäsoitolta löytymätön kappale Carry Me Home. Dog Eat Dogista muodostui yhtyeen ohjelmistoon keikkastandardi, kuten myös Let There Be Rockin albumiraidoista Hell Ain’t a Bad Place to Be sekä Bad Boy Boogie.

Albumin originaali kansainvälinen vinyyliversio sisälsi saman kappalelistan kuin pitkäsoiton alkuperäinen australialainen painos. Myöhemmin julkaistuilla albumin kansainvälisillä versioilla Atlantic Records oli korvannut kappaleen Crapsody in Blue Problem Childin lyhennetyllä versiolla Dirty Deeds Done Dirt Cheap – pitkäsoiton Australian-painokselta, joka oli alun perin julkaistu syyskuussa 1976. Crapsody in Blue pääsi mukaan Backtracks-boxille. Kaikkien Let There Be Rockin kansainvälisten cd-versioiden biisilistat ovat identtisiä myöhemmin julkaistun kansainvälisen vinyyliversion kanssa. Kansainvälisen version albumikannessa esiintyi ensikertaa sittemmin ikoniseksi muodostunut, Gerard Huertan käsialaa oleva yhtyeen logo. Pitkäsoiton kansikuva oli napattu 19. maaliskuuta 1977 Essexin Southendin Ballroomissa. Let There Be Rock on saavuttanut erinomaiset arviot ja joissakin yhteyksissä se on kohotettu jopa Bon Scottin aikaisen Ac/Dc:n parhaaksi pitkäsoitoksi. Vuonna 2000 Angus Young kertoi Guitar Wordin haastattelussa, että niistä monista albumeista, jotka George Young ja Harry Vanda ovat tuottaneet, Mutt Lange olisi halunnut olla tuottamassa nimenomaan Let There Be Rockia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti