maanantai 16. marraskuuta 2015

Tiistain tukeva:Jethro Tullin myös soolouran luonut kitarataituri

17. marraskuuta 1946 syntynyt Martin Barre on englantilaiskitaristi, joka tunnetaan parhaiten ensisijaisesti progressiiviseksi mielletyn rockyhtyeen Jethro Tullin kanssa tekemästään työstä. Jethro Tullin kanssa Barre levytti ja keikkaili yhtyeen vuonna 1969 ilmestyneestä kakkospitkäsoitosta Stand Up lähtien aina vuonna 2014 tapahtuneeseen yhtyeen toiminnan loppumiseen saakka. Soolouransa Barre aloitti 90-luvun alussa. Se on tähän mennessä tuottanut useita pitkäsoittoja ja lisäksi Barre on tehnyt vierailuja muiden yhtyeiden ja artistien levyillä. Kitaran lisäksi Barre on soittanut huilua ja esimerkiksi mandoliinia sekä keikkakontekstissa Tullin kanssa että soolourallaan. Kings Heathissa, Birminghamissa syntynyt Barre opiskeli arkkitehtuuria kolmen vuoden ajan. Espanjan kielellä ja atomitieteellä ei Barren mielestä ollut paljon tekemistä rakennusten suunnittelun kanssa ja tehtyään yhden arkkitehtuuriin liittyvän työn hän siirtyi musiikin pariin. Martin aloitti saksofoninsoiton vuonna 1966 paikallistasolla vaikuttaneissa yhtyeissä. Liittyessään yhtyeeseen Motivation Barrelle tarjoutui paitsi tilaisuus keikkailuun, myös levyttää single nimeltä Lady Godiva, joka oli Liberty Recordsin biisintekijän Elton Johnin käsialaa. Yhtyeen nimeksi vaihtui Gethsemane, ja se keikkaili pubeissa Barren huolehtiessa sekä kitarasta että huilusta. Gethsemane keikkaili vuonna 1968 Jethro Tullin kanssa. Barre tiesi yhtyeen olevan vailla kitaristia ja tarjosi itseään kyseiseen tehtävään. Kyseisen vuoden lopussa hän soitti jo Jethro Tullin riveissä ja opetteli kappaleita, jotka tulivat muodostamaan yhtyeen kakkoalbumin Stand Up. Barren mukaan kyseinen pitkäsoitto tuli merkitsemään muutosta yhtyeen musiikillisessa suunnassa ja kun siitä tuli hyväksytty ja suosittu, yhtyeen itseluottamus kasvoi. Stand Upin seuraajan, Benefitin levyttäminen oli jo huomattavasti helpompaa. Jethro Tullin neljäs pitkäsoitto Aqualung  tuli merkitsemään maailmanlaajuista menestystä.

Barre korostaa koko yhtyeen panosta kyseisen albumin työstämisessä. Seuraavina vuosina Barren soolotyöskentely osoitti virtuoositeettiä ja sisälsi myös vaikutteita klassisesta musiikista. Minstrel in the Gallery -albumin avauskappaleessa on neljäminuuttinen soolo ja tuplalivealbumilla Bursting Out Barre loistaa etenkin kappaleissa Conundram ja Quatrain. Barre painottaa suuren osan Jethro Tullin tuotannosta olevan Ian Andersonin tai hänen itsensä kirjoittamaa. Anderson vastasi teksteistä ja hänellä oli perusidea musiikista, johon Barre tai joku muu yhtyeen jäsenistä sävelsi osia. Säveltäjänä Barren osuus oli erityisen keskeinen 70-luvun loppupuolella ilmestyneillä klassikkoalbumeilla Songs from the Wood ja Heavy Horses. Kyseiset pitkäsoitot myös tarjosivat hänen parasta soittoaan. Barren suurin suosikki Tullin repertuaarista on ristiriitaiset arvostelut saavuttanut albumi Under Wraps. Se sisältää kaksi kappaletta, joiden sävellystyöhön Barre on osallistunut. Melkoisen tyytyväinen Barre on myös soittoonsa albumilla Crest of a Knave, jota hän, Anderson ja basisti Dave Pegg työstivät pääosin kolmestaan kahden kuukauden ajan. Omien sanojensa mukaan Barre ei välitä siitä, ettei juurikaan ole säveltänyt kokonaisia kappaleita Jethro Tullin ohjelmistoon. Joskus hän on vastannut kappaleen riffistä, joskus biisinosasta. Soittamisen ja sovitusten osalta Barren osuus on toki huomattavasti keskeisempi. Barren sooloalbumeista vuoden 1994 pitkäsoitolla A Trick of Memory vierailevat King Crimsonin Mel Collins sekä Fairport Conventionin Martin Allcock ja Ric Sanders. Hammond-uruista vastasi Jethro Tulliin vuonna 1991 liittynyt kosketinsoittaja Andy Giddings. Vuoden 2003 albumillaan Stage Left Barre hyödynsi tavanomaisesta poikkeavaa sähkökitaratyyliä, jota hän muovasi folk- ja hardrockelementeillä.

Kyseisellä albumilla Barre osoittaa taitonsa koukukkaiden melodioiden taitajana ja jopa kovissa rockpaloissa hänen soittotyylinsä on elegantti. Vuonna 2012 Jethro Tullin konsertoinnin loputtua Barre kokosi yhtyeen keikkailua ja omaa nimeään kantavan kokoelma/livelevyn levyttämistä varten. Mukana olivat Tullin jäsenet Jonathan Noyce ja Doane Perry, joista jälkimmäinen jakoi tehtävät rumpali Fred Moreaun kanssa, sekä John Mitchell ja kitaristi Pat O' May.  Vuonna 2014 Barre ilmoitti keikkailevansa akustisen kvartetin kanssa, johon kuuluivat mm. Dan Crisp ja Alan Mya. Samalla Barre promosi Prog-musiikkilehdessä hyvät arvostelut saanutta albumia Away with Words. Syyskuussa 2014 oli vuorossa pitkäsoitto Order to Play. Vuonna 2014 Martin Barre ilmoitti kuudennesta sooloalbumistaan. Back to Steel on hänen mukaansa blueslevy. Vuonna 2018 seurasi albumi Roads Less Travelled. Vuonna 2019 Barre teki kiertueen Yhdysvalloissa. Tuolloin hänen liittymisestään Jethro Tulliin ja albumin Stand Up ilmestymisestä oli kulunut 50 vuotta. Barre on maininnut, ettei kuuntele muita kitaristeja, jottei ottaisi heiltä vaikutteita. Hän ei myöskään ole koskaan ottanut soittotunteja. Vaikuttajakseen Barre on kuitenkin tunnustanut amerikkalaisen rockyhtyeen Mountainin kitaristin Leslie Westin. Barren tunnetuimpiin töihin Jethro Tullin repertuaarista lukeutuvat kappaleet Aqualung, Cross-Eyed Mary ja Locomotive Breath.Ensiksi mainitun kappaleen soolon Soundsin lukijat äänestivät erääksi kaikkien aikojen parhaista rockkitarasooloista. Vuonna 2007 Guitar World rankkasi Aqualungin soolon 100 kaikkien aikojen parhaan joukkoon. Niin ikään Aqualungilla Barre saavutti kaikkien aikojen 25:ksi parhaan kitarasoolon Yhdysvalloissa ja 20:ksi parhaan kitarasoolon Britanniassa. Barren työskentelyä ovat kehuneet esimerkiksi Mark Knopfler, Joe Bonamassa, Steve Vai, Joe Satriani ja Rushin Geddy Lee.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti