Timo Kalevi Forss:Mikko Saarela -Eppu Normaalin sanoittajamestarin tarina (Like)
Timo Kalevi Forssin biografia Eppu Normaalin alkukauden keskeisimmäksi biisintekijäksi ensisijaisesti identifioituvasta Mikko Saarelasta on kiistatta ansiokas teos. Jo kirjan otsikossa mainitaan Saarelan jäsenyys Eppu Normaalissa, mutta teos kuvaa juurta jaksaen, miten runsaasti hän ehti saada aikaan musiikin saralla ja muutenkin myös Eppu-uransa jälkeen. Teoksen alkuosa valottaa lyhyesti, mutta kiinnostavasti Saarelan lapsuutta ja varhaisnuoruutta ja kertoo muun muassa hänen menettäneen molemmat vanhempansa teini-ikään mennessä. Eppu Normaalia edeltäneiden yhtyeiden, kuten Öystilän, The Fuzz Bandin ja Aku Syrjä Bandin vaiheet osoittautuvat varsin kiehtovaksi luettavaksi. Varhaisten yhtyeiden tuotannosta Eppujen levytysrepertuaariin päätyivät kolmannelta pitkäsoitolta Akun tehdas löytyvä Poltan loppuun tupakin sekä Voi kuinka me sinua kaivataan -singlen b-puolella 1980-luvun puolivälissä ilmestynyt Asustelaulu. Saarelan Eppu-uran jälkeen yllättävintä tietoa tarjoaa hänen lyhyt yhteistyönsä stadin hurjimpiin punkkareihin lukeutuneen Pete ”Räkä” Malmin kanssa. Organ-yhtyettä käsittelevä osuus on eräs teoksen definitiivisimmistä ja myös Saarelan lyhyt vierailu Kollaa kestää -yhtyeen vuoden 1982 keikkojen basistina varsin kiinnostava. Saarelan lähdettyä Epuista aivan vuoden 1979 lopussa hänen paikkansa oli ottanut nimenomaan Kollaa kestään basisti, Jimi Hendrixiä ja yleisesti bluesia digannut Mikko ”Vaari” Nevalainen. Masi Luoman luotsaaman ja Martina Kallionalustan vokalisoiman Martiz-yhtyeen ainoalle albumlle Saarela työsti puolikymmentä tekstiä. Eppu-pestinsä päätyttyä Saarelalla oli aikaa paneutua intensiivisemmin biologian opintoihinsa ja maisterin paperit hän vastaanotti tammikuussa 1985. Saarelan Afrikkaan kohdistama kiinnostus johti kuuteen mainittuun maanosaan suuntautuneeseen matkaan. Lisäksi hän vaikutti sekä kirjoittajana että toimittajana. Radiomafiassa lähetetyssä Kauriin kääntöpiiri -ohjelmassa Saarelan erikoisalaa oli etnisempi musiikki. Oman musiikin työstämisen osalta Saarelan seuraava keskeinen yhtye oli maamme tärkeimpiin country-yhtyeisiin lukeutuva Freud Marx Engels & Jung, jonka alkusysäyksenä voi pitää solisti Pekka Myllykosken ja kitaristi Arto ”Pilli” Pajukallion tapaamista vuoden 1984 Provinssrockissa. Saarelan osuutta Freukkareiden kolmella ensimmäisellä, vuosien 1986 ja 1988 välillä työstetyllä albumilla voikin pitää varsin keskeisenä. Niistä hänen oma suosikkinsa on viimeisin, eli vuonna 1988 ilmestynyt Takamehtien mekatähtiä. Jo Saarelan Freukkareissa vakutusaikana yhtyeessä tapahtui jokunen miehistönvaihdos ja bändin peruslineupia suuremmilla keiloilla täydensi Elisa Korjuksesta ja Maria Hännisestä koostunut taustalauluryhmä Honky Tonk Engels. 1990-luvun alussa Saarela vaikutti kaksi albumia työstäneessä cajunia ja zydecoa edustaneessa yhtyeessä U-Bayou esimerkiksi legendaarisen Woude-yhtyeen johtohahmona ensisijaisesti muistetun Ari ”Woude” Voutilaisen ja sittemmin ansiokkaan Hurriganes-teoksen kirjoittaneen Honey Aaltosen kanssa. Saarelan tiet Eppu Normaalin kanssa kohtasivat jälleen vuonna 1993 ensiksi mainitun vuoden huhtikuussa Isi, mitä oli punk-konsertissa Tampereella soitetun keikan ja Studio etana-albumin teksitysten tiimoilta. Jälkimmäisestä tuloksena oli Eppujen loppukauden klassikoihin lukeutuva biisi Hipit rautaa. Saarelan 50-vuotisjuhlallisuuksissa Tavastialla tammikuussa 2008 esiintyivät kaikki hänen yhtyeensä Eppu Normaalin esittäessä myös Fuzz Bandin ja Aku Syrjä Bandin aikaista ja levyttämättä jäänyttä tuotantoaan. Viimeisen suuremman sanoitusryppäänsä Saarela teki loviisalaiselle Honkatonk-yhtyeelle. Vielä syyskuussa 2018 Saarela osallistui Martti Syrjän kanssa Karanteeni-yhtyeen 40-vuotisjuhlakonserttiin. Hän menehtyi haimasyöpään 11. tammikuuta 2019 vajaa viikko ennen 61-vuotispäiväänsä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti