perjantai 28. kesäkuuta 2019

Lauantain pitkä:Stonesien vuoden 1967 ensimmäinen pitkäsoitto

Rolling Stones:Between the Buttons

Tammikuussa 1967 ilmestyneellä pitkäsoitollaan Between the Buttons Rolling Stones erkani rhythm and blues-juuristaan vielä mainitun albumin kunnianhimoista edeltäjää, vuonna 1966 ilmestynyttä pitkäsoittoa Aftermath voimakkaammin. Kyseessä on myös viimeinen Stonesien albumeista, jonka työstämiseen Brian Jones osallistui täysipainoisesti esimerkiksi sovitusten osalta. Lisäksi hän vastasi pitkäsoitolla useista instrumenteista. Jones toki jatkoi yhtyeen jäsenenä vielä seuraavien puolentoista vuoden ajan. Samanaikaisesti Between the Buttonsin kanssa ilmestyi kaksi ykköspuolta sisältänyt single Let's Spend the Night Together/Ruby Tuesday, jonka molemmat kappaleet olivat mukana Between the Buttonsin Yhdysvaltain-painoksella. Let's Spend the Night Togetherilla Keith Richards vastasi kitaroinnin lisäksi bassosta ja pianosta. Kappale nousi kolmanneksi ja sen kääntöpuoli aina listakärkeen. Ruby Tuesday saattaa olla Stonesien psykedeelisistä kappaleista onnistunein. Sillä Jones vastaa pianosta ja Bill Wyman kontrabassosta. Between the Buttons oli viiimeinen Andrew Lloyd Oldhamin tuottamista Stonesien albumeista ja se nauhoitettiin hyödyntämällä neliraitatekniikkaa. Yesterday's Papersin instrumentaatiossa kuullaan runsaasti Jonesin soittamaa marimbaa. Useasta osasta koostuvan My Obsessionin kukin osa alkaa rumpubeatillä. Connection on pitkälti Richardsin kirjoittama ja häntä kuullaan kappaleessa myös toisena leadvokalistina. Backstreet Girl on melankolinen balladi, jossa Richards soittaa akustista kitaraa ja Jones haitaria Mick Jaggerin  tarjotessa melodista vokalisointia. Erinomaisuudestaan huolimatta Backstreet Girl jäi pois Between the Buttonsin Yhdysvaltain-painokselta. She Smiled Sweetlyssä keskeisiä instrumentteja ovat urut ja huilu ja myös Charlie Wattsin ja Bill Wymanin rytmiryhmä on kappaleessa merkittävässä osassa. Between the Buttonsin ykköspuolen päättävä Cool Calm & Collected yhdistää Jack Nitzchen boogie woogie -pianon Jonesin psykedeeliseen sitarin soittoon. Lopussaan tempoa kiristävä kappale sisältää myös Jaggerin soittamaa huuliharppua. Kakkospuolen avaavat All Sold Out ja Please Go Home sisältävät runsaasti kitarointia ja jälkimmäisen riffi muistuttaa tyyliltään Bo Diddleytä. Who's Been Sleepin' Here käynnistyy akustisella introlla ja kappaleen keskeisiä instrumentteja ovat piano, huuliharppu ja Wymanin erinomaisesti soittama basso. Complicated lukeutuu albumin parhaisiin popkappaleisiin. Between the Buttonsin päättää kepeähenkinen Something Happened to Me Yesterday, jossa Richardsia kuullaan toisena vokalistina. Nitzchen kirjoittaman puhallinsovituksen instrumentaatiosta kappaleessa vastaa Jones. Vaikka Between the Buttonsin yleissoundi ei ole erityisen kitaraorientoitunut, kappalemateriaaliltaan kyseessä on eräs Stonesien varhaistuotannon tasaisimmista albumikokonaisuuksista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti