lauantai 17. heinäkuuta 2021
Tiistain tukeva:Merkittävä yhdysvaltalaislaulajatar, biisintekijä ja tuottaja
18. heinäkuuta 1946 syntynyt Evie Sands on yhdysvaltalainen solisti,
lauluntekijä ja muusikko. Sandsin musiikin parissa tekemä ura on
kestänyt yli 50 vuoden ajan. Se alkoi 60-luvun puolivälissä hänen
ollessaan teini-ikäinen. Kivikkoisen alun jälkeen Sands saavutti
listamenestystä vuonna 1969. Hän lopetti live-esiintymiset vuonna 1979
ja keskittyi biisinkirjoittamiseen ja tuottamiseen. 90-luvun alussa
Sands alkoi saavuttaa Britanniassa kulttisuosiota ja vuodesta 1998
lähtien hän teki paluun esiintymislavoille. Sands on jatkanut myös
biisinkirjoitusta. Sands syntyi Brooklynissa, New Yorkissa
musikaaliseen perheeseen. Hänen äitinsä oli solisti ja Evie varttui
kuuntelemalla Billie Holidayn, Dinah Washingtonin, Frank Sinatran, Jackie
Wilsonin, Little Willie Johnin ja Beatlesin kaltaisten artistien
musiikkia. Ne myös innoittivat Sandsia opettelemaan kitaran ja
kosketinsoitinten soiton ja kehittämään kykyjään solistina ja
laulunkirjoittajana. Teini-ikäisenä Sands levytti ensimmäiset singlensä
The Roll/My Dog ja Danny Boy/I Was Moved. 60-luvun puolivälissä Sands
solmi sopimuksen Red Bird-yhtiön alamerkin Blue Catin kanssa. Hän
konsertoi The Shangri-Lasin kanssa ja aloitti pitkäaikaisen yhteistyön
säveltäjien/tuottajien Chip Taylorin ja Al Gorgonin kanssa. Sandsin
ensimmäinen Blue Catille tekemä levytys oli Trade Martinin kirjoittama
Take Me for a Little While. Chicagolainen levypromoottori varasti
Sandsin koelevyn kyseisestä kappaleesta ja vei sen Chess Recordsin
artistille Jackie Rossille. Tämä oli saavuttamassa valtavirran
pop/soul-suosiota kappaleella Selfish One. Ross ja hänen tuottajansa
ihastuivat Take Me for a Little Whileen ja kiirehtivät levyttämään,
painamaan ja julkaisemaan oman versionsa kappaleesta kahdessa
vuorokaudessa. Se ilmestyi viikkoa ennen Sandsin versiota ja vastaaotti
Chessin runsaasti promotoimana leijonanosan kappaleeseen kohdistuneesta
radiosoitosta. Laillisen kamppailun vuoksi Sandsilla oli vaikeuksia
saada uraansa toden teolla käyntiin. Kun Chess veti Rossin version
markkinoilta Sandsin levytys huomioitiin ainoastaan muutamissa
kaupungeissa, kuten Los Angelesissa, jotka olivat odottaneet, kumpaa
versiota kappaleesta ryhtyisivät soittamaan. Ross ei ollut tietoinen
kahden levytyksen välisestä kilpailusta ja jätti Chess Recordsin pian.
Sandsin seuraava single I Can't Let Go menestyi, tosin brittiyhtye The
Holliesin coverversiona keväällä 1966. Samana vuonna Sands siirtyi
Parkway-Cameon artistiksi. Hänen levyttämänsä kappaleet jatkoivat
menestystä toisten esittäminä. Chip Taylorin kirjoittamaa Angel of the
Morningia myytiin Sandsin levytyksensä 10 000 kappaletta ja sitä
toivottiin runsaasti radiosta, mutta Parkway ajautui taloudellisiin
vaikeuksiin ja top teniin hittiversion Angel of the Morningista
levyttikin Marylee Rush. Sandsin viimeinen Parkwaylle levyttämä single
Billy Sunshine nousi Billboardin Hot 100-listalle ennen Parkwayn
toiminnan loppumista tammikuussa 1968. Vuonna 1969 Sands saavutti
viimein hitin A&M-levy-yhtiölle levyttämällään ja Chip Taylorin
kirjoittamalla kappaleella Anyway That You Want Me. Sen olivat vuonna
1966 levyttäneet sekä American Breed että The Troggs. Sandsin näkemys
nousi listakärkeen Alabamassa ja menestyi erinomaisesti myös monissa
muissa kaupungeissa. Billboardin listalla se saavutti sijan 53. Vuonna
1969 Sands levytti A&M:lle Quincy Jonesin säveltämän kappaleen Maybe
Tomorrow elokuvaan Johnny and Mary. Se julkaistiin sekä kyseisellä
soundtrackilla että singlenä. Myös Sandsin vuonna 1970 ilmestynyt
esikoisalbumi kantoi nimeä Anyway That You Want Me. Se julkaistiin
useita kuukausia kyseisen singlen jälkeen. Esikoispitkäsoitollaan Sands
debytoi säveltäjänä kappaleessa It's This I Am. Vuosia myöhemmin
kappaleesta levyttivät coverversionsa Beck ja Beth Orton. Buddahin
julkaisemaksi kaavailtu ja Val Garayn tuottama Sandsin albumi ei
toteutunut. Sitä vastoin vuonna 1975 ilmestyi Capitol Havenin
julkaisemana albumi Estate of Mind, joka päätti Sandsin viisi vuotta
kestäneen levytystauon. Dennis Lambertin ja Brian Potterin tuottamalla
albumilla Sands jatkoi myös biisintekijänä. Hän teki myös yhteistyötä
Richard Germinaron ja veteraanisäveltäjä Ben Weismanin kanssa. Albumin
kappaleista Lambertin ja Potterin You Brough the Woman Out of Me ja
Sandsin Weismanin sekä Germinaron yhteistyötä edustanut I Love Makin'
Love to You nousivat kumpikin sijalle 50. Kappaleista jälkimmäisen
Barbra Streisand versioi albumilleen ButterFly. Myös monista muista
Estate of Mindin kappaleista levytettiin covereita ja niistä vastasivat
esimerkiksi Dionne Warwick, Dobie Gray, Dusty Springfield ja Gladys
Knight. Vuonna 1976 Sands levytti Havenille singlenä uusioversion
kappaleesta The Way You Do The Things You Do. Seuraavaksi hän siirtyi
RCA:n artistiksi. Kyseinen yhtiö julkaisi Sandsin ja Michael Stewartin
tuottaman albumin Suspended Animation keväällä 1979. Sandsin ja tuottaja
Michael Stewartin yhteistyö oli alkanut itse asiassa jo keväällä 1977.
Albumilla soittaneista muusikoista mainittakoon Toton David Hungate,
Steve Lukather ja Greg Phillinganes sekä kitaristit Lee Ritenour ja Buzz
Feiten. Taustavokalisteina albumilla kuultiin Toton Bobby Kimballia,
Chicagon Bill Champlinia sekä kappaleessa Lady of the Night Dusty
Springfieldiä. Kaikesta hyvästä huolimattta Suspended Animationin
singlekappaleet eivät nousseet listoille. Albumin kappaleista
levytettiin jälleen coverversoita, ja niistä vastasivat esimerkiksi
Helen Reddy, The Weather Girls ja June Pointer. Karen Carpenter levytti
kaksi Sandsin sävellystä sooloalbumiaan varten, mutta ne jäivät
julkaisematta. Suspended Animationin julkaisun jälkeen Sands lopetti
esiintymiset, mutta jatkoi työskentelyään biisintekijänä ja tuottajana.
Vuonna 1982 Sands tuotti Leslie Ann Jonesin kanssa Holly Nearin albumin
Speed of Light. Levytykseen osallistuneen yhtyeen tunnetuin jäsen oli
kitaristi Ray Obiedo. Sands vastasi itse kitaroista ja taustavokaaleista
ja perkussionistina kuultiin Sheila E:tä. Loppuvuodesta 1996 Sands meni
seuraamaan Chip Taylorin clubikeikkaa ja sai kutsun tulla esiintymään
hänen kanssaan stagelle. Kaksikon musiikillinen yhteistyö laajeni vuonna
1999 ja uudelleen seuraavana vuonna Taylorin Train wreck Recordin
julkaisemana ilmestyneelle albumille Women in Prison, jonka työstämiseen
osallistui myös Al Gorgoni. Musiikillisesti kyseessä oli juurevampi
albumi, kuin se blue- eyed soul, jota Sandsin varhaisempi levytystuotanto
edusti. Pitkäsoiton kappaleista Cool Blues Story oli duetto Lucinda
Williamsin kanssa. Useat albumin kappaleista menestyivät Britanniassa ja
muualla Euroopassa indie-listoilla. Sands palasi keikoille vuonna 1998.
Albumin ilmestymisen jälkeen hän konsertoi Taylorin kanssa esimerkiksi
Lontoossa, Glasgowssa, Brysselissä ja teki useita keikkoja
Hollannissa. Joe Fosterin ansiosta Sandsin kaksi ensimmäistä albumia ilmestyivät uudelleen syyskuussa 2005 ja seuraavan vuoden kesäkuussa.
Sands teki sekä soolokeikkoja että vaikutti soolokitaristina Adam
Marslandin Chaos Bandissa. Hän oli mukana yhtyeen vuonna 2007
ilmestyneellä livelevyllä Long Promised Road:Songs of Dennis and Carl
and Dennis Wilson, jolla hän oli myös leadvokalistina useilla raidoilla.
Niiden joukossa oli ensimmäinen levytys Dennis Wilsonin kappaleesta
Wouldn't It Be Nice to Live Again. Kitaristina ja yhdellä raidalla
solistina Sands vaikutti Marslandin vuonna 2009 ilmestyneellä
tuplacd:llä Go West. Yhdeksäs syyskuuta 2014 Taylorin Train Wreck
Records julkaisi uuden albumin Queen of Diamonds/Jack of Hearts- Billy
Vera &Evie Sands -singing new songs of Chip Taylor. 22. huhtikuuta
2017 R-Spot Recordsin kautta ilmestyi kuudesta kappaleesta koostunut ep
Shine For Me. Uutta albumia Get Out of Your Own Way edelsi huhtikuussa 2020 ilmestynyt single If You Give Up, jolla vierrailivat Translatorin Billie Aron ja Belle & Sebastianissa vaikuttanut Isobel Campbell.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti