Yhdestoista
syyskuuta 1948 syntynyt ja 29. tammikuuta 2009 edesmennyt Iain David
McGeachy, joka tunnetaan paremmin taiteilijanimellään John Martyn, oli
brittiläinen laulaja/lauluntekijä ja kitaristi. Yli 40 vuotta kestäneen
uransa aikana hän julkaisi 23 albumia, jotka saivat kriitikoiden
keskuudessa myönteisen vastaanoton. The Timesissa häntä kehuttiin
sähköiseksi kitaristiksi ja solistiksi, joka hämärsi folkin, jazzin,
bluesin ja rockin väliset rajat. Martynin ura muusikkona alkoi
17-vuotiaana. Hänestä muodostui eräs brittiläisen folkrockin
keskeisimmistä hahmoista. Inspiraationsa hän sai amerikkalaisesta
bluesista ja brittiläisestä perinnemusiikista. Martyn solmi
levytyssopimuksen Island Recordsin kanssa. Tuotantonsa albumeilla, kuten
Solid Air (1973) ja One World (1977) Martyn rikasti soundiaan
elementeillä rockista ja jazzista. Lisäksi hän kokeili kitaraefektejä ja
nauhoja hidastaneita koneita. Vaikka Martynilla oli henkilökohtaisia
ongelmia, hän jatkoi albumien julkaisemista Phil Collinsin ja Lee
"Scratch" Perryn kaltaisten artistien kanssa. Musiikin tekemisensä
osalta Martyn säilyi aktiivisena kuolemaansa saakka. Martyn syntyi New
Maldenissa Belgian juutalaiselle äidille ja skottilaiselle isälle. Hänen
vanhempansa olivat kumpikin oopperalaulajia ja erosivat Martynin
ollessa viisivuotias. Lapsuutensa Martyn vietti Skotlannin ja Englannin
välillä. Suurimman osan ajasta Martyn vietti Shawlandsissa, Glasgowssa
isänsä ja isoäitinsä kanssa. Martynin omaksuma aksentti riippui
kontekstista tai seurasta. Glasgowssa Shawlands Academyä käynyt Martyn
siirtyi Glasgown taidekouluun, mutta jätti sen musiikillisten
intressiensä vuoksi. Hamish Imlachin mentoroima Martyn aloitti
musiikkiuransa 17-vuotiaana. 60-luvun puolivälissä Martynista muodustui
eräs brittiläisen folkin keskeisimmistä hahmoista hänen edustamansa
bluesin ja folkin mikstuuran ansiosta. Hän solmi levytyssopimuksen Chris
Blackwellin Island Recordsin kanssa ja julkaisi esikoisalbuminsa London
Conversation samaisena vuonna. Martynin vuonna 1968 ilmestynyt toinen
albumi The Tumbler siirtyi tyylillisesti lähemmäksi jazzia. Vuoteen 1970
mennessä Martyn oli kehittänyt ainutlaatuisen soundinsa soittamalla
akustista kitaraa fuzzboxin, phaseshifterin ja Echoplexin läpi.
Mainittua soundia edusti ensiksi helmikuussa 1970 ilmestynyt Martynin
kolmas albumi Stormbringer! Kyseessä oli yhteinen albumi Martynin
tuonaikaisen vaimon Beverleyn kanssa. Hän oli aikaisemmin levyttänyt
soolona nimellä Beverley Kutner. Kaksikon seuraava yhteinen albumi oli
samaisen vuoden marraskuussa ilmestynyt The Road to Ruin. Island Records
koki John Martynin markkinoimisen sooloartistina
tarkoituksenmukaisemmaksi. Niinpä seuraavat albumit julkaistiin
pelkästään hänen nimissään, vaikka Beverley lauloi niillä taustoja ja
jatkoi myös omaa soolouraansa. Vuonna 1971 ilmestynyt Bless the Weather
oli Martinin kolmas sooloalbumi. Helmikuussa 1973 Martyn julkaisi
albumin Solid Air, jonka nimikappale oli omistettu saman levy-yhtiön
artisteihin lukeutuneelle ja marraskuussa 1974 lääkkeiden
yliannostukseen kuolleelle Martynin läheiselle ystävälle Nick Drakelle.
Vuonna 2009 Solid Airista julkaistiin kahden cd:n versio, jonka
jälkimmäinen levy koostui aikaisemmin julkaisemattomista kappaleista
sekä outtakeseista. Albumin kansiteksteistä vastasi Record Collectorin
Daryl Easlea. Bless the Weatherillä ja Solid Airilla Martyn teki
yhteistyötä jazzbasisti Danny Thompsonin kanssa. Kyseinen musiikillinen
kumppanuus jatkui Martynin kuolemaan saakka. Solid Airin kaupallisen
menestyksen jälkeen Martyn nauhoitti ja julkaisi nopeasti kokeellisen
albumin Inside Out myöhemmin vuoden 1973 aikana. Sillä improvisaatio
painottui kappaleisiin rakenteiden sijaan. Vuonna 1975 ilmestynyt
Sunday's Child oli jälleen enemmän kappaleisiin painottunut kokonaisuus
ja sen biiseistä My Baby Girl ja Spencer the Rover ovat viittauksia
hänen nuoreen perheeseensä. Syyskuussa 1975 Martyn julkaisi
konserttitaltioinnin Live at Leeds. Island Records ei julkaissut mainittua albumia ja niinpä Martin myi sitä postitse kotoaan Hastingsista
sainattuina kappaleina. Live at Leeds oli nauhoitettu Danny Thompsonin
ja rumpali John Stevensin kanssa. Vuonna 2010 Live at Leedsistä julkaistiin
tuplacdversio ja samalla selvisi, että kaikkia originaalilla albumilla
julkaistuja kappaleita ei ollut nauhoitettu Leedsissä.
Live at Leedsin
julkaisun jälkeen Martyn piti taukoa. Hän matkusti Jamaikalle ja vietti
aikaa muun muassa reggaetuottaja Lee "Scratch" Perryn kanssa. Vuonna
1977 ilmestyneen albumin One World ansiosta jotkut kutsuivat Martynia
trip-hopin isäksi. Mainitulla albumilla hyödynnettiin ambientteja
ulkoilmassa nauhoitettuja soundeja. Vuonna 1978 Martyn vaikutti
kitaristina Neil Ardleyn albumilla Harmony of the Spheres. Martynin
avioliitto mureni 70-luvun lopussa ja raskaasta ajasta syntyi lokakuussa
1980 ilmestynyt synkkä albumi Grace and Danger. Otis Blackwell
viivytteli mainitun albumin julkaisua yli vuoden. Mainitun vuosikymmenen
lopussa Martyn nimesi Grace and Dangerin suosikkialbumikseen. Hänen
mukaansa se oli hänen tarkin päiväkirjansa. Phil Collins vaikutti Grace
and Dangerillä rumpalina ja taustavokalistina. Vuonna 2007 albumista
julkaistiin deluxe-versio. Martynin vuonna 1981 ilmestyneellä albumilla
Glorious Fool artisti oli jättänyt Island Recordsin ja mainitun albumin
ja sen seuraajan Well Kept Secret hän levytti WEA:lle. Jälkimmäisestä
albumista muodostui Martynin ensimmäinen top 30:een noussut pitkäsoitto.
Vuonna 1983 Martyn julkaisi livelevyn Philentropy ja meni meni
naimisiin Annie Murlongin kanssa, mutta Skotlannissa asunut pari erosi
myöhemmin. Island Recordsille Martyn nauhoitti albumit Sapphire (1984),
Piece by Piece (1986) ja the Live Foundations (1987) ennen kuin jätti
kyseisen levy-yhtiön vuonna 1988. Vuosina 1990 ja 1991 Martyn nauhoitti
Permanent Recordsille albumit The Apprentice ja Cool Tide. Vuonna 1993
ilmestynyt pitkäsoitto No Little Boy edusti yhteistyötä Phil Collinsin
kanssa ja se sisälsi uusia versioita Martynin vanhaan ydintuotantoon
lukeutuvista kappaleista. Vuonna 1992 nauhoitettu ja samanhenkinen
Could't Love You More jäi julkaisematta, mutta sen kappaleita
julkaistiin useilla kokoelmilla The Apprenticen ja Cool Tiden biisien
tavoin. Vuonna 1994 Permanent Records julkaisi Martynilta tuplaliven.
Go! Discsin vuonna 1996 julkaisema And ja vuonna 2000 ilmestynyt Glasgow
Walker edustavat trip-hoppia. Vuonna 1998 ilmestynyt The Church with
One Bell on coveralbumi, jolla versioidaan esimerkiksi Portisheadin ja
Ben Harperin tuotantoa. Heinäkuussa 2006 BBC esitti dokumentin Johnny
Too Bad, jossa käsiteltiin muun muassa vuonna 2004 ilmestyneen albumin
On the Cobbles kirjoittamista ja levyttämistä. Sitä pidetään eräänä
Martinin vahvimmista töistä, ja se tekee paluuta artistin
akustisvoittoiseen soundiin. Viimeiset konserttinsa Martyn piti
marraskuussa 2008. Tuolloin hän esitti ensisijaisesti tuotantoaan Grace
and Dangerilta. Yhteistyössä kosketinsoittajansa Spenser Cozensin kanssa
Martyn kirjoitti ja esitti musiikin Robert Wallacen elokuvaan
Strangebrew, joka palkittiin Lontoon lyhytelokuvafestivaaleilla samana
vuonna. Neljäs helmikuuta 2008 Martyn vastaanotti palkinnon
elämäntyöstään BBC Radio 2:n Folk Awardseissa. Palkinnon esitteli Phil
Collins ja Eric Clapton on maininnut Martynin olleen hämmästyttävästi
edellä kaikessa. Syyskuun alussa 2008 Island muisti Martynin
60-vuotispäivää neljän cd:n boxilla Ain't No Saint. Se sisälsi ennen
julkaisematonta studiomateriaalia ja harvinaisia liveäänitteitä. Martyn menehtyi 29. tammikuuta 2009 Thomastownissa, Irlannissa. Hänen
viimeiseksi jäänyt albuminsa Heaven and Earth viimeisteltiin ja
julkaistiin postuumisti toukokuussa 2011. 25. helmikuuta 2009 Mike
Harding esitteli Martyniin liittyneen tunnin mittaisen tribuuttiohjelman
BBC Radio 2:lla. Elokuun puolivälissä 2011 ilmestyi eri artistien
tribuuttialbumi Johnny Boy Would Love This. 27. tammikuuta 2019 Glasgow
Royal Concert Hallissa pidettiin Martinille tribuuttikonsertti A Grace
and Danger:A Celebration of John Martyn. Sen esiintyjiin lukeutui mm.
Paul Weller.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti