sunnuntai 6. joulukuuta 2020

Maanantain mainio:Oklahoman trubaduurin 80-luvun tuotannon avaus

 J. J. Cale:Shades

Helmikuussa 1981 ilmestynyt Shades on J. J. Calen kuudes studioalbumi. Elettyään ja työstettyään vuosien ajan nauhoituksia Nashvillessa Cale teki vuonna 1980 paluun Kaliforniaan, mutta jatkoi edelleen yhteistyötään tuottaja Audie Ashworthin kanssa. Shades-albumi jatkoi otsikkonsa osalta Calen yhdestä sanasta koostuneiden albumien sarjaa ja mainittu pitkäsoitto nauhoitettiin useissa eri studioissa Nashvillessa ja Los Angelesissa. Albumin työstämiseen otti osaa myös useita keskeisiä studiomuusikoita, joista mainittakoon Hal Blaine, Carol Kaye, James Burton, Jim Keltner sekä Leon Russell. Useista vierailijoista huolimatta Shades edustaa soundillisesti tunnistettavaa J. J. Calea. Albumin kymmenestä kappaleesta kahdeksan edustaa Calen omaa tuotantoa ja Shadesin toisesta coverbiisistä Mama Don't muodostui artistin konserttien avauskappale. Vuonna 2005 valmistuneesta Cale-dokumentista To Tulsa and Back selviää, että Mama Don't:in live-esityksissä Calella oli tapana esitellä itseään säestävät muusikot yksi kerrallaan tekstin instrumenttien mukaan. Shadesin kappaleista mainittakoon upea avausraita Carry On ja vankilalaulu Deep Dark Dungeon. Pack My Jack muistuttaa tyylillisesti Calen varhaisempaan tuotantoon lukeutuvia kappaleita Travelin' Light ja I'm a Gypsy Man. Shadesin päätösraita Josie on näkemys Steely Dan-yhtyeen Donald Fagenin ja Walter Beckerin originaalituotantoa edustavasta kappaleesta. Kyseinen instrumentaalibiisi on lähes viiden ja puolen minuutin kestossaan Calen levytysuran pisin. Mediahuomiota vältellyt Cale näyttäytyi oman albuminsa kansikuvassa ensi kertaa vasta Shadesia seuranneella ja vuonna 1983 ilmestyneellä kahdeksannella pitkäsoitollaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti