maanantai 19. syyskuuta 2016

Tiistain tukeva:Extremen merkittävä konseptialbumi

Extreme:III Sides to Every Story

 22. syyskuuta 1992 A&M:n julkaisemana ilmestynyt III Sides to Every Story on bostonilaisen funkmetalyhtye Extremen kolmas studioalbumi. Sitä edeltänyt pitkäsoitto Pornograffiti oli ollut suuri menestys Get the Funk Out ja More Than Words – hitteineen. III Sides to Every Story oli viimeinen Extremen albumeista, jolla kuultiin yhtyeen originaalia lineupia, jonka muodostivat solisti Gary Cherone, kitaristi Nuno Bettencourt, basisti Pat Badger ja rumpali Paul Geary. Heistä viimeksi mainitun korvasi melko pian albumin julkaisun jälkeen Mike Mangini. III Sides to Every Story on rakennettu konseptialbumin muotoon kolmessa jaksossa, joita kutsutaan puoliksi. Kyse on saman tarinan eri puolista, jotka on jaettu albumin ja kasettiformaatin kesken. Kyseiset puolet on mainittu albumin kappaleessa Cupid’s Dead jokaisen tarinan kolmena erilaisena puolena. Puolet ovat nimeltään Yours, Mine ja The Truth ja jokainen niistä sisältää muista erottuvan musiikillisen tyylin ja lyyrisen kuvaston. Yours-osio koostuu kitarapainotteisista hardrockkappaleista, jollaisista Extreme oli tullut tunnetuksi varhaisemmalla tuotannollaan. Cupid’s Deadin kaltaiset kappaleet edustavat yhtyeen funkmetal-tyyliä tyypillisimmillään. Kyseisen puoliskon kappaleet Warheads, Rest in Peace, Politicalamity ja Colour Me Blind käsittelevät teksteissään poliittisia aiheita. Kyseisen puoliskon päättää Martin Luther King Juniorille omistettu Peacemaker Die, joka sisältää myös Kingin kuuluisan puheen I Have a Dream. Mine-osio sisältää sitä vastoin itsehavainnoivia tekstejä ja siirtyy musiikillisesti kitarapainotteisuudesta hyödyntämään kokeellisia sovituksia. Bettencourt soittaa osalla kappaleista koskettimia kitaran sijaan. Kyseisen puolen avauskappale Seven Sundays on hidas, kosketinsoitinpainotteinen valssi, jossa ei kuulla lainkaan kitaroita. Tragic Comic on lähes akustinen rakkaustarinan kertova kappale.

Our Father – kappaleessa lauletaan poissa olevasta isästä lapsen perspektiivistä. Monet ovat tulkinneet laulun isän Jumalaksi. Stop the Wordillä aletaan käsitellä jo eksistentiaalisia kysymyksiä. Kyseinen teema johtaa uskontoon God isn’t Dead – kappaleessa ja Don’t Leave Me Alone on tulkittavissa suorastaan dramaattisena vetoomuksena. Kappaleista viimeksi mainittu jäi tilanpuutteen vuoksi pois albumin cd-versiolta. The Truth koostuu kolmiosaisesta opuksesta nimeltä Everything Under the Sun. Se nojaa sekä muodoltaan että musiikilliselta tyyliltään progressiiviseen rockiin ja osiossa on hyödynnetty 70-henkistä orkesteria. Tekstien osalta henkistä teemaa kehitellään eteenpäin ja kristillinen kuvasto on vahvasti esillä. Lopullista totuutta ei kuitenkaan tuoda julki vaan Truth-puolen viimeinen osa jättää kuuntelijalle kysymyksen Who Cares? Suurin osa III Sides to Every Storysta äänitettiin New River – studioilla Floridassa ja orkesteriosuudet Abbey Roadin studioilla Lontoossa. Albumin kappaleista Cupid’s Deadissa on viittaus Beatlesin A Day in the Lifeen ja God Isn’t Deadissa Eleanor Rigbyyn. Tragic Comicin videossa Pat Badger käytti myös Paul McCartneylle tunnusomaista Hoffnerin bassoa. Vaikka III Sides to Every Story saavutti myönteisen vastaanoton kriitikoiden ja diggareiden taholta, albumia myytiin ainoastaan 700 000 kappaletta siinä, missä sen edeltäjä oli myynyt tuplaplatinaa. Rest in Piece nousi sentään Album Rock Tracks – listan kärkeen. Toki on muistettava, että albumin julkaisun aikoihin grunge alkoi ohittaa suosiossa myös Extremen edustamaa hardrocktyyliä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti