Johnnyn katu sai kunnian haastatella Suomipunkin isähahmoa Pelle Miljoonaa sekä uutuusalbuminsa Kaiho että nostalgisempien aiheiden tiimoilta.
Miten pitkältä ajanjaksolta uuden Kaiho-albumisi kappaleet ovat ja yleiskatsaus koko pitkäsoiton levytysprosessiin?
”BARDI-single äänitettiin Haminassa lähes kaksi vuotta sitten. Albumin muut biisit tipottain kiireettömällä aikataululla. Rumpali Jusan studiossa ei laskettu päiviä, mut biisit sovitettiin ja treenattiin valmiiksi ennen taltiointia.”
Taustaa uutuusalbumisi tiukasti rokkaavalle avausraidalle Wanha Hamina sekä biisille Joku jota rakastaa?
”WANHA HAMINA-biisin tarina vois olla jostain musta-valkoisesta leffasta, joka alkaa 60-luvulta ja päättyy nykyisyyteen. JOKU JOTA RAKASTAA on mun suosikki. Mielestäni kaunis melodia ja ajaton, universaali teema.”
Millainen on uuden albumisi kappaleiden ja vanhojen klassikkobiisien välinen suhde Pelle Miljoona Bandin tämänhetkisessä keikkasetissä?
”Bändin keikkasetissä on biisejä koko uran varrelta, myös jotain Kaiho-albumilta.”
Onko myös Pelle Miljoona & Pispala Punks aikeissa jatkaa aktiivista keikkailuaan?
”Pispala Punks on tykki! Keikkailemme satunnaisesti: Punk ja Yäk Turus, Pyhtään Kulttuurikeskus, sekä Stadissa.”
Nimeä kolme ikimuistoista keikkaa koko tähänastisen urasi ajalta pienien perusteluiden kera
”1. Uuden Vuoden aatto Helsingin Kauppatorilla. Muutama aste pakkasta. Diinarit ryysäs lavalle ja alko hajottaa bändin kamoja. Oli pakko paeta stagelta, sujahdin Lainapeitteen alta lavan taakse about metrin levyiselle, jäiselle kiveykselle. Steppailin ku Fakiiri Veltsu, oli hyvää karmaa etten pudonnu Kolera-altaaseen.
2. Roskilde 1981. Soitettiin päälavalla lauantai-aamuna kello 10. Yleisönä sateen pehmittämällä, mutaisella kentällä about 200 suomalaista. Toimittaja Mikko Montonen raportoi Iltalehden lööpissä: Pelle Miljoona Oy räjäytti Roskilden!
3. Neuvostoliiton rundi joskus 1980-luvulla. Lennettiin Tupolevilla, skulattiin kulttuuripalatseissa ja kolhoosissa. Yks suora TV-lähetys, kuus miljoonaa katsojaa. Tulkin piti kääntää biisien tekstit venäjäks ja hyväksyttää ne komsomolin virkailijalla.”
Mainitse kuusi ikuista suosikkirockalbumiasi ja kerro suhteestasi kyseisiin levyihin ja niiden esittäjiin.
”1. Bob Dylan: Highway 61 revisited.
Ei yhtään täytebiisiä, svengaava Hammond-soundi ja surrealistiset lyriikat. Like a rolling stone-biisi on klassikkoiden klassikko.
2. The Clash: London Calling!
Bändi liekeissä! Punkin ja klassisen rokin harmooninen hegemonia.
3. Pekka Streng: Magneettimiehen kuolema
Nuorena nukkuneen artistin herkkyys yhdistettynä Tasavallan Presidentti-bändin, etenkin Jukka Tolosen Gibson 335-kitaran säestämät laulut ovat ugrilaista aarteistoa.
4. The Beatles: Sergeant Pepper´s Lonely Hearts Club Band
Fab Fourin taiteellinen kliimaksi. Albumi joka ammensi brittiläisen tradition kirkasvetisestä lähteestä. Masterpiecen raidoilla oli hopeareunus, aavistus loisteliaan uran loppusuorasta.
5. Bob Marley & Wailers: Koko tuotanto. Rastaman Vibration all the way!
6. Hurriganes: Roadrunner. "Stop this building, rocking is too slow!"
Kelasin ekan LP:n (Pelle Miljoona & N.U.S) jälkeen tekeväni toisen albumin, missä olis Hammond-urkuja ja Dylan-vaikutteisia balladeja, sit jatkaa elämääni opettajana jossain maalaiskoulussa. Nyt, about neljänkymmenen albumin jälkeen en enää haaveile maalaiskoulusta ja opettajan ammatista. Ehkä kirjoitan vielä romaanin ja äänitän balladi-albumin, jossa säestän itseäni akustisella kitaralla ja huuliharpulla, myyttisen Woody Guthrien hengessä. Olen jo kaivertanut kitarankanteen Woodyn legendaarisen lauseen: This machine kills fascists!”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti