keskiviikko 13. lokakuuta 2021

Torstain terävä:Skottirokkareiden huippukauden studiolivejä

Nazareth:Live at the Beeb

Vuonna 1998 ilmestynyt Live at the Beeb on Nazarethin tupla-albumi, joka koostuu mainitun  yhtyeen BBC 1:lle tammikuun 1972 ja marraskuun 1975 välillä tekemistä nauhoituksista. Albumin julkaisijana oli Snapper ja se ilmestyi BBC Worldwide Musicin kanssa tehdyn yhteistyön ansiosta. Kyseessä onkin suorastaan erinomainen dokumentti skotlantilaisrokkareiden livekunnosta yhtyeen uran huippuvuosilta. Tuplakon ensimmäinen 14 kappaleesta koostuva cd sisältää Called Her Namen ja Hard Livin':in kaltaisia kultahippuja Nazarethin varhaistuotannosta. Vuonna 1973 ilmestyneen, järjestyksessään kolmannen ja samalla yhtyeen lopullisen läpimurtoalbumin Razamanaz osuus on luonnollisesti runsas. Siltä mukana ovat nimikappale, singlemenstykset Broken Down Angel ja Bad Bad Boy, Too Bad Too Sad, Nightwoman sekä Woody Guthrien originaalituotantoa edustava Vigilante Man. Myös sen tavoin kakkoscd:ltä löytyvä ja Boogien kanssa medleyn muodostava Woke Up This Morning levytettiin Nazarethin diskografiassa kakkosalbumi Exercisesin lisäksi uutena versiona Razamanazille. Mainittua albumia Nazarethin diskografiassa seuranneen ja niin ikään varsin laadukkaan pitkäsoiton Loud n' Proud osuus on sitä vastoin Live at the Beebin kappalevalinnoissa yllättävän niukka. Mukana ovat nimittäin ainoastaan mainitun pitkäsoiton avausraita Turn on Your Receiver sekä suureksi menestykseksi osoittautunut Joni Mitchell-laina This Flight Tonight.  Kakkoscd:llä coverkappaleiden osuus on melko runsas. Menestyksekkään The Everly Brothers-lainan Love Hurts lisäksi levylle sisältyvät nimittäin esimerkiksi näkemykset The Yardbirdsin suurimpiin hitteihin lukeutuvasta Shapes of Thingsistä, Little Featin Teenage Nervous Breakdownista, Tim Rosen Morning Dewsta, Frank Zappan Road Ladiesistä ja harvinaisinta herkkua edustaa cover Stevie Winwoodin luotsaaman Traffic-yhtyeen vuoden 1967 satoa edustavasta debyyttihitistä Paper Sun. Omasta tuotannostaan Nazareth soitti jo vuoden 1975 aikana vasta kahta vuotta myöhemmin ilmestyneen Expect No Mercy -albumin nimikappaletta. Nazarethin kaikkein legendaarisimmat albumit päättynevät Hair of the Dogiin, jonka nimikappale on itseoikeutetusti mukana myös Live at the Beepillä. Kyseinen studiolivekooste on mitä laadukkain ja aikanaan tervetullut lisäys yhtyeen klassisinta aikakautta edustaneisiin levyjulkaisuihin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti